Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Andreas tur med nyköpta båten slutade med sjöräddning

Andreas Gerhardsens båtdröm gick i kras redan under premiärturen.Foto: Privat
Båtmotorer är dyra att laga eller ersätta, så se till att du köper en i gott skick.Foto: NTB scanpix / Vegard Grott
Intresset för att köpa eller hyra en fritidsbåt har med råge slagit branschens förväntningar coronasommaren 2020.Foto: Eugen Wais / Colourbox
Mats Eriksson, vd på SweboatFoto: Peter Karlsson

Går du och funderar på att skaffa en fritidsbåt?

Det är fortfarande många härliga sommardagar kvar – men se upp för fallgroparna vid ett båtköp.

För Andreas Gerhardsen blev första båten en mardrömsaffär. Motorn gav upp under premiärturen.

– Vi fick ringa sjöräddningen och begära bogsering till land, berättar han.

Båtintresset har formligen exploderat denna sommar. Många handlare har redan sålt slut sina populäraste modeller.

Men det finns fällor att se upp för när man köper båt. Expressen har tittat på ett antal ärenden i Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

En anmälare var Andreas Gerhardsen, 41, från Eskilstuna. Som första båt köpte han för 100 000 kronor en äldre 23-fotare med inombordsmotor.

Premiärturen i Mälaren var över inom några minuter, berättar han.

– Motorn började koka och sedan startade den inte, så vi fick ringa sjöräddningen.

Båtdrömmen gick i kras

Verkstadsräkningarna hamnade på 40 000 kronor. Men säljaren ville inte betala någon ersättning.

Via kommunens konsumentvägledare vände Andreas sig till ARN som i sitt beslut skriver att säljaren bör betala reparationen och köparens omkostnader. Totalt 45 000 kronor. 

När säljaren nonchalerade detta kontaktade Andreas Kronofogden som överlämnade kravet till säljaren. Där erbjöd man halva summan – eller att dra ärendet till tingsrätten.

– Jag svarade, OK, då tar vi det i domstolen. Då betalade de tillbaka hela summan, berättar Andreas Gerhardsen.

– Vi gick väl plus minus noll på den båtaffären till slut, ekonomiskt. Det var en enormt energikrävande process, men lärorik! Det gäller att stå på sig som konsument.

Nu vill många ha en båt

Denna sommar 2020, när svenskarna valt att ta semester på hemmaplan, är båtintresset på topp.

– I slutet av april och i början av maj var det en fullkomlig explosion i efterfrågan på nya, begagnade och även hyrbåtar, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat, båtbranschens riksförbund.

Så här långt ser nybåtsförsäljningen ut att öka med minst tio procent i år och ökningen på begagnatmarknaden väntas bli ännu större. 

Mest eftersökta är mindre, öppna motorbåtar i storleken 5-7 meter med utombordsmotor. En bra nybörjarbåt som man kan hitta begagnad från 50 000 kronor och uppåt.

Köper man begagnat gäller det att vara noggrann och det kan vara värt att anlita en besiktningsman som kollar igenom skrov och motor. Det kostar omkring 5 000 kronor och är en god investering.

– Köper man av en handlare har man tre års reklamationsrätt i Sverige. Våra handlare är även skyldiga att ge en ordentlig varudeklaration, upplyser Mats Eriksson.

”Det var fusk”

Men även om man gör rätt kan man få problem. Juha-Pekka Vuorinen i Åbo hittade sin drömbåt, en Chris Craft Lancer årsmodell 2008, på Blocket hos en båtmäklare. 

Vid provturen kollade han bland annat kvalitén på oljan i drevet. Allt såg bra ut, så han köpte båten för motsvarande 238 000 kronor och bogserade hem den.

Men sedan var det roliga slut. Redan efter en timmes drift gick motorn sönder. Juha-Pekka reklamerade direkt och begärde ersättning.

På verkstaden hittades en defekt tändspole, men värre var att drevet var trasigt på grund av att vatten läckt in då motorn körts med utslitna lager. Verkstaden menade att motorn måste ha körts många år med vatten i drevet.

Men vid köptillfället hade man fyllt på fräsch olja som inte skvallrade om det dolda felet, hävdar Juha-Pekka:

– Det var fusk att byta olja innan försäljningen för att dölja fel. Säljaren måste ha vetat att det var vatten i drevet, anser han.

Efter skriftväxling med mäklaren krävde han tillbaka vad han lagt ut på reparationer, cirka 20 000 kronor. Juha-Pekka vände sig till ARN som gav honom rätt. Trots det har han ännu inte fått tillbaka ett öre.

Båtmäklaren hävdar att han erbjudit sig att undersöka det trasiga drevet och att reparationskostnaderna var onödiga. 

Enligt ARN:s beslut bör Juha-Pekka ändå ersättas med 1 907 euro för reparationen. Men han har inte fått några pengar, varför?

– ARN:s beslut är inte lagligt bindande och det här bolaget är inte aktivt längre. Jag anser inte att jag ska betala något, svarar båtmäklaren.

Juha-Pekka uppger att han efter några veckors väntan på svar redan hade reparerat drevet när båtmäklaren ville titta på det.

Men ARN:s beslut är alltså bara är en rekommendation, ingen tvingande dom.

– Jag funderar ännu på om jag ska gå vidare till domstol, säger Juha-Pekka och tillägger:

– Båten fungerar bra i dag, men affären blev dyrare än jag tänkt.

 

Tänk på detta när du köper båt

Börja med att fundera vad båten ska användas till och hur många som ska åka med.

Ta höjd från alla kringkostnader som båtplats, vinterförvaring, försäkring.

Man kan göra klipp på udda båttillverkare, men starka varumärken från Norden, Tyskland, Frankrike och USA står sig bättre i värde.

Ta med en kunnig kompis eller besiktningsman vid köp och provkör ordentligt.

Kolla så att motorn är servad regelbundet, att impeller är bytt och zinkanoderna fräscha.

Se även över bränsleslangar, elektronik, styrkablar och kapell om det finns något.

Kontrollera så att det inte är skador i botten eller akterspegel på båten.

Försök att kolla upp säljaren, så att du vet att denne är seriös.    

Glöm inte att ta ett förarbevis om du är nybörjare på sjön!

Källa: Sweboat, Livetombord.se

Annons: