Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

12 000 elsparkcyklar kan hamna på skroten bara i år

Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Leif Brännström
Foto: Leif Brännström

Elsparkcyklar som Voi och Lime har hyllats för att vara klimatsmarta alternativ till bilen.

Men nu visar studier att fordonen bara har en livslängd på omkring två månader.

– För hållbarheten i allmänhet är det synd att de inte håller längre, sa Douglas Stark, vd för Voi, till Breakit.

De senaste månaderna har antalet app-styrda elsparkcyklar exploderat i flera svenska städer.

Men det nya inslaget i stadsbilden är ifrågasatt – och många har reagerat på att de eldrivna sparkcyklarna ligger slängda på trottoarer och utanför butiker där de blockerar vägen.

Samtidigt har förespråkarna argumenterat för att det nya färdmedlet är ett klimatsmart alternativ till bilen och gör att utsläppen minskar i städerna.

8 000–12 000 elsparkcyklar skrotas i Stockholm

Nu visar dock studier som nyhetssajten Breakit tagit del av att elcyklarnas hållbarhet är omkring två månader i snitt, vilket innebär att mellan 8 000 och 12 000 sparkcyklar kommer skrotas enbart i Stockholm i år.

I samband med ett event som Breakit ordnade för ett par veckor sedan diskuterade svenska Vois vd Douglas Stark den korta livslängden på elsparkcyklarna:

– Vi tjänar fortfarande pengar på dem. Men det går alltid att tjäna mer och för hållbarheten i allmänhet är det synd att de inte håller längre, sade Douglas Stark i samband med eventet.

I ett mejl till Breakit förklarar dock Vois kommunikationschef Caroline Hjelm att företaget är noga med att återanvända olika delar på de trasiga cyklarna:

”Om en scooter är i för dåligt skick, och därmed osäker att framföra för våra användare, så använder vi alla reservdelar och återvinner det som inte går att återanvända”, skriver hon.

En hög spillmetall på soptippar

Ronald Domelid är styrelseordförande i den svenska avdelning av polska Blinkee City, som är en utmanare till Voi. Han menar att fördelarna med elsparkcyklar överväger nackdelarna ur ett miljöperspektiv, men anser ändå att den korta livstiden är ett problem i dagsläget.

– Jämfört med att åka bil är det en miljövinst. Men vi kan inte blunda för att livslängden är 3 till 6 månader under optimala förhållanden. Används de varje dag så håller de inte längre än så, säger han till Breakit.

Och fortsätter:

– Det är därför vi har valt att använda utbytbara batterier. Om man inte har det och sparkcykeln är trasig så slänger man det bara, då försvinner viktiga komponenter.

Anne Faxér, forskare vid statliga forskningsinstitutet Rise i Göteborg, analyserade de utmaningar som väntar elsparkcyklar och hon tar bland annat upp miljövänligheten

”Scootermarknaden hoppas kunna rida på ‘micro-mobility-revolutionen’, som lovar oss en renare och mer hållbar framtida transport. Hur kan de undvika att hamna som en hög av spillmetall på soptippar? 2019 kommer vara avgörande för deras överlevnad”, skriver hon i rapporten.