Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Det rådde stor ilska när banken slog igen”

Handelsbanken svek när de lade ner kontoret i Arbrå, säger Monika Åsberg.Foto: SOFIA LINDH / HELA HÄLSINGLAND
Handelsbanken stänger närmare 200 bankkontor när delar av kontorsrörelsen slaktas.Foto: DENNIS YLIKANGAS / BILDBYRÅN

Handelsbanken tar till storsläggan när banken slaktar delar av kontorsnätet i Sverige.

Beslutet kan slå hårt mot äldre i glesbygden.

SPF Seniorernas ordförande Eva Eriksson kräver att banken måste ta sitt ansvar för sina äldre kunder.

I lilla Arbrå har man inte kommit över Handelsbankens svek mot bygden när kontoret stängde trots lokala protester.

– Det rådde ilska när banken slog igen, säger Monika Åsberg, 68.

Arbrå i Bollnäs kommun i Hälsingland är ett typiskt litet samhälle där innevånarna har fått se hur samhällservicen steg för steg monterats ned. Här fanns tidigare, tre mataffärer, ett postkontor, och järnhandel. Kvar i dag är Ica och Bankomaten vid det igenbommade Handelsbankskontoret på Storgatan som skär genom samhället.

Kommundelen har cirka 4 000 innevånare.

Upprörda känslor när bankkontoret slog igen

Handelsbanken var den bank som höll ut längt i Arbrå, men slog igen årsskiftet 2016/2017. Trots att det gått mer än tre år sedan kontoret stängde finns irritationen kvar i Arbrå och då främst bland äldre som hade svårt att hänga med i digitaliseringen.

– Det rådde ilska när banken slog igen. Det pratas fortfarande om nedläggningen. Servicen blir sämre och sämre, säger Monika Åsberg. Kontoret är saknat.

– Äldre vill kunna gå in på banken. När vårt kontor stängde hade många inget bankkort utan de gick in på banken och tog ut sin pension. De ville ha sina kontanter och ta ut eller sätta in. Många har dessutom svårt med digitaliseringen.

Monika Åsberg säger att det naturligtvis blir väldigt jobbigt för många äldre när de inte kan hänga med i dagens digitaliserade värld. Själv är hon god man för några personer och behöver besöka bankkontor. 

– Jag får åka in till Bollnäs om jag ska ta ut pengar. Men måste ringa i förväg och säga till om jag behöver mer än 2 000 kronor. Gäller det insättning tar banken inte emot pengar utan då får jag åka till Söderhamn, säger hon.

Handelsbankens vd Carina Åkerström.Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Vilka kontor som finns på Handelsbankens preliminära ”dödslista” är fortfarande en intern hemlighet på banken.

– Vi tittar på de kontor där kunder redan i dag mer eller mindre lämnat. Vi kommer att finns på färre orter, men kontoren kommer ändå att vara tillräckligt nära för att kunna besökas”, sa Handelsbankens vd Carina Åkerström när hon presenterade kontorsbantningen på under onsdagen.

Uppåt 1 000 anställda inom Handelsbanken kommer att varslas om uppsägning.

Så många kontor har bankerna

Handelsbanken 383

Swedbank        168 

Länsförsäkringar Bank 128

Nordea                113

SEB                110

Danske Bank          31

Sparbanken Skåne 23

Landshypotek Bank 19

Källa: Svenska Bankföreningen/Uppgiften från 31 dec 2019.

SPF Seniorernas ordförande Eva Eriksson uppmanar nu Handelsbanken att agera för att hjälpa sina äldre kunder som kan komma i kläm när kontor läggs ned.

– Det är en stor samhällsfråga hur man ska ge medborgarna möjlighet att delta i det digitala samhället, säger hon till nyhetsbyrån TT.

Bankens uppmanas att hjälpa utsatta pensionärer

Handelsbankens beslutade nedläggning där man i praktiken nästan halverar kontorsnätet kommer att slå hårt mot vissa utsatta grupper som inte är vana att sköta bankärenden via sin dator.

 – Det finns en grupp i samhället som inte har möjligheter till digitala system och blir alldeles utanför. I det här fallet innebär det att man inte kan sköta sina bankärenden, säger Eva Eriksson. Hon uppmanar nu Handelsbanken att ta kontakt med pensionärsorganisationerna.

– Det finns idag inget trollspö som löser det här, säger Kicki Westerståhl, chef för Konsumenternas Bank och finansbyrå.Foto: Sofina Bilder

Kicki Westerståhl, chef för Konsumenternas Bank och finansbyrå som ger vägledning i bankärenden, säger att de ofta får samtal från förtvivlade äldre som hamnar i kläm när ett bankkontor läggs ned.

 – Vi ser att det blir ett problem för den här gruppen när de inte kan utföra vanliga banktjänster som de kanske har gjort genom att ta sig till sitt bankkontor och betala sina räkningar över disk eller ta ut pengar.

Men hur ska de som drabbas göra?

– Det finns i dag inget trollspö som löser det här. Endera får man engagera sig i någon av grupper som driver de här frågorna, till exempel Kontantupproret eller seniororganisationerna som kan driva det politiskt.

Kicki Westerståhl säger att hon förstår att alla äldre inte har förutsättningar att bli digitala.

– Den här frågan har vi återkopplat i flera år till både till de som sitter i vår styrelse: branschen, Finansinspektionen och Konsumentverket och till departementet. 

Annons: