Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spotifys Kina-konkurrent planerar börsintåg i USA

Foto: KIN CHEUNG / AP TT / NTB SCANPIX / RICHARD DREW / AP
Kin Cheung Pony Ma Huateng, styrelseordförande och vd för Tencent Holdings. Foto: KIN CHEUNG / AP TT / NTB SCANPIX
Kinesiska tech-jätten Tencent förbereder börsnotering i USA för sin musiktjänst, enligt Wall Street Journal. Foto: RICHARD DREW / AP

Kinesiska tech-jätten Tencent förbereder en börsnotering i USA för sin musiktjänst, enligt Wall Street Journal. 

Det spås bli en av de största tech-noteringarna någonsin med en värdering på 25 miljarder dollar, motsvarande cirka 210 miljarder svenska kronor.

Den kinesiska tech-giganten Tencent har många ägg i korgen och sysslar bland annat med streamingtjänster, sociala medier och nätverk, spel, e-handel och betallösningar. 

Tencent är även ett av de bolag som satsar hårdast på att utveckla artificiell intelligens. 

LÄS MER: Spotify granskas av Skatteverket

Bolagets planerar börsnotering efter Spotifys succé

Nu rapporterar Wall Street Journal att Tencent musiktjänst, Tencent Music Entertainment, planerar att följa i svenska Spotifys fotspår och noteras på någon av USA-börserna under andra halvan av 2018. 

Bolagets börsvärde vid noteringen beräknas bli cirka 210 miljarder kronor. 

Svenska musikstreamingsjätten Spotify hade dock ett bördsvärde på kring 250 miljarder kronor när det noterades på New York-börsen i början av april.  

Bolagen bytte aktier med varandra under en jätteaffär i december förra året då Spotify fick 9 procent av aktierna i Tencents musikstreamingtjänst medan det kinesiska bolaget fick 7,5 procent av aktierna i Spotify, vilket nyhetssajten Techcrunch tidigare rapporterat om. 

LÄS MER: Google-gurun: människa och maskin smälter ihop

Tencent och Alibaba utmanar varandra   

Tencent och Alibaba är de två största kinesiska tech-företagen och börjar nu få allt mer överlappande affärsområden inom e-handel, streamingtjänster och sociala medier. 

Samtidigt har amerikanska e-handelsjätten Amazon aviserat att de kommer att starta en tjänst för global e-handel vilken hamnar i direkt konkurrens med de kinesiska bolagen – som skickar billiga varor till Sverige och resten av världen. 

En annan spelare som ger sig in i e-handeln är svenska betalsystemet Izettle. 

Med hjälp av bolagets betalsystem ska e-handlare kunna starta upp en webshop på några minuter, enligt vad Izettles vd Jacob de Geer uppger för Di Digital

För en kostnad på 399 kronor i månaden ska handlare kunna sköta både fysisk och digital handel via Izettle, enligt Jacob De Geer. 

Enligt nyhetssajtens källor planerar bolaget dessutom en notering på Stockholmsbörsen redan innan sommaren. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!