Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Klimatraseriet efter Stordalens jätteaffär

Vings nya ägare kommenterar bolagets klimatpåverkan.
Petter Stordalen tillkännager affären.Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Stefan Gössling, professor vid Lunds universitet.Foto: Lunds universitet
Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN

Peter Stordalen, 56, har profilerat sig som miljardär och miljökämpe.

Men från bland annat forskarhåll kommer nu kritik om att den nye delägaren i Vinggruppen inte tar klimatfrågan på allvar.

– Stordalen ger dubbla budskap om miljön, säger reseexperten Per J Andersson på resetidningen Vagabond.

Vinggruppen, inklusive Spies och Tjäreborg, säljer årligen omkring 1,6 miljoner resor till kunder i de Nordiska länderna. Det innebär ett avsevärt klimatavtryck.

Enligt Vings egna uppgifter var utsläppen från bolagets flyg 890 000 ton koldioxid 2017/2018. Tillkommer busstransfer och hotell. Researrangören hävdar att utsläppen är klimatkompenserade genom olika projekt, bland annat i i Östafrika.

Samtidigt har den nye delägaren Petter Stordalen och även hans hustru Gunhild profilerat sig som miljökämpar. Bland annat genom initiativet Eat med fokus på matens inverkan på det globala klimatet. Eat ingår i hållbarhetsprojektet Stordalen Foundation.

Ifrågasätter miljöengagemanget

Men Stordalens miljöengagemang har ifrågasatts då han varvat tal om klimatmålen med överdådiga fester och lyxsemestrar där folk flygs över halva jordklotet för att vara med.

Stefan Gössling, professor vid Lunds universitet som forskar inom turism, transport och klimatfrågor, hör till kritikerna.

– Stordalen tar inte klimatfrågan på allvar, och det gör ingen annan i resebranschen heller, hävdar Gössling.

Turismforskaren är starkt kritisk mot Stordalens uttalanden mot flygskatten.

– Utan flygskatt kommer vi aldrig att få den nya teknologi med miljövänligare flyg som han pratar om. Det är ett moment 22 och vi får inga alternativa bränslen om inte priset på de fossila går upp, säger Stefan Gössling.

Hur mycket måste bränslepriset upp för att den effekten ska uppnås?

– Då krävs det en tredubbling.

Vinggruppen gör en poäng av att alla resor man säljer är fullt klimatkompenserade. Är inte det tillräckligt?

– Visst är det bra, men i den situation vi är i måste alla minska utsläppen. Det räcker inte i längden att bara kompensera för det man släppt ut när alla måste ned, svarar Stefan Gössling.

Även reseexperten Per J Andersson, redaktör på resetidningen Vagabond har reagerat på Stordalens agerande i klimatfrågan.

– Jag tycker att han ger dubbla budskap. Han har skapat stiftelsen med hustrun och varit miljöaktivist som tog sig in i en kärnavfallsanläggning i England ihop med Greenpeacemedlemmar. 

– Samtidigt flyger han i privatjet kors och tvärs över världen och uttalar sig mot flygskatt. Jag hoppas att han använder makten som delägare i ett stort resebolag till att påverka resandet i en hållbarare riktning, säger Per J Andersson och ger ett exempel:

– Kanske genom att börja med tågcharter som Fritidsresor testade för 14 år sedan, vilket nog var lite för tidigt då. Tåg kan inte ersätta charterflyget, men jag tror gensvaret skulle bli stort.

”Folk får kritisera mig då”

Expressen har sökt Petter Stordalen angående kritiken att han inte tar klimatfrågan på allvar. Enligt Kenneth Hultgren, kommunikationschef på Strawberry, tackar man nej till att kommentera på grund av tidsbrist under torsdagen.

Direkt efter onsdagens presskonferens där köpet tillkännagavs sa Stordalen till Expressen:

– Ving klimatkompenserar redan för hela resan och när det gäller flygindustrin så kommer det nya biobränslen som blandas i flygbränslet, och de är mycket bättre än de vi har i dag. Så flygets klimatavtryck kommer att bli mindre och det blir hållbart att resa.

Den nye Vingdelägaren tror inte att flygskam kommer att lösa klimatfrågan. Han talar sig varm för biobränslen och nya tekniska lösningar och menar att folk med gott samvete ska fortsätta resa till solen och njuta ”så löser vi resten”. Ving är ett av de mest hållbara reseföretagen i världen, tillägger han.

I norska tidningen Dagbladet kommenterade Stordalen sitt flitiga flygande med privatjet. 

– Ja, jag använder privatflyg. Men jag kan inte sluta kämpa för miljön för det. Folk får kritisera mig då. Det hade varit mycket värre om jag inte brydde mig om miljön.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!