Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Butiksdöden: Kedjorna som har störst chans att överleva

Lindex – har vänt trenden.
Foto: MALIN LÖÖF
Kappahl – stänger flera butiker.
Foto: JONAS TOBIN / JONAS TOBIN GT/EXPRESSEN

Klädjättarna kämpar för livet i en konkurrensutsatt bransch som radas av konkurser, rekonstruktioner och stora vinsttapp.

Men det finns ljus i mörkret.

– Polarn O. Pyret är ett exempel på en kedja som har klarat omställningen bra, säger Pontus Edman, redaktionschef på branschtidningen Market.

Att klädbutiker krisar vittnar ännu en kvartalsrapport om. Denna gång är det klädföretaget Retail and Brands, RNB, där klädkedjorna Brothers och Polarn O. Pyret ingår, som visar på ett kraftigt vinstras för perioden med ett minus på 34,7 miljoner kronor för perioden.

Brothers har haft ett svagt kvartal med operativa utmaningar, enligt vd:n Magnus Håkansson. För butikskedjan Polarn O. Pyret ser det däremot ljusare ut, som såväl operativt som strategiskt är starkt.

Pontus Edman, redaktionschef på Market, lyfter fram just Polarn O. Pyret som ett exempel på klädföretag det går bra för och som har en större chans att överleva. Också Lindex sällar sig till skaran.


Lindex vände tungt år

Lindex hade ett tungt år 2017 men lyckades efter nedskärningar och besparingar vända skeppet 2018 och öka försäljningen med 3,6 procent från augusti förra året.

– Lindex har ju ställt om från en negativ utveckling och tuffar nu på skapligt igen, säger han.

Ett annat företag som Pontus Edman också nämner bland de företag som går bra är H&M, som han säger ha fått ”ta mycket skit” för sin eftersatta digitaliseringsresa.

– Men e-handeln omsatte 30 miljarder globalt 2018 och har en stark tillväxt. De har, i mina ögon, fått oförtjänt mycket skit.

Anledningen till att klädkedjorna krisar trots högkonjunktur och stark köpkraft är den växande näthandeln, enligt Pontus Edman.

Den har skapat möjligheter för nya aktörer att ta marknadsandelar av de stora, mer trögrörliga, jättarna. Ett exempel han lyfter är Na-kd som gått från noll till en miljard på fyra år.

– Vi ska komma ihåg att många kedjor fortfarande har en bra utveckling. Men är du inte angelägen för kunden så kan du få det tufft. Det går inte längre att leva på gamla meriter. När JC och MQ kämpar så kommer nya aktörer, säger han.

– Sedan ska man komma ihåg att med mer pengar i plånboken väljer konsumenterna att lägga en större del på andra saker. Exempelvis restaurangbesök och städhjälp.

Är butiksdöden en myt eller en verklighet?

– Digitaliseringen har påskyndat utfasningen av redan dåliga butiker i fel lägen. Butiksdöd, ja, det beror ju på hur man ser det. Dessa butiker hade med stor sannolikhet gått under ändå, bara att det går snabbare nu. 


MQ, JC och Kappahl stänger butiker

Ett ett förändrat kundbeteende, med en ökad näthandel, gör att behovet av fysiska butiker är mindre.

– Sedan är det tydligare att kedjor agerar snabbare nu, stänger fler butiker på en gång för att komma ner i rätt storlek på kostymen, säger han.

Krisande MQ meddelade i januari att de slår igen 13 av sina drygt 50 Joy-butiker i Sverige för att pressa kostnader och öka lönsamheten. Åtgärderna som genomförs beräknas att stärka resultatet med 50 miljoner kronor under kommande bokföringsår.

JC, som brottas med massiva skulder om cirka 200 miljoner kronor, genomgår nu en andra rekonstruktion på tre år för att försöka räddas från konkurs. 

Även Kappahl har tvingats stänga butiker och säga upp personal. I samband med förra veckans kvartalsrapport framkom att företaget slår igen 20 butiker. Där framgår det också att det redovisade rörelseresultatet för andra kvartalet i företagets brutna räkenskapsår minskade med tre miljoner kronor i jämförelse med motsvarande kvartal året innan, till två miljoner kronor.


Kledkedjorna som redan lagt ner

På måndagen rapporterades det att även Gina Tricot tvingas till besparingar – här handlar det om att strypa kostnader om 200 miljoner kronor, vilket bland annat innebär att 30 anställda varslas, främst på huvudkontoret.

Flera klädkedjor har också försatts i konkurs. Best of Brands gick konkurs i januari då bolaget bakom misslyckats med att vända utvecklingen och inte nått i hamn med rekonstruktionen.  Boomerang, som krisat i flera år, försattes i januari 2018 i konkurs med skulder på minst 32 miljoner kronor. 

I februari 2018 gick även den klassiska klädkedjan Marc O'Polo i graven i Sverige, då de stängde sin sista svenska butik.

Inte heller modehuset Dea Axelsson klarade att lösa sina likvida problem och försattes i konkurs i januari 2017.

Klädkedjan Indiska har också legat på gränsen till konkurs men i dag är en stor del av skulderna avskrivna. 

Hur väl klädkedjorna som fortfarande står på benen är rustade för framtiden varierar stort mellan de olika kedjorna, enligt Pontus Edman.

– Vissa har kommit längre i sin digitaliseringsresa än andra. Men det handlar inte bara om digitalisering utan också om hur man ställer om sin egen organisation till ny konkurrens och nya förutsättningar.

Vad krävs för att hålla sig konkurrenskraftig i branschen?

– Att lyssna på kunden och vara nära den hela tiden. Många pratar om det, men långt ifrån alla lyckas.


Annons: