Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Burger Kings fräcka kupp mot McDonald's

Här är Burger Kings fräcka passning till McDonald's:

En rad nya produkter som de kallar för namn som ”Not Big Mac's".

– När vi får tillfället att retas med vår största konkurrent så gör vi det, säger Burger Kings Sverige-vd Iwo Zakowski.

Bakgrunden till Burger Kings kupp är att McDonald's för ett par veckor sen föll i namnstriden mot irländska restaurangkedjan Supermacs.

Då beslutade EU att den amerikanske hamburgergiganten McDonald's inte har ensamrätt till varumärket Big Mac i Europa.

Beslutet föregicks av en flera år lång juridisk strid.

Det var 2015 som McDonald's protesterade mot Supermacs ansökan om att registreras som varumärke i EU, med motiveringen att namnet är alltför likt Big Mac.

Supermac uppger att kedjan aldrig haft en egen produkt som kallas Big Mac, men menar att McDonald's använt namnens likheter för att hindra kedjan från att expandera.

 

Burger King lanserar nya hamburgare

Nu passar Burger King – även de en amerikansk snabbmatskedja – på att dra nytta av EU:s beslut för att reta sin värsta rival sen många år.

 

– Att McDonald's förlorar sitt varumärkesskydd för Big Mac när de stämmer en spelare mycket mindre än sig själva är lite för roligt för att vi ska hålla oss borta, säger Iwo Zakowski, vd för Burger King i Sverige, i en kommentar.

 

Därför har kedjan nu beslutat sig för att under en begränsad period släppa produktserien ”Not Big Mac’s”.

Redan i helgen hade Burger King på Vasagatan i Stockholm en ny menytavla.

Där möttes kunderna av namn som ”The burger Big Mac wished it was” och ”Anything but a Big Mac”.

 

”När vi får tillfälle att retas gör vi det...”

– Det börjar bli allt vanligare att stora företag ger sig på små företag, och det är en trend som knappast gör världen bättre. Så när vi får tillfället att retas med vår största konkurrent så gör vi det, säger Iwo Zakowski i en kommentar.

I reklamfilmen visas hur undrande kunder beställer hamburgare ur den nya menyn:

 

 

Supermack tänker expandera

Supermacs är uppkallat efter sin grundare Pat McDonagh, som ska ha fått smeknamnet "Supermac" när han som ung spelade gaelisk fotboll.

Kedjan säger att de efter att ha vunnit varumärkesstriden nu tänker expandera i Storbritannien och Europa.

 

Annons: