Iqiyi är en av Kinas stora videoströmningstjänster med 421 miljoner användare, varav 126 miljoner använder tjänsten dagligen, och ägs av tech-jätten Baidu.
Den andra stora strömningstjänsten är e-handelsgiganten Alibabas satsning Tudou.

LÄS MER: Disneys nya partner: kinesiska jätten Alibaba
Iqiyi ansöker om att börsnoteras till en värdering av 12 miljarder
Nu har Iqiyi ansökt om att börsnoteras till en värdering av 1,5 miljarder dollar, motsvarande 12 miljarder kronor, hos amerikanska myndigheter, berättar nyhetsbyrån TT.
Nyhetsbyrån rapporterar att det är den största börsnoteringen av ett kinesiskt bolag i USA sedan Alibaba noterades 2014.
I slutet av förra året hade Netflix 117,6 miljoner användare över hela världen, varav 54,7 miljoner fanns i USA, enligt sajten Statista.com.

LÄS MER: 40 procents chans att Apple köper Netflix
Netflix mål: 700 egna tv-serier och filmer i slutet av året
Strömningsjätten satsar stenhårt på eget innehåll och räknar med att i slutet av 2018 ha producerat 700 egna tv-serier och filmer som ska finnas tillgängliga på sajten, enligt nyhetssajten Polygon. Och för att kunna sticka ut bland konkurrenterna planerar Netflix att öka sin marknadsföringsbudget.
En marknad som Netflix försöker etablera sig i är Mellanöstern. På torsdag lanseras en stå upp-show med libanesiska Adel Karam.
Och under nästa år kommer Netflix att ha premiär för sin första originalserie på arabiska: "Jinn". En övernaturlig serie i sex delar som utspelar sig i Jordanien där tonåringar som upptäcker en ande, rapporterar CNN Media.

LÄS MER: Löfvens möte med Asiens rikaste man
Malaysias Iflix etablerar sig också i Mellanöstern
I Mellanöstern finns Malaysia-baserade konkurrenten Iflix att stångas mot som lanserade sin första arabiska satsning, komediserien "Tough Luck", i november förra året.

Men Netflix tuffaste konkurrent på marknaden lär vara Dubaibaserade strömningstjänsten Starz Play som finns i 19 länder i regionen och har fått fler än 700 000 användare sedan tjänsten lanserades för två år sedan, rapporterar CNN Media.