Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kolla om du drabbas av nya skattesmällen

DI TV ger dig senaste ekonominyheterna.
Fordonsskatten på nya husbilar chockhöjs till nära 30 000 per år.Foto: firstcamp.se/press
Transportstyrelsen gick ut med felaktig information om husbilarna. och fick backa efter det.Foto: ALEX LJUNGDAHL EXPRESSEN

Den som registrerar en ny husbil riskerar en saftig skattesmäll.

Nya sättet att beräkna klimateffekten kan fördubbla fordonsskatten.

På Kabe i Jönköping har man sagt upp 25 personer på grund av minskad orderingång, och bland husbilsentusiaster protesteras det högljutt.

– Det är ett dråpslag mot oss, säger Alf Ekström, vd och koncernchef på Kabe.

Sedan den 1 september används den nya om mer rättvisande körcykelmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) när man räknar ut fordonens miljöpåverkan.

När detta sedan tillämpas på fordonsskatten blir effekten på nya husbilar påtaglig. För några år sedan var fordonsskatten omkring 5 000 kronor för en nyregistrerad husbil.

Kabe som tillverkar husbilar och husvagnar har sagt upp 25 anställda.Foto: Pressbild

När systemet med bonus malus trädde i kraft 1 juli 2018 gick den upp till cirka 14 000 kronor. Med den nya höjningen kan skatten hamna på 28 000 kronor per år de tre första åren för en nyregistrerad husbil.

Har sagt upp personal på fabriken

För branschen är skattesmockan ett riktigt blysänke. På Kabe Husvagnar & Husbilar i Jönköping har man sagt upp 25 av totalt 500 anställda.

– Det här är ett dråpslag mot oss. Vi måste anpassa produktionen efter efterfrågan och vi ser att ordergången är lägre i dag jämfört med samma tidpunkt för ett år sedan, säger Alf Ekström, vd och koncernchef.

Leif Edström är ordförande i Husbilsklubben med 15 300 medlemmar.Foto: Privat

Idag finns det över 100 000 husbilar i Sverige och branschen sysselsätter omkring 5 000 människor, enligt branschsajten husbil.se.

På Kabe, givetvis part i målet, hävdar man att husbilsskatten är kontraproduktiv. Skatten blir så hög att folk kanske överväger att importera äldre fordon som släpper ut ännu mer koldioxid. Eller väljer en flygsemester med familjen i stället för campingplatsen.

– Eftersom det inte finns några bonusfordon att ta till väljer husbilsägare att behålla sina gamla fordon som släpper ut betydligt mer koldioxid än till exempel en modern Euro 6-klassad motor med adblue som även minskar kväveoxidutsläppen, uppger Alf Ekström.

Leif Edström, ordförande i Husbilsklubben.se med 15 300, medlemmar, menar att regelverket slår snett.

– Vi kan köpa bonus malus, men kopplingen till WLTP blir helt tokig. En husbil rullar i snitt bara 600 mil per år och då är det orimligt med en skatt på 30 000 i förhållande till den miljöpåverkan som görs.

Alf Ekström, vd och koncernchef för Kabe husvagnar och husbilar.Foto: Pressbild

Edström jämför med Tyskland där en maxskatt satts till 440 euro per år för husbilarna.

Tillsammans med husbilstillverkarna, campingbranschen med flera har Husbilsklubben uppvaktat statsmakterna i skattefrågan. Kampanjen döptes till ”Husbilskampen”. Hittills tyder inte mycket på att man fått politikerna att tänka om.

Transportstyrelsen som hanterar fordonsskatten fick mycket kritik för att man felaktigt gick ut i somras och påstod att beskattningen av husbilar inte skulle påverkas av WLTP.

I dag säger utredaren Jonny Geidne vid Transportstyrelsen:

– Det där var ett stort misstag orsakat av mänskliga faktorn och vi beklagar verkligen det.

Jonny Geidne var själv med som myndighetens representant vid den stora mässan Elmia Husvagn Husbil nyligen. Många var upprörda över hur fordonsskatten slagit.

– En del ifrågasätter detta vilket är förståeligt eftersom det är en markant ökning av skatten. Men de flesta förstår att vi som myndighet har att utföra de beslut som regering och riksdag fattat, förklarar Geidne.

Fotnot: Vill du kolla hur hög skatten blir på husbilen kan du gå in på Transportstyrelsens hemsida (https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus/malus2/ ).

Så beräknas utsläpp och fordonsskatt

 I lagstiftningen för WLTP finns övergångsregler fram till och med år 2021. 

   En husbil som bara har ett WLTP-värde kommer att bli beskattad utifrån det värdet.

   En husbil som även har ett NEDC-värde (det gamla sättet att beräkna) kommer att bli beskattad utifrån det värde som är lägst av NEDC och WLTP (vanligen NEDC) om husbilen tas i trafik första gången senast 31 december 2019

   För fordon som tas i trafik första gången från och med den 1 januari 2020 gäller nya skatteregler som innebär att det värdet som är högst av NEDC och WLTP gäller för beskattning (vanligen är det WLTP). 

Källa: Transportstyrelsen

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!