Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Kim bytte nummer – då swishades 10 000 kr fel

Pengarna Kim mor swishade hamnade hos fel person.
Foto: Privat
När Kim Hagman bytte mobilnummer gick de swishade pengarna till kvinnan som tidigare hade haft numret.
Foto: Skärmdump
"Hon ville inte skicka tillbaka pengarna”, säger Kim om Kvinnan som fick pengarna av misstag.
Foto: Privat

Kim Hagman bytte mobilnummer och trodde att han kunde swisha pengar som vanligt. Men då hans mamma skulle föra över 10 000 kronor till hans konto hamnade pengarna hos kvinnan som tidigare haft telefonnumret.

Kim Hagman, 28, utanför Eksjö bytte till en ny mobiltelefon och slog även till på ett nytt telefonnummer. Någon dag senare behövde han snabba cash till en bilaffär.

– Jag ringde till morsan och bad henne swisha över 10 000 till mig. Jag hade laddat ner bank-id och swish-appen. Så har jag gjort tidigare då jag bytt telefon och det har fungerat, säger Kim.

Men några pengar dök inte upp.

– Jag ringde upp morsan som sa att hon fört över pengarna. Hon hade tryckt på mitt namn i sin telefonbok och sen bekräftat det. Hon tänkte inte på att det stod ett annat namn i bank-id-appen. Har du namnet i telefonboken trycker man på det och kör vidare utan att reflektera.


LÄS MER: Polisen varnar att Swish kan röja hemliga uppgifter


Pengarna hade sålunda swishats till den person som tidigare hade Kims telefonnummer. Han kontaktade sin bank och hans mor kontaktade sin bank.

– De blev förvånade att pengarna hade swishats till rätt nummer men att en annan person var kopplad till mitt nummer, säger Kim.

Ville inte skicka tillbaka pengarna

Hans anhöriga ska även ha tagit kontakt med personen som fick pengarna.

– Men hon ville inte skicka tillbaka pengarna utan sa att det ska gå genom banken. Nu är det en lång utredning och jag vet inte vad som händer.

Han är förvånad och irriterad över situationen.

– Ett fel jag gjorde var att inte hade skrivit in aktiveringskoden till swish. Men det borde finnas någon funktion som gör att när ett telefonnummer dödas så ska tjänster knutna till den dö automatiskt, säger Kim.

– Jag fick i dag ett meddelande att jag var välkommen till Folktandvården i Gråbo. Det var nog menat till den förra ägaren av numret.

Viktigt att registrera nya numret

Per Ekwall, pressansvarig vid Swish, tycker att den uppkomna situationen är tråkig, men säger:

– Om man tar över ett telefonnummer och vill att man ska kunna swisha till det är det viktigt att man registrerar det. När man gör registreringen hos sin bank så anmäler man vilket nummer man vill ha registrerat till sitt konto, säger Per Ekwall, pressansvarig vid Swish.

– Man får en kod som måste användas för att koppla numret till kontot.

Var uppmärksam vid transaktioner

Han betonar att man ska vara uppmärksam då man verifierar transaktionen via bank-id.

– Står det ett annat namn där ska man inte genomföra den.

Om en felaktig transaktion har gått igenom uppmanar han personen att ta kontakt med sin bank.

Och hur gick det med Kims bilköp?

– Det blev affär. Jag bad min mormor gå till banken och sätta in 10 000 kronor på mitt konto. Det fungerade.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!