Det svenska fintechbolaget Klarna växer fort. I Sverige är deras betaltjänster välkända för många nätshoppare, och nu har de även tagit över en betydande del av USA:s ”köp nu, betala sen”-marknad.
Enligt Svenska Dagbladet har bolaget 45 procent av marknaden för betalningsappar.
För att öka sin andel tar de nu till ett ambitiöst knep – och köper reklamtid under Super Bowl som beräknas kosta runt 100 miljoner kronor.
– Det finns ett fåtal symboliska handlingar som visar att man spelar i högsta ligan i USA, säger marknadsdirektören David Sandström till SvD.
Reklamen kommer att vara omkring 30 sekunder lång och innehåller en scen med komikern Maya Rudolph, skriver Breakit.
– Det är en sån sak som jag har tänkt på. Att en dag, om vi verkligen lyckas, så är vi med på Super Bowl, säger Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski till SvD.
Super Bowl brukar ses av omkring 100 miljoner amerikaner och visas nu på söndagskvällen.
Oatly-reklamen: ”Antingen det sämsta eller bästa vi någonsin sett”
Klarnas föregångare Kreditor grundades 2005 och tjänsten bytte namn till Klarna 2009.
Företaget lanserades i USA 2015 och i starten gick det trögt. Men när de tog hjälp av kändisarna Snoop Dogg och Lady Gaga under senare år så gick det fortare för dem.
Klarna har inte börsnoterats än, men det skulle kunna vara värt omkring 400 miljarder kronor enligt källor till SvD – mer än storbanken Nordea, som har ett börsvärde på 289 miljarder kronor.
Även svenska livsmedelsföretaget Oatly köpte 30 sekunders reklamtid där vd:n Toni Petersson satt på en äng och sjöng en sång om företagets produkter.
”Oatlys extremt underliga Super Bowl-reklam är antingen det sämsta eller bästa vi någonsin sett”, skrev Buzzfeed-reportern Stephanie McNeal.
Mottagandet på sociala medier pendlade mellan hyllningar för humorn till att vissa svor på att aldrig dricka mjölk igen.
Bruce Springsteen gör bilreklam
Under den värdefulla marknadsföringstiden kommer även rockstjärnan Bruce Springsteen synas. I en reklam för bilmärken Jeep, som redan lagts upp på Youtube, talar ”The Boss” om vikten av försoning och läkande i det polariserade landet.
– Vårt ljus har alltid hittat sin väg fram genom mörkret, säger han i den två minuter långa reklamfilmen.