Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Klart nu: Regeringen föreslår ny flygskatt

Foto: Alex Ljungdahl

Regeringen kommer att föreslå en höjd flygskatt i höstens budget.

Förslaget presenteras av finansmarknadsminister Per Bolund under onsdagen.

– Vi måste dämpa de miljöeffekter vi nu ser av flyget, säger Per Bolund.

Svenska flygplatser som riskerar att drabbas av flygskatten

Arvidsjaur

Borlänge-Falun

Eskilstuna

Falköping

Gällivare

Hagfors

Halmstad

Hemavan

Höga Kusten

Jönköping

Kalmar

Karlstad

Kristianstad

Linköping

Ljungbyhed

Lycksele

Mora-Siljan

Norrköping

Pajala

Skellefteå

Skövde

Stockholm-Västerås

Storuman

Sundsvall-Timrå

Sveg

Sälen

Torsby

Trollhättan

Vilhelmina

Växjö

Ängelholm-Helsingborg

Örebro

Örnsköldsvik

Kommer du att flyga mindre om flygskatten höjs?

Per Bolund sa så sent som på tisdagen att regeringen ambition är att en flygskatt ska införas från den 1 januari 2018, skriver DI.

Under rubriken ”Grön skatteväxling” dagen kommer Per Boland (S) att presentera ytterligare förslag kring skatterna

– Utsläppen från flygresorna har ökat framför allt till utlandet och prognoserna visar på en på fortsatt ökning. Vi måste minska våra utsläpp och därför måste vi minska de här resorna, säger Bolund som påpekar att flygbranschen har haft en för gynnsam situation konkurrensmässigt eftersom man sluppit att miljökompensera.

Små flygplatserna utsatta

Svenska Regionala Flygplatser AB (SRF) består av ett 30-tal små privata flygplatser från Kristianstad i söder till Pajala i norr. Här fruktar man att en flygskatt kommer att slå extra hårt.

– Det här har varit en överlevnadsfråga för oss. Vi har det knapert som det är och en flygskatt kommer att förvärra läget för många av de här små flygplatserna, säger Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser AB.

Dyrare flygverksamhet ger dyrare biljetter och kan komma slå undan de tre benen regionala flygplatser är beroende av:

• Det regionala flyget (SAS, Bra och Nextjet) kommer att tvingas se över om passagerartappet motiverar att fortsätta främst de små flyglinjerna.

• Lågprisbolagen kommer att lämna vissa flygplatser, som Ryanair gjorde med Rygge i Oslo och med följden att hela flygplatsen stängde.

• Charteroperatörerna kommer att se över sina kostnader för att flyga från mindre flygplatser som Västerås eller Halmstad, och stället koncentrera verksamheten till Göteborg eller Stockholm.

– Gävles och Oskarshamns flygplatser har redan stängt. Trenden med små flygplatser som försvinner förstärks om flygskatten införs, säger Peter Larsson.

Flygbolagens hårda kritik

Diskussionerna om flygskatt har pågått en längre tid, där flygbolag som SAS och Norwegian varnat för effekterna medan organisationer som Naturvårdsverket drivit frågan åt andra hållet.

Norwegianchefen Bjørn Kjos har tidigare hävdat att flygplatsen Skavsta måste stänga om skatten blir verklighet.

Flygbolaget har också sagt att en biljett till USA blir 430 kronor dyrare och inrikesresenärerna tvingas betala 160 kronor extra för en tur och returresa.

Även SAS har varit hårda i kritiken.

– Förslaget är feltänkt från början till slut, har SAS styrelseordförande Fritz Schur sagt och vädjat om att förslaget ska kastas i papperskorgen.

Så mycket dyrare blir resan

Den utredning som legat på regeringens bord föreslår en specialskatt för resenärerna på tre olika nivåer. För resa inom Europa ska skatten vara 80 kronor, för resor utanför Europa med max 600 mil från Arlanda 280 kronor samt för längre resor än 600 mil utanför Europa 430 kronor. Barn under två år ska undantas från beskattning.

Det är flygbolagen som ska betala den tilltänkta skatten, men i slutändan hamnar kostnaden på resenärernas biljetter.

Utredningen räknar med att skatten kan inbringa närmare 1,8 miljarder kronor per år till statskassan.

Syftet med skatten är att flygets klimatpåverkan ska minska och resenärer välja andra, mer klimatsmarta alternativ. Eller i klartext: ta tåget där det är möjligt. Samtidigt är tanken att flygbolagen ska börja tänka än mer klimatsmart än i dag.

– En flygskatt slår faktiskt mest mot höginkomsttagare i Stockholm och har en bra fördelningspolitisk profil. Utredningen visar också att en flygskatt inte har någon större effekt på jobben, har finansminister Magdalena Andersson sagt tidigare.

Målar upp en skräckbild

Flygbolagen målar snarare upp en skräckbild av flygskattens följder.

– Regionala flygplatser får problem och införs flygskatt tror jag att Skavsta läggs ned. Ryanairs vd Michael O'Leary kommer att flytta sin verksamhet till Arlanda, sa Norwegians vd Bjørn Kjos till svenska medier tidigare.

När SAS höll sin bolagsstämma i förra månaden gick styrelseordförande Fritz Schur till kraftigt angrepp mot den tilltänkta skatten med regeringens ägarrepresentant, departementsrådet Carl Rosén från näringsdepartement med 56 700 000 aktier i portföljen på första parkett i salen.

Även Fritz Schur talade om Norge som exempel där miljöskatten införts med nedlagd flygplats som följd, flyglinjer som lagts ner och arbetstillfällen försvunnit.

– Det är min förhoppning att politikerna ska inse vilka negativa effekter en flygskatt ska få för Sverige och att flygskatten aldrig når riksdagens bord.

Så blir nu inte fallet.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!