Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

2 av 3 butiker höjer sina priser inför Black Friday

Foto: Marcus Ericsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Aloisio Mauricio / Represented by ZUMA Press, Inc.

Under Black Friday väntas vi handla för rekordsumman åtta miljarder kronor – på en enda dag.

Samtidigt visar statistik att allt fler aktörer försöker rida på shoppingvågen med så kallade bluffreor.

Två av tre nätbutiker har höjt sina priser för att skapa utrymme för sänkningar nästa fredag.

Brukar du passa på att handla under rea?

Det är prisjämförelsesajten Pricerunner som granskat prisändringar i höst hos 50 av Sveriges största nätbutiker med sammanlagt 35 000 produkter.

Under perioden 1 september till 20 november har priserna totalt ökat med 2,5 procent.

På sajterna hittas höjningar hos två av tre näthandlare.

Var femte produkt har prishöjts med i genomsnitt 27 procent under mätperioden, produkter som kan komma att reas ut under Black Friday.

– Vi har sett ett mönster i att vissa butiker höjer priserna för att sedan kunna sänka dem inför de stora readagarna, säger Nicklas Storåkers, vd för PriceRunner.

Allra mest har priserna ökat i följande kategorier:

Barnkläder

Barnskor

Batterier och laddare

Blenders

Båttillbehör

Graviditet och amning

Kastruller och stekpannor

Möbler

Mobiltillbehör

Playstation 4-spel

Skor

TV

– Det är i sig inget konstigt att höja priserna. Den svenska kronan är svag och många butiker har högre inköpspriser då de flesta varor importeras. Men inom vissa segment som tv-apparater, batterier, skor och graviditetsprodukter ser vi tydligt att priserna gått upp väldigt kraftigt. Vi misstänker att en del av de priserna kommer att sänkas på Black Friday, säger Nicklas Storåkers.

5 exempel – så har priserna höjts

Exempel på prishöjningar hos nätbutiker från 1 september till 20 november:

1. Lampa från populär tillverkare.

Pris 1 september: 753 kronor.

Pris 20 november: 1 099 kronor.

Höjning: 346 kronor. Det motsvarar 46 procent.

2. Tv från etablerat märke.

Pris 1 september: 11 679 kronor.

Pris 20 november: 16 990 kronor.

Höjning: 5 311 kronor. Det motsvarar 45 procent.

3. Fritidsjacka från etablerat märke.

Pris 1 september: 837 kronor.

Pris 20 november: 1 195 kronor.

Höjning: 358 kronor. Det motsvarar 43 procent.

4. Parfym från ett känt märke.

Pris 1 september: 318 kronor.

Pris 20 november: 448 kronor.

Höjning: 130 kronor. Det motsvarar 41 procent.

5. Barnskor från ett populärt märke.

Pris 1 september: 449 kronor.

Pris 20 november: 629 kronor.

Höjning: 180 kronor. Det motsvarar 40 procent.

Källa: PriceRunner

I fjol noterade man att 13 procent av produkterna höjts med 22 procent under hösten.

I år har 18 procent av produkterna höjts med i genomsnitt 27 procent inför Black Friday.

– I dag är prissättningen på nätet mycket mer avancerad än tidigare. En hel del e-handlare har automatiserade prissättningssystem där priserna kan variera flera gånger om dagen. Priserna kan anpassas efter hur konkurrenterna ändrar sina priser och om en konkurrent får slut på en vara i lagret kan en annan e-handlare höja priset på samma vara, säger Nicklas Storåkers.

Den magiska rea-gränsen 

I enkäter Pricerunner gjort visar det sig att 40 procents sänkning är en ”magisk gräns” att slå till vid när man näthandlar.

– Men handlarna har sällan så stora marginaler att de kan sänka priserna med 40 procent. Butikerna vet däremot att 40 procents rea får människor att handla. Det skapar incitament för dem att höja priserna inför en rea för att sedan sänka dem, säger Nicklas Storåkers.

Han påtalar att de flesta butiker trots allt sköter sig, men att den hårda konkurrensen gör att vissa aktörer har satt bluffreor i system.

– Det går emot marknadsföringslagen att kalla något som inte är rea för rea. Nätbutiker i Sverige har i snitt en lönsamhet på 1,5 procent av sin försäljning, det är en bransch med låga marginaler. Det är naturligt att de försöker tjäna mer pengar och vissa går över gränsen för vad som är tillåtet, säger Nicklas Storåkers.

I fjol handlade vi i Sverige för 6,7 miljarder kronor under Black Friday. 

Enligt PriceRunners prognoser kommer vi att handla för 20 procent mer i år – för runt åtta miljarder kronor.

Så undviker du bluffreor under Black Friday

Som konsument finns det två knep du kan använda dig av för att undvika ”bluffreor” under Black Friday:

 

1. Upprätta en inköpslista i förväg.

Köp bara det du behöver. En inköpslista gör också att du får bättre kontroll och undviker att dras med i de stora reorna bara för att det är röda prislappar med höga procentsatser.

 

2. Jämför mellan butiker och historiskt.

Jämför alltid priser mellan olika butiker. Här kan man också kolla vad en produkt kostat tidigare och hur priset utvecklats historiskt.

Dina Pengar TV: Håll huvudet kallt under Black Friday

Annons: