Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Klädföretaget hyllas – för ovanliga kampanjen

2 000 modeller ansökte om att få vara med i kampanjen.
Foto: Skärmdump / Aerie
Aeries nya kampanj innehåller kvinnor från olika bakgrunder och i olika åldrar.
Foto: Skärmdump / Aerie
Nu hyllas företaget för den inkluderande klädkampanjen.
Foto: Skärmdump / Aerie
En av modellerna sitter i rullstol – en annan har en hudsjukdom.
Foto: Skärmdump / Aerie

Det här underklädesföretaget får tio av tio när det gäller inkludering i sin nya modellkampanj. 

Modeller i rullstol, med stomi och insulinpump frontar Aeries nya underklädskollektion, och nu hyllas det amerikanska företaget för initiativet. 

”Jag grät när jag såg det här i dag. Tack Aerie för att ni gör min dotter lite mindre osäker på sin diabetes”, skriver en mamma på Twitter.

Det amerikanska underklädesmärket Aerie, som är ett dottermärke till American eagle, har i dagarna lanserat en ovanlig kampanj för att visa upp sin nya kollektion, skriver bland andra Abc News.

I kampanjen syns kvinnor med flera olika bakgrunder – en av modellerna sitter i rullstol, en annan har en synlig stomipåse och en tredje har en insulinpump.

Modell med stomipåse

En av kvinnorna har hudsjukdomen vitiligo, som innebär att hudens pigment fläckvis faller bort. En kvinna har kryckor och en annan visar upp sitt kroppshår. 

Foto: Skärmdump / Aerie

Letade modeller i sociala medier

För att hitta denna unika uppsättning modeller efterlyste Aerie kvinnor på sociala medier – och bad dem skicka in videoklipp där de förklarade varför de ville vara en del av kampanjen.

Nästan 2 000 kvinnor skickade in sina ansökningar, och till slut valdes 57 kvinnor med olika bakgrunder, åldrar, kroppstyper och funktionsvariationer.

Foto: Skärmdump / Aerie

– Våra senaste modeller är en del av vårt varumärkes fortgående uppdrag att visa verkliga, autentiska och oretuscherade kvinnor, som är kärnan för allt vi gör, säger Jennifer Foyle, internationell marknadschef för Aerie till Abc news. 

”Jag grät när jag såg det här”

Nu hyllas företaget för den inkluderande modellkampanjen. På sociala medier har flera personer uttryckt sin uppskattning. 

”Jag grät när jag såg det här i dag. Tack Aerie för att ni gör min dotter lite mindre osäker på sin diabetes”, skriver en mamma på Twitter.

https://twitter.com/abby__sams/status/1016674553030959104

”Att se det här betyder så mycket för mig. Den här modellen är inte bara vacker, hon har dessutom samma sjukdom som jag. Jag älskar att se sådan här mångfald representeras”, skrev en annan kvinna på Twitter.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!