Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bråket kring Comhem – anklagas för att mörka

Fredrik Hallstan, kommunikationschef på Comhem.Foto: Pressbild
En halv miljon kunder påverkas när Comhem slutligen går över till digitalt.Foto: HENRIK ISAKSSON/TT / HENRIK ISAKSSON/TT

Ilskan över Comhems nedsläckning av de analoga tv-kanalerna trappas upp.

Kunder menar nu att telekomjätten mörkat att flera kanaler och även FM-radion försvann i utbudet.

– Jag har förståelse för att de som fått färre kanaler är upprörda, säger Fredrik Hallstan på Comhem.

Comhem började släcka ned de analoga tv-kanalerna under tisdagen, vilket påverkar 500 000 kunder. Det har inte gått helt gnisselfritt.

Bland Comhem-kunder hörs nu arga röster om att kanalerna 10 och 12, som man tidigare kunde se analogt, försvann när man ställde om tv:n till digitalt.

– Kanal 10 och 12 följer inte med vilket gör det sämre, men de sänker inte priset, säger Charlotte Boström, 75, som bor i en samfällighet i Borås med 170 hushåll där abonnemanget för Comhems kanaler ligger inbakat i avgiften.

Comhems kommunikationschef Fredrik Hallstan svarar att man valt ut 14 kanaler som ska ingå i basutbudet som levereras till fastighetsägare, samfälligheter, bostadsrättsföreningar och så vidare.

”Vi har varit tydliga”

Han förnekar att Comhem skulle ha mörkat något.

– Vi informerade alla fastighetsägare i början av året, och på vår hemsida sedan i våras, inklusive vilka kanaler som ingår. Så vi har varit tydliga.

– Hur utbudet sett ut tidigare har varierat lite mellan regioner i landet. Många har fått fler kanaler och många har fått färre, och jag har förståelse för att de som fått färre kanaler är upprörda, uppger Hallstan.

Vill man fortsatt ha TV10 och TV12 finns de att köpa i olika kanalpaket, tillägger han.

Något annat som försvann i övergången till digitala sändningar är FM-radion som gått att ansluta via kabelutgångarna. Detta har dock inte uppmärksammats speciellt mycket.

– Det är väldigt få som lyssnar på radio den vägen, vanligen har man en antenn eller lyssnar via internet. Men det stämmer att FM-radion släcks ned och det av samma skäl som de analoga tv-kanalerna: Att vi behöver göra plats för snabbare internetuppkoppling i våra nät, säger Fredrik Hallstan.

Har fått in 20 ärenden

Hos Telekområdgivarna, som ger opartisk hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband, har man i dagsläget fått in 20 ärenden som rör Comhems nedsläckning.

Det säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna.

– De allra flesta undrar om det är tillåtet att släcka ned som Comhem nu gör, och svaret på det är ja.

– Vi har även fått klagomål beträffande kanalutbudet. Vi tipsar hur man kan göra för att reklamera, men jag tror man ska tona ned förväntningarna på att vinna ett sådant ärende i Allmänna reklamationsnämnden.

 

Kritik från PRO och Seniorerna

Comhem började släcka ned de analoga tv-kanalerna under tisdagen, vilket påverkar 500 000 kunder.

Några har behövt skaffa digitalbox eller köpa ny tv för att inte få en svart bild i rutan.

Enligt Conhem har man hjälpt 250 000 kunder att ställa om sina tv-apparater. 

Pensionärsorganisationerna är kritiska mot att nedsläckningen kommer under pågående pandemi när många äldre sitter ensamma hemma.

Comhem menar att man är bland de sista i Europa som släcker det analoga tv-nätet, och att man måste göra det för att kunna erbjuda snabbare internettrafik.

Larm om läcka hos telejätten

Tele 2 och Comviq drabbade.
Annons: