Foto: SIGGE KLEMETZ / STELLA PICTURES SIGGE KLEMETZ
 Foto: SIGGE KLEMETZ / STELLA PICTURES SIGGE KLEMETZ

Kenzas bolag får in 20 miljoner från Zalando

Publicerad

Klädjätten Zalando investerar 20 miljoner kronor i modebloggaren Kenzas bolag Ivyrevel, berättar Dagens industri, Di. 

"Vi är glada över att bekräfta att Zalando utökar sitt samarbete med det digitala modemärket Ivyrevel", skriver Sigrid Dalberg-Krajewski, talesperson för Zalando i Norden till tidningen. 

Klädjätten H&M har tidigare investerat 20 miljoner kronor i modebloggaren och entreprenören Kenza Zouitens bolag Ivyrevel, som beskrivs som ett "digitalt modehus". 

LÄS MER: Kenza ska samarbeta med nätjätten Google 

Kenzas bolag utvecklar smarta, uppkopplade kläder

Bolaget säljer kläder online och jobbar bland annat med att hitta en ny digital affärsmodell för modebranschen, och att skapa intelligenta, uppkopplade klädesplagg. 

Nu går en av H&M:s huvudkonkurrenter på e-handelsmarknaden, klädjätten Zalando, även in som delägare i Kenzas bolag med 20 miljoner kronor. 

Efter affären äger Zalando och H&M knappt 17 procent vardera i Ivyrevel och får en plats var i styrelsen, berättar Di

LÄS MER: Kenzas bolag tar in miljoner från H&M

Kenza och hennes kompanjoner grundade Ivyrevel 2012

"Vi är glada över att bekräfta att Zalando utökar sitt samarbete med det digitala modemärket Ivyrevel, när vi nu bidrar till att ge företaget nytt kapital och kompetens för att fortsätta sin tillväxtresa", skriver Sigrid Dalberg-Krajewski, talesperson för Zalando i Norden till Di. 

Kenza Zouiten grundade Ivyrevel 2012 tillsammans med syskonen Aleks Subosic och Dejan Subosic och Gustav Springfeldt och bolaget har vuxit snabbt. Under förra året hade Ivyrevel en omsättning på 20 miljoner kronor och dess kläder säljs nu i 80 länder. 

Zalando har blivit Ivyrevels första försäljningskanal utanför den egna hemsidan, enligt bolagets årsredovisning. 

 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen