Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Kinas Netflix” vill börsnoteras i USA

Kinesiska videoströmningstjänsten Iqiyi har nära en halv miljard användare. Foto: Iqiyi
Netflix hade i slutet av förra året 117,6 miljoner användare, enligt sajten Statista. Foto: ELISE AMENDOLA / AP TT NYHETSBYRÅN
Iqiyis börsnotering i USA blir den näst största kinesiska efter e-handelsjätten Alibabas intåg 2014. Foto: RICHARD DREW / AP

Den kinesiska videoströmningstjänsten Iqiyi har nära en halv miljard användare. 

Nu har bolaget ansökt om att börsnoteras hos amerikanska myndigheter – och räknar med att värderas till motsvarande 12 miljarder kronor. 

Samtidigt satsar Netflix på att producera eget innehåll och att etablera sig i Mellanöstern. 

Iqiyi är en av Kinas stora videoströmningstjänster med 421 miljoner användare, varav 126 miljoner använder tjänsten dagligen, och ägs av tech-jätten Baidu. 

Den andra stora strömningstjänsten är e-handelsgiganten Alibabas satsning Tudou. 

Todou är e-handelsjätten Alibabas satsning på videoströmning. Foto: Todou

LÄS MER: Disneys nya partner: kinesiska jätten Alibaba

 Iqiyi ansöker om att börsnoteras till en värdering av 12 miljarder 

Nu har Iqiyi ansökt om att börsnoteras till en värdering av 1,5 miljarder dollar, motsvarande 12 miljarder kronor, hos amerikanska myndigheter, berättar nyhetsbyrån TT. 

Nyhetsbyrån rapporterar att det är den största börsnoteringen av ett kinesiskt bolag i USA sedan Alibaba noterades 2014. 

I slutet av förra året hade Netflix 117,6 miljoner användare över hela världen, varav 54,7 miljoner fanns i USA, enligt sajten Statista.com

Svenska stjärnskådespelaren Alexander Skarsgård i Netflixserien "Mute". Foto: EVERETT COLLECTION / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ

LÄS MER: 40 procents chans att Apple köper Netflix

Netflix mål: 700 egna tv-serier och filmer i slutet av året

Strömningsjätten satsar stenhårt på eget innehåll och räknar med att i slutet av 2018 ha producerat 700 egna tv-serier och filmer som ska finnas tillgängliga på sajten, enligt nyhetssajten Polygon. Och för att kunna sticka ut bland konkurrenterna planerar Netflix att öka sin marknadsföringsbudget. 

En marknad som Netflix försöker etablera sig i är Mellanöstern. På torsdag lanseras en stå upp-show med libanesiska Adel Karam. 

Och under nästa år kommer Netflix att ha premiär för sin första originalserie på arabiska: "Jinn". En övernaturlig serie i sex delar som utspelar sig i Jordanien där tonåringar som upptäcker en ande, rapporterar CNN Media

Malaysia-baserade strömningstjänsten Iflix. Foto: Iflix

LÄS MER: Löfvens möte med Asiens rikaste man

Malaysias Iflix etablerar sig också i Mellanöstern

I Mellanöstern finns Malaysia-baserade konkurrenten Iflix att stångas mot som lanserade sin första arabiska satsning, komediserien "Tough Luck", i november förra året.  

Straz Play är en Dubaibaserad strömningstjänst med 700 000 användare. Foto: Starz Play

Men Netflix tuffaste konkurrent på marknaden lär vara Dubaibaserade strömningstjänsten Starz Play som finns i 19 länder i regionen och har fått fler än 700 000 användare sedan tjänsten lanserades för två år sedan, rapporterar CNN Media. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!