Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Arne, 93, erbjöds voucher för sin inställda SAS-resa

Arne Lindgren, 93, från Borås, skulle ha åkt med sonen och dottern till USA för att besöka sin farfars grav i Wilcox, Pennsylvania. Nu känner han sig blåst av SAS som inte betalt tillbaka pengarna för den inställda resan.Foto: PRIVAT
SAS är nu föremål för en speciell granskning på grund av de sena återbetalningarna till resenärerna. Det är Konsumentombudsmannen som inlett ett tillsynsärende.Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN / NTB SCANPIX TT NYHETSBYRÅN
SAS vd Rickard Gustafson.Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Arne Lindgren, 93, från Borås, erbjöds en voucher från SAS som ersättning när hans drömresa med barnen till USA ställdes in på grund av coronakrisen.

Familjen har nu väntat snart ett halvår på att få pengarna tillbaka för den inställda resan.

– Flygbolaget påstår att vi står i en kö för återbetalning, säger sonen Mikael Lindgren.

Tusenstals klagande har fått Konsumentombudsmannen, KO, att inleda en granskning av SAS.

I slutet av april skulle Mikael Lindgren, Alingsås och hans syster ta med sig sin far Arne Lindgren på en resa till USA. Flygresan var bokad med SAS och målet var Wilcox i Pennsylvania där Arnes farfar ligger begravd.

– Min far ville se graven och det skulle bli hans livs resa. Men i början av april var jag tvungen att avboka på grund av coronapandemin, berättar Mikael Lindgren.

Arne har också legat i hårdträning inför den planerade resan.

– Jag hade provpackat resväskan. Jag har promenerat varje möjlig dag för att vara välförberedd på strapatserna. Träningen har jag haft nytta av hursomhelst, men än så länge har den varit en dyr träning, säger han.

”Helt horribelt”

Familjen hade lagt ut 26 697 kronor på flygbiljetterna, pengar som de hoppades få tillbaka ganska omgående.

Men månaderna gick utan att det kom några pengar.

- Ett antal månader efter avbokningen erbjöds vi två alternativ. Vi kunde få en voucher motsvarande en resa till New York och som extra bonus skulle vi få en voucher på 700 kronor som tröst. Det fick min 93-årige far som inte ens får vistas ute eftersom han är över 70 år. Vouchern gäller bara ett år. Helt horribelt, säger sonen Mikael Lindgren.

Familjen vill bara en sak: få pengarna tillbaka för den inställda resan.

– Flygbolaget påstår att vi står i en kö för återbetalning, säger Mikael Lindgren.

Konsumentombudsmannen, KO, har noterat klagomålen från resenärer och reagerat över SAS extremt långa hantering och öppnat ett tillsynsärende.

– Vi håller på med det för fullt. Jag kan dock inte säga när vi är klara, säger processrådet Gunnar Wikström till Dina Pengar. 

För familjen Lindgren som bara vill ha tillbaka pengarna är det en klen tröst.

– Jag ser SAS-planen flyga in mot Landvetter över mitt hus varje dag och tänker att det är vi som håller bolaget flygande, säger Mikael Lindgren.

Kronofogden

Riktigt uppretade SAS-kunder som inte fått tillbaka sina pengar har vänt sig till Kronofogden för att den vägen försöka pressa fram de pengar som man lagt ut.

Flygbolaget SAS säger att man infört nya rutinen för att hantera alla 10 000-tals återbetalningskrav.

SAS vd Rickard Gustafson har också bett upprörda resenärer om ursäkt för att återbetalningarna drar ut på tiden. Senast skedde det i samband med bolagets kvartalsrapport. När Svenska Dagbladet ställde honom mot väggen kom en ny ursäkt riktad till alla berörda kunder. 

– Det är klart att jag beklagar det djupt. Vi önskar att vi så snart som möjligt ska kunna reglera alla legitima krav, och som jag sagt kommer alla kunder att få tillbaka sina pengar, sa Rickard Gustafson till tidningen.

Fakta inställd flygresa

Om du har bokat en paketresa är du skyddad av paketreselagen. Du ska då få tillbaka dina pengar inom 14 dagar. Det gäller för paketresor med alla olika transportsätt - flyg, tåg, båt och buss.

Om du bara har bokat en flygresa har du inte skydd enligt paketreselagen. Men du har ändå rätt att få tillbaka dina pengar när din resa blir inställd. Du har rätt att få tillbaka dina pengar inom sju dagar.

Var dock beredd på att det kan dröja lite längre tid att få tillbaka dina pengar med tanke på de speciella omständigheter som råder nu.

KÄLLA: Hallå Konsumentverket/Konsumentverket

Annons: