Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bedragaren lurade Sofia på bröllopsklänningen

Lotta Mauritzson på Nationellt Bedrägericenter.Foto: LARS HEDELIN / POLISMYNDIGHETEN
Sofia Andersson var på jakt efter bröllopsklänning när hon kom i kontakt med bedragaren.Foto: CHARLES HAMMARSTEN / IBL
Sofia Andersson gifter sig, men skjuter upp inköpet av klänning till bröllopsfesten som hålls nästa sommar.Foto: Privat / Privat

När Sofia Andersson efterlyste en bröllopsklänning på Facebook – tog bedragaren chansen att lura henne. 

Polisanmälan lades ned – och Sofia gifter sig utan drömklänningen. 

– Ärligt talat så tappade jag lusten helt, säger Sofia Andersson. 

Under våren letade entreprenören Sofia Andersson, 43, från Höllviken efter bröllopsklänning. Hon fastnade för en modell som utgått och la upp en efterlysning i en köp och sälj-grupp för bröllopskläder på Facebook. 

En kvinna hörde av sig och berättade att hon hade just den klänningen. De kom överens om priset. Men säljaren krävde handpenning för att skicka klänningen. 

– Jag kollade upp henne och att numret jag skulle swisha till stämde överens med hennes uppgifter. Sedan swishade jag handpenningen på 1 000 kronor, säger Sofia Andersson.  

Dagen efter möttes hon av ett oroväckande besked: En annan tjej berättade att hon betalat för en bröllopsklänning som aldrig dök upp. Och pekade ut samma kvinna som sålt klänningen till Sofia. 

– När jag ringde så ville hon inte prata utan gav telefonen till sin sambo som slängde på luren. Jag förstod direkt att det var något som inte stämde.

Sofia Anderssons efterlysning på sin drömklänning.Foto: Skärmdump / Skärmdump/Facebook

Sofia polisanmälde. Under tiden kom hon i kontakt med flera personer som väntade på bröllopsklänningar från kvinnan.  

Trots att Sofia hade flera bevis, däribland swishnumret, fick hon bara dagar efter sin anmälan ett brev om att den var nerlagd. 

– Jag tänkte ringa polisen och fråga varför de la ner den. Men jag bestämde mig för att inte lägga mer energi på den här bedragaren. För det har lämnat mig med en sur eftersmak. 

För Sofia Andersson innebar den uteblivna bröllopsklänningen att hon gav upp sökandet efter en ny klänning till bröllopet. 

– Ärligt talat så tappade jag lusten helt och hållet att söka vidare. Jag vågar inte köpa någonting begagnat, samtidigt är det corona så vi har vår bröllopsfest först nästa år. Så tills dess hinner jag köpa en ny klänning.   

Polisen: ”Överföringen säger inget om vem som är bedragaren”

Expressen har utan resultat sökt polisen som fattade beslut om att lägga ned anmälan. 

Polisen får in cirka 1 500 så kallade annonsbedrägerier varje månad. Lotta Mauritzson vid Nationellt bedrägericenter ger en generell bild av vad som kan ligga bakom en nedlagd anmälan – i fall där Swish-numret finns. 

– Det finns ett digitalt spår via swishbetalningen till den som tagit emot pengarna, frivilligt eller ofrivilligt. Däremot säger inte överföringen något om vem som är bedragaren, den personen som är bakom annonsen. Många gånger kan bedrägeriet inte styrkas men det kan upprättas en anmälan om penningtvätt mot den som tagit emot pengarna och ofta skickat dessa vidare alternativt plockat ut pengarna i kontanter. 

Polisens tips för att undvika bedrägerier

 Kontrollera tidigare kunders recensioner.

 Försök skaffa dig en bild av vem du handlar med genom att söka på namnet, numret och ringa till personen bakom swishnumret. 

 Dra öronen åt dig om säljaren säger sig ha bråttom eller att man snabbt måste lägga handpenning för att säkra köpet.  
Undvik förskottsbetalning och använd andra lösningar som betalning vid leverans.  

 

Källa: Nationellt bedrägericenter. 

Annons: