Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Banken spärrade Görans konto: ”Du är för gammal”

Göran Lande, 75, anmälde SEB till Diskrimineringsombudsmannen.Foto: Privat
SEB:s säkerhetssystem kan automatiskt stoppa överföringar som ”sticker ut”.Foto: JOERG KOCH / AP DDP

Göran Lande, 75, skulle föra över 5 000 kronor till sin son.

Det stoppades av SEB:s säkerhetssystem som spärrade kontot.

– På banken sa man till mig att jag är alldeles för gammal för att hantera deras digitala tjänster. Jag tycker det är ren diskriminering, säger Göran som anmält SEB till diskrimineringsombudsmannen.

Göran Lande från Huddinge hade fört över pengar från sitt SEB-konto många gånger tidigare.

Men den här gången gick det inte. Trots flera försök gick överföringen på 5 000 kronor inte igenom.

Göran ringde SEB där han uppmanades besöka ett av bankkontoren personligen.

”Du är för gammal”

– På kontoret talade jag först med en kvinna som var tillmötesgående. Men sedan tog en manlig kollega över och förklarade varför mitt konto spärrats, berättar Göran Lande och fortsätter:

– Han sa direkt i ansiktet på mig att jag helt enkelt är för gammal och det är troligt att jag inte klarar av de digitala tjänster banken tillhandahåller. 

Göran, som har ett yrkesförflutet inom både Ericsson och försvaret där han var IT-ansvarig, kände sig överkörd. Han skrev en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen, DO.

– Jag tycker detta är i överkant oförskämt att man odugligförklaras på grund av sin ålder. Det är ett klumpigt, åldersfixerat och ointelligent säkerhetssystem banken har.

Efter besöket på SEB-kontoret släppte banken spärren på Görans konto. Men han beslutade ändå att byta till en annan bank och föra över alla sina tillgångar dit – efter årtionden som trogen SEB-kund. Enligt Göran har flera av hans äldre grannar råkat ut för samma sak som honom.

SEB: Äldre är överrepresenterade

Expressen har sökt SEB för en kommentar.

”Vi kan bara beklaga Görans negativa upplevelse av mötet. Vi tillämpar ingen åldersdiskriminering utan våra säkerhetslösningar handlar om att skydda alla kunder oavsett ålder. Sedan är det tyvärr ett faktum att många bedragare riktar in sig på äldre, vilket innebär att de är överrepresenterade när det gäller bedrägeriförsök”, uppger Frank Hojem, kommunikationschef vid SEB, i ett mejlsvar.

Av säkerhetsskäl vill banken inte gå in på hur systemen fungerar.

”Men vi har bland annat olika typer av säkerhetssystem som följer betalningsmönster hos enskilda kunder. Är det någonting som sticker ut, kan systemet automatiskt blockera en sådan överföring i syfte att skydda våra kunder mot bedrägerier.”

DO bekräftar att man mottog Göran Landes anmälan i mars i år. Någon åtgärd har dock inte vidtagits.

– DO har inte inlett någon tillsynsutredning med anledning av uppgifterna i anmälan. Att så inte har skett utesluter inte att en tillsyn kan inledas i ett senare skede, uppger Eva Carlson Wåhlberg vid DO:s presstjänst.

 

Annons: