Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bensinpriset rusar upp med 40 öre – stor oro

Joakim Bornold, sparekonom, om läget med oljepriserna.
Thina Saltvedt, analytiker på Nordea fruktar att drönarattackerna i slutändan kan påverka världsekonomin. Foto: Moment Studio / Moment Studio
Alla ledande bensinbolag höjde i morse priset med 40 öre till 15.93 för 95-oktanig bensin. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG
Johan G. Andersson, vd för Svenska petroleum & biodrivmedel institutet. Foto: Press/Svenska petroleum & biodrivmedel institutet
Dieselpriset höjer också med uppåt. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG
1 / 7

Bensinpriset stiger på grund av attackerna mot oljeproduktionsanläggningarna i Saudiarabien.

De ledande svenska bensinbolagen höjde på tisdagen priset med 40 öre litern.

– Om avbrottet i Saudiarabien varar länge kommer det att få konsekvenser inte bara på bensin och oljepriset, säger Thina Saltvedt, energianalytiker på Nordea.

Efter helgens drönarattack som fick oljepriset att rusa, höjde bensinbolagen priset med 15 öre på måndagen. Och i morse kom chocken: upp 40 öre per liter.

Alla ledande bolag höjde priset med 40 öre för 95-oktanig bensin. Även dieselpriset steg, upp med 30 öre.

I förra veckan sänktes priset på 95-oktanig bensin med 15 öre, en prissänkning som alltså inte bara tagits tillbaka utan också stigit mer än måndagsmorgonens notering. 

En liter bensin 95 oktan kostar nu 15.93 vid bemannade bensinstationer. En liter diesel kostar 16.68. kronor.

Det är dock en bra bit kvar till toppnoteringen i maj. Då hade de stora drivmedelsföretagen Circle K, Preem och OKQ8 höjt priset på en liter bensin med 15 öre till 17,14 kronor per liter vid bemannade stationer. Priset hade då klättrat en tid.

Bensinupproret: ”Regeringen har ett ansvar”

Peder Blohm Bokenhielm, som driver Facebook-gruppen ”Bensinupproret 2.0” tillsammans med sin hustru Angelina, vill se en statlig beredskapsplan för situationer som denna.

– Man kan inte skylla allting på den svaga kronan, regeringen har ett ansvar att vid kriser motkompensera så det inte slår lika hårt mot individerna, säger han.

Peder Blohm Bokenhielm säger att han har förståelse för att världsmarknadspriset styr literpriset på svenska bensinmackar.

– Men det är inte rätt när man betalar mer i skatt än självaste råvaran. Först och främst behövs en seriös skattesänkning, därefter särskilt stöd till utsatta områdena, säger han.

På fredag samlar man till nya protester, den här gången på Sergels torg i Stockholm.

Ordförande för Bensinupproret om höjningen.

Bensinprisrekordet: Över 17 kronor per liter

Men de två senaste höjningarna kan vara början på ännu bistrare tider för landets bilister.  Bensinpriset riskerar att fortsätta uppåt mot rekordnivån eftersom det är flera olika typer av produktionsenheter som slagits ut i Saudiarabien.

– Det är inte bara produktionsenheten i Saudi som slogs ut vid helgens drönarattack, utan också oljeraffinaderiet i Abqaiq. Den anläggningen kan producera upp till 7 miljoner fat per dag eller runt 70 procent av landets oljeexport och är mycket viktig för att få ut olja på marknaden, berättade Thina Saltvedt, energianalytiker på Nordea för Expressen i måndags.

Attacken mot Abqaiq kan i slutändan visa sig vara lika allvarlig för världsmarknaden som de förstörda produktionsenheterna.

Saudiarabien har antytt att man överväger att ta hjälp av medlemsorganisationerna i OPEC.

I måndagskväll kom dessutom uppgifter om att Saudiarabien behöver betydligt mer tid än väntat för att återuppta oljeproduktionen efter attackerna i landet, enligt Bloomberg.

På Svenska petroleum & biodrivmedel institutet följer man noga världshändelserna, men vd Johan G. Andersson poängterar att det svenska bensinpriset styrs av flera saker.

– Råoljepriset är självklart en av de viktigaste faktorerna. Men det finns andra saker som styr, som valutakursen och tillgång och efterfrågan på raffinerad produkt, säger Johan G. Andersson.

Men med tanke på höjningarna i dag framstår det ändå som att marknaden är känslig för sådana här händelser?

Ja, det är den. Men det är inte bara sådana här akuta händelser som gör att oljepriset sticker upp, säger Johan G. Andersson som framhåller att oljepriset historiskt varit mycket högre.

Han vill inte spekulera i vad som kommer hända med det svenska bensinpriset framöver, men säger att det fortfarande finns stora oljereserver i världen.

– Det finns andra länder som ganska lätt kan skruva upp sin produktion för att täcka det här bortfallet i alla fall på kort sikt, men på längre sikt kan det få konsekvenser.

Saudi Aramco, som är världens största oljeproducent, uppger att produktionen av omkring 5,7 miljoner fat råolja, vilket motsvarar ungefär 50 procent av Saudiarabiens totala produktion, påverkades av drönarattackerna.

Världens analytiker på området fruktar också att den gångna helgens attacker kan bidra till att sänka världsekonomin. Thina Saltvedt är av samma uppfattning.

– Om avbrottet i Saudiarabien varar länge kommer det att få konsekvenser inte bara på bensin- och oljepriset. Oljepriset påverkar allt som produceras och fraktas runt världen. Flygpriser och transporter.

– Ett högt oljepris kan med andra ord bidrag till att lägga en extra dämpare på världsekonomin på toppen av handelskriget mellan USA och Kina, säger hon.

Även bensinpriset i USA kommer att öka, särskilt i Kalifornien, enligt analytiker.

LÄS MER: Trumps hot: ”Vi vet vem som är ansvarig” 

 

LÄS MER: Irans hårda svar till USA efter drönarattacken 

 

LÄS MER: Attackerna mot Saudiarabien kan trappa upp farlig konflikt 

Annons: