Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Därför vill regeringen ge elcyklister skattepengar

Per Bolund: ”Jag har förståelse för att det är svårt för många att ha råd med en sådan här julklapp”. Foto: ALEXANDER LARSSON VIERTH/TT / TT NYHETSBYRÅN
Sophie Nilsonne, analytiker på HUI, med åretsjulklapp som är en elcykel. Mer än var tionde cykel som säljs i Sverige i dag är en elcykel. Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: / TT NYHETSBYRÅN

Miljöpartiet jublar över årets julklapp.

Partiet har drivit frågan om miljövänliga fordon och vill införa en premie för elcyklar.

– Det kombinerar möjligheten att få en bättre hälsa i dag och en bättre värld i framtiden, säger Per Bolund – som också pratar om hur landsbygden ska bli mer miljövänlig.

Årets julklapp från Handels utredningsinstitut tenderar att bli dyrare för varje år. Årets val – elcykeln – är den mest kostsamma prylen i listans historia.

Men Miljöpartiet kan jubla.

Ett av partiets kändaste namn, finansmarknadsminister Per Bolund, säger så här om att valet föll på elcykeln:

– Det är väldigt roligt. Det visar att det ligger i samhällets utveckling att agera för att öka hållbarheten.

 

LÄS MER: Elcykeln har valts till ”Årets julklapp 2017”

 

Kraftig uppgång för elcyklar

Många kritiserar årets julklapp för att vara ett reklamjippo, varför vill man att elcykeln syns i ett sådant sammanhang?

– Det är tänkt att årets julklapp ska fånga upp tendenser i samhället och väcka intresse. Där tycker jag elcykeln passar väldigt bra, vi ser att försäljningen ökar kraftigt.

Från september 2016 till augusti 2017 såldes 67 500 elcyklar – en ökning med 50 procent jämfört med året före. Försäljningen bara fortsätter att öka, och kan nu få ytterligare skjuts tack vare årets julklapp i kombination med en miljöpremie från regeringen.

 

"Jag tror människor vill känna att de är en del av lösningen på de problem vi står inför", säger finansmarknadsminister Per Bolund – som tror på elcykelns framtid. Foto: Erik Simander / TT NYHETSBYRÅN

 

Det var i början av september som Miljöpartiet gick ut med nyheten:

Under 2018 avsätter regeringen 350 miljoner kronor till en elfordonspremie. Den som köper en elcykel eller elmoped kommer att få en statlig premie på 25 procent av priset, dock max 10 000 kronor per fordon.

Per Bolund om årets julklapp

Per Bolund tror att det kommer att få fler bilister att välja cykeln i stället.

– Jag tror att många har tröttnat på att stå i bilköer och ser att cykling är ett alternativ. Särkilt en elcykel, som gör att man kan komma fram fräsch till jobbet, säger ministern.

 

LÄS MER: Regeringen betalar ut bonus – för varje nyinköpt elcykel

 

Tror ni att folk som kör bil kommer att nyttja premien, och inte bara folk som redan har en elcykel?

– Det är vi helt övertygade om. Vi ser redan i dag att grupper som tidigare nästan bara använde bilen nu har börjat använda cykeln och jag tror att elcykeln kommer att ge en extra skjuts. 

Men det är inte billigt med elcyklar. De populäraste modellerna kostar mellan tio och tjugo tusen. En elcykel på cirka 20 000 kronor skulle, med regeringens premie, fortfarande kosta 15 000 kronor.

Vilka ska ha råd med detta?

– Jag har förståelse för att det är svårt för många att ha råd med en sådan här julklapp men då kan jag rekommendera en vanlig cykel. Den behöver inte kosta särskilt mycket och är också ett bra sätt att ta sig till jobbet, säger Per Bolund.

Bolund: "Är en vanefråga"

Han har själv en vanlig cykel – och berättar att han varje dag cyklar en mil, enkel väg, till jobbet.

Varför ger ni inga premier till vanliga cyklar?

– Det finns en tröskel till elcykeln i och med att den kostar mer. En vanlig cykel kan man få för en ganska billig slant och där tror vi inte att hindret ligger i att det är för dyrt, utan att det är en vanefråga.

 

Per Bolund säger att årets julklapp tenderar att bli dyrare för varje år. För dem som inte har råd att köpa en elcykel men ändå vill bidra till bättre miljö säger han att en vanlig cykel är ett fullgott alternativ. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT NYHETSBYRÅN

 

Per Bolund fortsätter:

– Tycker man att det är ett för stort steg att gå från bil till cykel kan elcykeln vara ett bra alternativ.

Miljöpartiet och regeringen har tidigare kritiserats för att ha en klimatpolitik som främst gynnar stadsbor – där landsbygden glöms bort. Och Per Bolund att medger att elcykeln har störst potential i städerna.

 

LÄS MER: Här är årets begagnade julklapp: Vandringsprylar

 

Vill underlätta på landsbygden

– Det är svårare att hitta alternativa transporter på landsbygden. Där måste vi skapa möjligheter för att använda bilen på ett hållbart sätt, säger han.

Hur då?

– Vi måste stödja moderna bilar med mindre eller inga utsläpp, och se till att bränslet blir bättre.

De som inte har råd att köpa en ny, miljövänligare bil då?

– Vi ser till att man får en större del biobränsle i den bensin och diesel man tankar på mackarna. Och när elbilarna börjar säljas i större skala kommer de också komma ut på begagnatmarknaden i större skala. Då kan man köpa en begagnad elbil eller hybridbil i framtiden, säger Bolund.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!