Karl Wåhlin med barnen Gustav och Ebba. "Det känns inte bekvämt att ha att göra med ett oseriöst företag", säger han om Primera Air – och lovar att han kommer gå vidare till myndigheterna. Foto: PrivatKarl Wåhlin med barnen Gustav och Ebba. "Det känns inte bekvämt att ha att göra med ett oseriöst företag", säger han om Primera Air – och lovar att han kommer gå vidare till myndigheterna. Foto: Privat
Karl Wåhlin med barnen Gustav och Ebba. "Det känns inte bekvämt att ha att göra med ett oseriöst företag", säger han om Primera Air – och lovar att han kommer gå vidare till myndigheterna. Foto: Privat
Primera Air är ett av Solresors charterflygbolag, men det flyger nu även reguljärt. Foto: Stina Stjernkvist / TT NYHETSBYRÅNPrimera Air är ett av Solresors charterflygbolag, men det flyger nu även reguljärt. Foto: Stina Stjernkvist / TT NYHETSBYRÅN
Primera Air är ett av Solresors charterflygbolag, men det flyger nu även reguljärt. Foto: Stina Stjernkvist / TT NYHETSBYRÅN

Blev lovade ersättning – har väntat i månader

Publicerad

Karl Wåhlin och hans familj skulle få 16 000 kronor från Primera air efter en försenad resa.

Men de har inte sett skymten av pengarna och får ingen information.

– Det känns bedrövligt, säger Karl Wåhlin.

Samtidigt hopar sig anmälningarna mot bolaget.

Det var i juli som Karl Wåhlin, 37, flög tur och retur Mallorca med sin pensionerade mamma och sina två barn.

Resan skedde med Primera Air.

I somras blåste det upp till rejäl storm kring flygbolaget, när flera avgångar blev försenade och resenärer bland annat satt strandade på Arlanda i över ett dygn – utan information.

 

LÄS MER: Skulle till Spanien – fastnade på Arlanda i över 30 timmar 

 

Även Karl Wåhlin och hans familj blev kraftigt försenad, när de var på väg hem från semesterresan. Planet från Palma till Arlanda landade fem timmar senare än beräknat.

Har väntat på pengar – i 20 veckor

Karl Wåhlin reklamerade flygresan och berättar nu om processen sedan dess.

– När jag först reklamerade resan fick jag svar att de skulle återkomma inom 45 dagar. Redan där tyckte jag att det var väldigt lång svarstid. Men när jag skickade en påminnelse två veckor senare fick jag till svar att de skulle betala tillbaka pengarna inom 15 veckor.

Det var på vägen hem från Palma de Mallorca i Spanien som Karl Wåhlins och hans familj, och resten av resenärerna som skulle med Primera Airs plan till Arlanda, blev sittande i fem timmar.Foto: Colourbox

Det var den 7 augusti.

Men familjen har fortfarande inte sett skymten av några pengar – mer än 20 veckor senare.

Totalt handlar det om 400 euro per biljett. Ungefär 16 000 kronor.

– Det är mycket pengar för en ensamstående pappa och för barnens farmor som är pensionär, säger Karl Wåhlin.

Kritiken mot Primera Air: "Uruselt"

Han berättar att även informationen lyser med sin frånvaro. Trots att han har hört av sig till flygbolaget upprepade gånger.

– Jag har nog skickat ett eller två mejl i veckan. Men informationen är urusel eftersom de inte svarar och aldrig hör av sig på eget initiativ.

 

LÄS MER: Flygkaoset med Primera Air kostade 16 000 kronor 

 

En gång svarade flygbolaget med att erbjuda resevouchers i stället för de utlovade pengarna. Det sade Karl Wåhlin nej till – och därefter har det varit tyst.

Han tror inte att familjen kommer att få tillbaka några pengar.

– Det känns bedrövligt, med tanke på att de har lovat att betala.

