Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bedragarnas nya sluga bluffar – med bank-id

Bedragarna försöker komma åt ditt bank-id för att sedan stjäla dina pengar.Foto: BILDBYRÅN
SEB-kunderna drabbades i början av sommaren av ett massutskick med bluff-sms.Foto: HENDRIK OSULA/SOPA IMAGES/SHUTTERSTOCK / HENDRIK OSULA/SOPA IMAGES/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOC
Lotta Mauritzson varnar för sms-bedragrna som vill åt ditt bank-id.Foto: MATS AASMAN / MATS ÅSMAN
Även Swish är drabbat genom så kallade telefonbedrägerier.Foto: MAXIM THORÉ / BILDBYRÅN

Bedragarna tar inte semester, i stället har de utvecklat nya bank-id-bluffar.

Med sms och telefonsamtal utger de sig för att företräda din bank – och tömmer sedan kontot. 

– Din riktiga bank skulle aldrig fråga på det viset, säger Lotta Mauritzson på Nationell bedrägericenter. 

Tusentals svenskar har under sommarmånaderna mottagit sms som utger sig för att ha skickats från SEB och Danske bank. 

I sms:en påstår bedragarna att det upptäckts misstänkta transaktioner från ditt konto och avsändaren uppmanar kunden att kontakta ett nummer till bankens kundcenter. 

I det så kallade kundcentret svarar i själva verket bedragare. 

– Det här är ett sätt för att komma åt dina pengar på banken. De vill att du ska identifiera dig genom mobilt bank-id eller lämna i från dig koder från bankdosa, vilket du aldrig ska göra, säger Lotta Mauritzson på polisen. 

”Komma åt dina pengar”

En annan metod som polisen sett en ökning av rör telefonbedrägerier där brottslingarna ringer och säger sig företräda den populära betaltjänsten Swish. 

– De säger man ser att det håller på att försvinna pengar från kontot och att det är bråttom att stoppa transaktionerna, men för att göra det krävs det att du legitimerar dig med ditt bank-id. Är det någon som försöker få dig att fatta ett beslut snabbt, så ska du backa, säger Lotta Mauritzson och konstaterar:

– Din riktiga bank skulle inte be dig att legitimera dig. De ringer möjligen dig för att kontrollera om du är utomlands, men kan själva stoppa transaktionerna.

Flera banker drabbade

Samtliga storbanker har drabbats av likartade bedrägerier och bedriver informationsinsatser riktade till sina kunder för att stävja brottsligheten. Handelsbanken rapporterar att man ser minskningarna av bluff-sms och telefonbedrägerier, men en uppgång i antalet kunder som blivit uppsökta: 

”Då säkerheten i digitala lösningar förbättras, ser vi en ökning av det fysiska bedrägeriet där bedragarna söker upp kunden. Vi uppmanar våra kunder att aldrig lämna ut koder eller kortuppgifter till någon och kontakta banken om misstanke uppstår. Inloggning och signering ska alltid ske på kundens eget initiativ”, skriver presschefen Viktoria Aastrup i en kommentar. 

Så skyddar du dig mot bedrägerierna

 Svara inte på misstänkta mejl, sms eller telefonsamtal.

 Lämna aldrig ut dina lösenord, bankkortsuppgifter eller annan viktig information.

 Logga aldrig in på annans begäran med exempelvis bank-id eller bankdosa. 

 Klicka inte på länkar och bifogade filer i mejl och sms utan att vara säker på att avsändaren är legitim.

Om du blir misstänksam, lägg på luren och slå själv in numret till den de påstår sig ringa från för att kontrollera riktigheten.

  Bank-id, bankdosa och koder är personliga värdehandlingar som inte får lämnas över till någon annan. 

Källa: Polisen och bankernas säkerherstinformation. 

Annons: