Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Birgitta, 84, lurade telefonbedragarna

Birgitta Jonsson, 84, i Stockholm blev uppringd av telefonbedragare. Foto: Tomas Södergren
Foto: TT NYHETSBYRÅN

Kvinnan som ringde bad om hennes kod till bankdosan för att förhindra att kontot hackades.

Men Birgitta Jonsson, 84, fattade genast misstankar – och kontaktade polis medan hon förhalade telefonsamtalet med bedragarna.

– Jag tror att de trodde att jag var gammal och virrig på riktigt, men jag tror att jag lurade dem, säger hon.

När telefonen ringde hemma hos Birgitta Jonsson i Stockholm i oktober förra året var det en vältalig kvinna i luren som presenterade sig som Madeleine från Spärravdelningen, vilket tidningen Senioren var första att skriva om.

Kvinnan förklarade att det fanns stor risk att okända personer skulle hacka sig in på Birgittas konto och stjäla pengar, men att hon kunde hjälpa henne att stoppa detta.

– Hon sa att det var bråttom för det var två stycken som de kände till som förut varit inne och tömt konton, de har varit häktade sa hon men nu är de släppta och håller på igen, säger Birgitta Jonsson.

”De trodde väl att de hade en riktigt gammal kärring som det lönade sig att hålla på med”, säger Birgitta Jonsson. Foto: © Foto Tomas Södergren.+46 70 020 9150.tomas@sod

Ombads hämta bankdosan

Hon blev ombedd att hämta sin bankdosa och slå in olika koder. När de inte fungerade förklarade kvinnan att det nog var enklast om Birgitta slog sin egen kod.

Men då hade Birgitta Jonsson redan insett att hon var utsatt för ett telefonbedrägeri.

Hon valde att spela med för att se hur bedragarna agerade, samtidigt som hon gick ut på Twitter och bad om hjälp att spåra samtalet samt försökte kontakta polisen. 

– Det höll på nästan en timme. Till slut bytte hon och sa att jag får prata med kollegan Johan i stället. Sen fortsatte vi och jag låtsades bli virrigare och virrigare så de trodde väl att de hade en riktigt gammal kärring som det lönade sig att hålla på med, säger Birgitta Jonsson.

Bedragaren bad om koden till Birgittas bankdosa. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Numret visade sig dock gå till ett okänt kontantkort och gick inte att spåra.

Polisen: Ett jättestort problem

Hon är överraskad av både envisheten hos bedragarna samt deras vänliga framtoning:

– De pratade bildat, hade stort ordförråd och de var lugna vänliga, och förstående som om de försökte göra allt för att hjälpa mig.

Vishing-bedrägerier, falska telefonsamtal, ökade kraftigt under senare delen av förra året och det är framför allt äldre personer som är drabbade. Snittåldern är drygt 70 år för de som hittills blivit utsatta.

– Det har varit ett jättestort problem och vi ser flera fall där man lyckats stjäla två eller tre miljoner kronor från en och samma individ, säger Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericentrum.

Han fortsätter:

– Man ska aldrig lämna ut inloggningsinformation till någon som eftefrågar det, per telefon, mejl eller sms, oavsett om de säger att de är från banken eller polisen. Och man ska aldrig logga in på annans begäran.

Hjälper andra med internet

Birgitta Jonsson tror att många äldre kan luras att lämna ut uppgifter eftersom de inte behärskar tekniken till fullo. Själv är hon väl förtrogen med internet och aktiv inom organisationen SeniorNet där äldre personer hjälper varandra med nätet. Och hon tror att det kan vara mycket som gör att äldre är lättare att lura.

– Dels kanske man hör och ser dåligt, dels måste man lägga mycket energi på att hänga med på vad som händer. Om man dessutom ska använda teknik som man tycker är svårt blir det lätt att man missar något, säger hon.

 

Så undviker du att bli lurad:

■ Vid ett oväntat telefonsamtal från en välkänd motpart, lägg på och ring tillbaka till ett nummer du säkert vet går till mottagaren.

 

■ Logga aldrig in på annans begäran.

 

■ Anta inte att en uppringare är äkta bara för att de har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta grundläggande information om dig på nätet.

 

■ Lämna inte ut information från ditt bankkort eller ditt lösenord till internetbanken. Din bank skulle aldrig ringa upp och be om dessa uppgifter.

 

■ Banken skulle heller aldrig ringa upp och begära att du för över pengar till något annat konto. 

 

■ Om du misstänker att du är utsatt för vishing, kontakta din bank. 

 

Källa: Polisen

Annons: