Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Rädslan av haveriet: ”Blev jättestressad”

Slumpartat vilka användare det drabbar
Problem i Klarnas tjänst.
Foto: THIAGO PRUDENCIO/SOPA IMAGES/SHU / THIAGO PRUDENCIO/SOPA IMAGES/SHU SHUTTERSTOCK
Appen visade felmeddelanden efter en stund.
Appen är nu nedstängd.

På torsdagsförmiddagen hade flera svenska Klarna-användare tillgång till andra kunders uppgifter och beställningar.

Allt låg helt öppet.

– Först trodde jag att någon hade kapat mitt Klarna och beställt saker, säger Sara Fröderberg, en av de drabbade. 

Klarna-användare fick på torsdagsförmiddagen upp andra användares konton när de loggade in på kreditföretagets Klarnas tjänst. 

Vilken användare tycktes vara slumpmässigt – men väl inne gick det att se användarens fakturor och sätta upp delbetalningsplaner. 

”Vi upplever för tillfället störningar i våra system orsakade av tekniska problem. Vi gör vårt yttersta för att återställa systemet och våra tjänster till full kapacitet och ber om ursäkt för eventuella besvär som detta medför för våra kunder. Vi har för tillfället blockerat all inloggning i appen tills vi är säkra på att problemet är helt löst”, skriver Niklas Gillström, presschef på Klarna i ett mejl till Expressen. 

”Främmande människas konto”

Flera läsare hörde av sig till Expressen om problemet.

– När jag loggar in ser jag någon Mikaels köp, berättade en kvinna för Expressen.

– Jag skulle logga in och fick upp en främmande människas konto, sa en annan som ringde in.

I Norge har användare också drabbats, skriver Dagbladet. 

En av de som drabbats i Sverige är Sara Fröderberg, 30, från Märsta. 

Hon fick en klump i magen när hon loggade in på Klarna och såg summor som hon inte alls kände igen.

– Jag visste om att jag hade en nota på 100 kronor att betala, och när jag går in ser jag att det står något om 1 000 kronor i stället, och då blev jag jättestressad direkt. Och då såg jag att det hade beställts en massa saker som jag aldrig har beställt innan.

Sara Fröderberg hade då tillgång till en helt annan kunds uppgifter.

”Trodde att någon hade kapat kontot”

När hon loggade ut och in i igen hade Sara Fröderberg plötsligt tillgång till ytterligare en kunds uppgifter. Varje gång hon loggade in fick hon tillgång till nya personers konton.

– Man kom in på en ny människas profil varje gång man loggade in. Först trodde jag att någon hade kapat mitt Klarna och beställt saker, säger hon, och fortsätter:

– Allt som jag kan se på min egen Klarna kunde jag se för någon annan. Alla uppgifter och så, men inte hela kortuppgifterna, och det är ju bra. Jag råkade till exempel trycka fel på en knapp och då frågade de mig om jag ville radera något. Men jag loggade ut så snabbt som möjligt då.

Efteråt skrev Sara Fröderberg ett inlägg i en tjejgrupp på Facebook för att se om andra upptäckt samma problem. Och så var det. 

– Då var det jättemånga som skrev att det var samma för dem, säger hon.

”Självförvållad incident” 

”Så ledsamt och frustrerande att inse att vi har haft en självförvållad incident, i 30 minuter, som påverkar sekretessen för några av våra användare”, skriver Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski på Twitter. 

https://twitter.com/klarnaseb/status/1397894439490801666
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!