Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Koenigseggs nya hybrid: ”Världens dyraste fyrsitsiga bil”

Se när Christian von Koenigsegg berättar om nya hybridbilen i TV-spelaren ovan.
Foto: Koenigsegg / Koenigsegg
Foto: Koenigsegg / Koenigsegg
Foto: Koenigsegg / Koenigsegg

En helt ny hybridbil och ett nytt världsrekord i sikte. Trots inställd bilsalong visade Koenigsegg upp sina nya superbilar i Genève.

Bilsalongen i Genève brukar vara en guldgruva för Koenigsegg när det kommer till försäljning och att locka nya kunder. Men beslutet att ställa in mässan på grund av coronaviruset hindrade inte svenska Koenigsegg från att visa upp sina nyheter för allmänheten - på videolänk.  

– Vi är de enda som inte har rivit vår monter. Så det är ”The Koenigsegg Motor Show in Geneva”, säger Christian von Koenigsegg när DiTV Motor pratar med honom på länk.

Nya superbilen - en hybrid

Den största nyheten var plug-in hybriden Koenigsegg Gemera - ett resultat av samarbetet med delägaren Nevs. 

– Det är en helt ny produktlinje. Namnet kommer från de två svenska orden ”ge mera”. Vi ger mer megabil i form av att vi producerar lite fler, vi har fyra stolar i stället för två och vi ger mer till miljön. 

Hybridbilen liknar en två-sitsig Koenigsegg men har plats för fyra fullvuxna människor och bagage. Detta är tack vare drivlinan där motorn krympts till en trecylindrig två-liters motor med dubbelturbo och såkallade fri ventiler, förklarar Christian von Koenigsegg. 

– 3500 newtonmeter och 1700 hästkrafter. Den gör 0-100 på 1,9 sekunder. Dessutom är det en plug-in hybrid som kan köra på ren el i 50 km.

Koenigsegg Gemera görs i begränsad upplaga på 300 bilar med produktionsstart 2022. 

Vad ligger prislappen på?

– 1,7 miljoner dollar. Så väldigt, väldigt mycket pengar. Antagligen världens dyraste fyrsitsiga bil. 

Det är högre än vad ni sagt tidigare?

– Ja, vi bestämde oss för att det var ett litet för stort steg att gå från superlåga volymer till förhållandevis högre. Det gjorde att priset också gick upp litegrann.    

Kommer hybridbilen locka svenska köpare?

– Ja, det finns redan ett par svenskar som har tjingat den. 

Siktar på nytt världsrekord

Förutom nya hybridbilen visade Koenigsegg också upp nya Jesko. Bilen hade premiär på förra årets bilsalong men i år handlar det om en ”högfartsversion”. 

– Det är den Koenigsegg vi gör som kommer vara snabbast någonsin. Den har potentialen att köra fortare än 530 km/h.

Kommer ni testa ett nytt världsrekord?

– Ja, det ser jag framför mig. Det gäller ju dock att hitta rätt väg men ambitionen är där, absolut.


Se hela intervjun med vd:n Christian von Koenigsegg på plats i Genève.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!