Så svarar Primera Air

När Dina Pengar får kontakt med Primera Air säger de dock att de har för avsikt att betala alla kunder som är berättigade kompensation. Att de följer EU:s lagar och regler.

"Men på grund av hög efterfrågan går betalningsprocessen långsammare än vänligt", skriver flygbolagets pressteam i ett mejl.

Det här är Primera Air

Primera Air är ett flygbolag som både flyger reguljärt och fungerar som charterflygbolag åt Solresor, som har samma ägare.

Moderbolaget heter Primera Travel Group HF och är baserat på Island.

Koncernstrukturen är snårig – med ett callcenter i Köpenhamn i Danmark, dotterbolag i både Sverige och Norge och en stor del av flygverksamheten som styrs från Riga.

Flygverksamhetens huvudkontor flyttade till Lettland efter ett bråk med Svensk pilotförening 2014, då de vägrade teckna kollektivavtal för de piloter som var baserade i Sverige.

Flygbolaget har en relativt liten flotta. Enligt dem själva totalt åtta flyg – med baser i Stockholm, Göteborg, Malmö, Billund, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors.

De ber om ursäkt till alla drabbade och säger att de förstår kundernas frustration. 

"Vi gör allt vi kan för att snabba upp processen. Vi vill försäkra alla som väntar på kompensation att pengarna kommer att överföras inom den närmaste framtiden", skriver Primera Air.

Anmälningar haglar in till ARN

Samtidigt har antalet anmälningar mot flygbolaget mer än dubblats hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). 2016 kom det in totalt 32 ärenden.

2017 är siffran 78. En ökning med 144 procent.

På ARN kan man inte analysera siffrorna. Men de kan jämföras med det betydligt större flygbolaget SAS – som flyger både charter och reguljärt – där antalet anmälningar ökade med sju procent under 2017. För charterbolaget TUI, tidigare Fritidsresor, ökade antalet anmälningar med 102 procent under året.

På Primera Air säger man att man haft ett rekordår sett till antalet passagerare och därför har fler passagerare drabbats av förseningar jämfört med tidigare.Foto: Johan Nilsson / TT NYHETSBYRÅN

Även på Konsument Europa har antalet ärenden som involverar Primera Air ökat drastiskt.

Under 2017 har man haft 78 kontakter angående flygbolaget. Det innebär att folk har ringt in med frågor, synpunkter eller för hjälp och rådgivning.

 

LÄS MER: Anmälningar har haglat in mot charterbolaget 

 

Det kan jämföras med 20 kontakter under 2016.

– Det största problemet är att konsumenter råkade ut för förseningar i somras. Väldigt många drabbades av väldigt långa förseningar, säger Karolin Kühn, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Så går du vidare i en konsumenttvist

Hon fortsätter:

– Primera Air har angett att de ska betala ut ersättning och kompensation, men konsumenterna har hittills inte fått några pengar och då ringer de till oss.

Enligt Konsument Europa är det rimligt att få pengar tillbaka inom "skälig tid". Men många resenärer har väntat i månader.

Karolin Kühn uppmanar konsumenter att i första hand kontakta Primera Air för att försöka få klarhet i när det kommer en utbetalning.

Karolin Kühn säger att hon förstår om konsumenter som fortfarande väntar på pengar är oroliga.Foto: Konsument Europa

Annars finns följande möjligheter:

1. Kontakta Allmänna reklamationsnämnden eller motsvarande. Man ska kontakta myndigheten i det land där förseningen uppstod. I detta fall Spaniens AESA – men det går att få hjälp via Konsument Europa.

2. Ta ärendet vidare till domstol genom att inleda ett europeiskt småmålsförfarande.

3. Vänd dig till Kronofogden för att ansöka om ett europeiskt betalningsföreläggande.

– Primera Air verkar ha problem med utbetalningarna och vad det beror på kan jag inte säga något om. Men säger de att konsumenterna har rätt till ersättning har de rätt till ersättning, säger Karolin Kühn.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen