Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Comhem: Olyckligt att Ygeman kommenterar nu

Foto: JOHANNA LUNDBERG / BILDBYRÅN
Comhem släcker ned analoga tv-kanaler i dag.Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN

I dag släcks det analoga tv-nätet ned – trots upprörda kunder och en senkommen vädjan från digitaliseringsminister Anders Ygeman (S).

– Jag tycker att vi har hanterat det bra, säger Fredrik Hallstan på Comhem.

Upp emot 500 000 hushåll behöver från och med i dag gå över till digital-tv, när de analoga signalerna för de som tittar på tv genom grundutbudet släcks ned. För de som inte genomfört övergången än kommer tv-skärmen i stället för det vanliga utbudet nu att visa en instruktionsfilm.

De som har en tv äldre än tolv år måste komplettera med en box eller en nyare tv, men för de flesta räcker det att ändra i inställningarna. Men hur många som ännu inte lyckats med övergången är oklart.

– Vi tror att de flesta har ändrat i inställningarna redan. Vi har hjälpt 250 000 i vår kundservice och har 9 000 hembesök bokade via vår partner inom kort, säger Fredrik Hallstan, kommunikationsdirektör hos Comhem.

Förändrar inget

Under gårdagen kritiserade digitaliseringsminister Anders Ygeman nedsläckningen i TV4, framför allt det faktum att den sker under rådande pandemi då många har svårt att få hjälp i hemmet med övergången.

– Vi har kommunicerat detta under lång tid, så jag kan tycka att det är olyckligt att han väljer att gå ut och kommentera det just dagen innan det ska genomföras. Det är väldigt nära. Men det förändrar inte vårt genomförande, det här är något som främjar digitaliseringen i hela Sverige, säger Hallstan.

Nedsläckningen skulle egentligen ha genomförts i maj, men datumet flyttades fram just för att hinna informera alla och med tanke på pandemin.

– Vi förstår naturligtvis att folk är oroliga och tycker att det är svårt, framför allt äldre. Det blir så klart en större utmaning för de som har svårt att ta hjälp av vänner och släktingar under pandemin. Men i många fall går det att göra det även nu på ett säkert sätt.

Extrabemanning

Frustrerade kunder har tagit till Comhems Facebooksida för att uttrycka klagomål gällande övergången och de långa kötiderna för att få hjälp via företagets kundtjänst – i vissa fall upp till två timmar. Enligt Fredrik Hallstan har kundtjänsten bemannats med 200 personer extra för att kunna bistå alla som nu behöver hjälp och vägledning.

– Två timmar låter mycket. Vi följer det dagligen och har haft en genomsnittlig telefonkötid på under tio minuter under projektet om vi tittar på den statistik vi har, säger han.

– Jag tycker att vi har hanterat det bra. Att folk söker hjälp och besöker vår hemsida tycker jag tyder på att informationen har kommit fram. Vi får många positiva kommentarer kring vad enkelt det var att göra övergången.

Enligt Fredrik Hallstan finns ingen oro för att Comhem nu ska komma att tappa kunder.

– Vi har haft väldigt god dialog med fastighetsägarna som är våra kunder för de som tittar i grundutbudet. De tycker att det är positivt att vi gör det här.

Annons: