Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Butikskedjor rustar för rea: ”Blir brutalare än någonsin”

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
Foto: ROBBAN ANDERSSON
Foto: SHUTTERSTOCK / SHUTTERSTOCK
Foto: STEFAN EDETOFT / KAPPAHL

Sommarens modereor börjar tidigare i år.

För kunderna blir det en köpfest med möjlighet till finfina klipp.

Modehandeln däremot kan se fram emot minskade marginaler och lägre vinster. Nu handlar det om överlevnad. 

– Reapriserna kommer att ligga ännu lägre än kampanjpriserna den senaste tiden, säger Svensk Handel Stils ordförande Mikael Sandström. 

Modehandeln går igenom ett stålbad som aldrig förr. Coronapandemin har inneburit att mängder av kunder stannat hemma i stället för att vara ute och shoppa. 

De fysiska modebutikerna har dragit det kortaste strået. Värst har det gått för butikerna i de större städerna. 

I maj hade de fysiska klädbutikerna tappat 56 procent av sin försäljning jämfört med samma månad förra året, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. För skor var siffran 48 procent.

Nu ligger butikerna på stora lager som de gärna vill bli av med. 

Mikael Sandström nämner till exempel de tidiga vårvarorna som skulle ha sålts i mars och april, men förblev osålda. 

– För att överhuvudtaget få i gång försäljningen måste man ha stora rabatter. Och stora rabatter innebär mindre marginaler och en lägre vinst. Trots att man tappat upp till 56 procent av försäljningen så måste man sälja med dåliga marginaler. 

Dumpar priserna

De många konkursutförsäljningarna har inneburit att stora modelager dumpats till mycket låga priser. Det har försatt modehandeln i en ännu svårare sits. 

– Det är ytterligare en anledning till att man varit tvungen till att kampanja. Man lämnar ju inte rabatter för att det är kul. Men hade man inte kampanjat så hade varit omsättningen varit ännu lägre. 

Mikael Sandström ser fram emot sommaren med viss bävan.

– Jag tror inte det blir den här euforin. Sedan kommer många av turisterna att utebli. Norrmän, danskar och tyskar står för en stor del av försäljningen.

Marcus Wibergh, vd för sportkedjan Intersport, sa nyligen till branschorganet Market att ”årets stundande rea blir brutalare än någonsin”.

– Alla sitter med överlager och behöver bli av med grejer, sa han och menade att rean därmed blir mer offensiv än någonsin.

Kajsa Åström, chefredaktör för modebranschens tidning Habit, noterade att en stor varuhuskedja startade sin sommarrea redan i mitten av maj jämfört med mitten av juni ifjol. 

– Det tolkar jag som ett tecken på ett stort lager och att bolaget är i behov av marginaler, säger hon.

Oron: Hittar kunderna tillbaka?

Kajsa Åström tror att sommarreorna är extra viktiga eftersom försäljningen har rasat under pandemin.

– Årets sommarrea kommer bli väldigt betydelsefull för kläd- och skobutikerna. Frågan är om varorna blir sålda, om kunderna hittar tillbaka till butikerna, säger hon.

Utvecklingen ser dock ljusare ut enligt de indikationer som Kajsa Åström har fått efter att ha talat med leverantörer och butiker.

AKTUELLA REOR

Adidas

Lämnar upp till 50 procents rabatt på flera produkter. Från skor till kläder och andra sportartiklar. Även outlet-butiken ger samma rabatter på flera varor. 

 

Bestseller

Upp till 50 procents rabatt på dam-, herr- och barnkläder. 

 

BikBok

Upp till 50 procents rabatt. Även 3-för-2-erbjudanden. 

 

Carlings

Upp till 30 procents rabatt på flera produkter. Även 3-för-2-erbjudanden. 

 

Cos

50 procents rabatt på sommarrean. 

 

Cubus

Upp till 50 procents rabatt på utvalda produkter. Underkläder och badkläder 25 procents rabatt.

 

Dea Axelsson

Upp till 50 procents rabatt på utvalda artiklar.

 

Dressman

Upp till 50 procents rabatt. Även 3-för-2-erbjudanden. 

 

Esprit

Upp till 50 procents rabatt på utvalda artiklar.

 

Flash

Konkursutförsäljning. 50 procents drabbat på allt. 

 

Gina Tricot

Lovar upp till 50 procents rabatt på sina produkter, gäller både butik och på nätet.

 

H&M

Erbjuder upp till 50 procents rabatt på en rad utvalda varor i både butik och nätet. Gäller så länge lagret räcker.

 

Hollister

Upp till 50 procents rabatt på en rad artiklar. 

 

Hunkemöller

35 procent på utvalda badkläder. Mängdrabatt på trosor. 7 för 360 kronor. 

 

Indiska 

Lagerrensning på en rad produkter.

 

Ivyrevel 

Kraftigt nedsatta priser på en mängd plagg. Upp till 50 procent. 

 

Kappahl

Stora rabatter på en rad plagg. Medlemmar får ytterligare 20 procents rabatt på reapriserna. 

 

Lager 157

Stora rabatter. Upp till en tredjedel av ordinarie pris på flera produkter. 

 

Lindex

Lovar upp till 50 procent på dam- och underkläder. 25 procent på alla badkläder. 

 

Mango

Upp till 50 procents rabatt. 

 

Marquet (MQ)

Upp till 50 procents rabatt på en mängd varor. 

 

Monki

Upp till 50 procents rabatt. 

 

Naturkompaniet

Nedsatta priser i företagets outlet-butik.

 

New Yorker

Nedsatta priser på en rad plagg. 

 

Nike

Nedsatta priser på kläder och skor. 

 

Odd Molly

30–50 procents rabatt på en rad utvalda plagg. 

 

Peak Performance

Nedsatta priser på förra säsongens plagg. Upp till 50 procents rabatter. 20-50 procents rabatt på ungdomskläder.

 

Polarn & Pyret

Upp till 50 procents rabatt i både butik och på nätet. 

 

Tiger of Sweden

Upp till 50 procents rabatt på vår- och sommarkollektionen. 

 

Tommy Hilfiger

Upp till 30 procents rabatt under sommarrean. 

 

Twilfit

Upp till 40 procents rabatt på massor av varor. 

 

Vero Moda 

Lovar upp till 50 procents rabatt på alla damkläder. 

 

Vila

Upp till 50 procents rabatt på en mängd utvalda varor. 

 

Zara

Upp till 50 procents rabatt för utvalda varor.

Annons: