TRASIGT. Sandra Hansson, 28, reklamerar allt som går sönder. "Jag sparar alltid alla kvitton, det gör att jag kan gå tillbaka med kläderna flera år efter att jag köpt dem", säger hon. Foto: Joachim Wall
TRASIGT. Sandra Hansson, 28, reklamerar allt som går sönder. "Jag sparar alltid alla kvitton, det gör att jag kan gå tillbaka med kläderna flera år efter att jag köpt dem", säger hon.  Foto: Joachim Wall

Klaga - och tjäna tusenlappar

Publicerad
Uppdaterad
Skor som tappar klacken och sömmar som släpper.
Gå tillbaka med dina felköp och tjäna tusenlappar.
- Jag reklamerar allt som inte håller måttet, säger Sandra Hansson, 28 i Malmö.
Att reklamera är att lämna tillbaka en vara som visat sig ha ett fel och begära ersättning eller en ny vara som kompensation. Konsumentköplagen ger alla rätt att återlämna en felaktig vara upp till tre år efter köpet.

"En sjkälvklarhet"

Sandra Hansson, moderedaktör på Nöjesguiden, har sparat tusentals kronor på att reklamera kläder och skor som gått sönder.
- Jag ser det som en självklarhet, butikerna måste få veta att deras kläder inte håller måttet.
Orsaken till att hon reklamerar är oftast att kläderna tappat formen eller lossnat i sömmarna.

"Lönar sig"

För att reklamera måste du kunna styrka att du köpt varan i en specifik butik. Det gör du enklast genom att spara kvittot.
- Jag förstår inte dem som inte sparar sina kvitton, det lönar sig alltid i längden, säger Sandra.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen