Foto: / TT NYHETSBYRÅNFoto: / TT NYHETSBYRÅN
 Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Foto: MIKAEL SJÖBERGFoto: MIKAEL SJÖBERG
 Foto: MIKAEL SJÖBERG

Klart: Posten blir långsammare

Publicerad

Förra veckan erfor Expressen att regeringen kommer presentera ett förslag som för att breven kommer ta två dygn för att nå mottagaren i en annan del av landet i stället för ett.

Nu bekräftar regeringen nyheten. 

"Postförordningen ändras även med ett beslut om att brev ska levereras inom två dagar (tvådagarsbefordran) i stället för inom en dag (övernattbefordran)", står det i ett pressmeddelande. 

Expressen har tidigare berättat om att regeringen inom kort väntas att komma med ett förslag som försämrar postservicen för medborgarna. 

Bakgrunden är den drastiskt minskade brevmängden som ger mindre inkomster. 

Expressen kunde då berätta att ett brev i fortsättningen kommer att ta två dygn innan det når mottagaren i en annan del av landet i stället för ett vilket kan ses som en försämrad service. 

Nu bekräftar regeringen att man beslutat om en lagrådsremiss och en förordningsändring. 

Gäller från januari

"Postförordningen ändras även med ett beslut om att brev ska levereras inom två dagar (tvådagarsbefordran) i stället för inom en dag (övernattbefordran)", står det i ett pressmeddelande. 

Beslutet om ändring träder i kraft 1 januari 2018 framgår det i pressmeddelandet. 

Peter Eriksson, bostads- och digitaliseringsministern kommenterar förändringarna så här i pressmeddelandet: 

–  Vi vill skapa förutsättningar att säkra en god postservice i hela landet. Vi vill också ställa tydliga krav från staten så att medborgarna vet vilken postservice de kan kräva och förvänta sig, säger bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen