Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kenza ska samarbeta med nätjätten Google

Ivyrevel, bloggstjärnan Kenza Zouitens klädföretag, tar nu ett rejält steg framåt. Foto: Jackeline Perez
Tillsammans med sökjätten Google lanserar de ett projekt som kallas Coded couture. Foto: Paul Sakuma / AP

Blogg och Instagramstjärnan Kenza Zouitens klädföretag Ivyrevel, storsatsar digitalt.

Bolaget lanserar ett unikt samarbete med den amerikanska sökjätten Google där kunderna bjuds in att skapa sina egna plagg, uppger Dagens industri.

Med hjälp av en speciell app ska kunderna till exempel skapa sin drömklänning.

Har miljonpublik

Bloggerskan Kenza Zouitens har över 600.000 läsare på bloggen och 1,5 miljoner följare på Instagram. Hon är Skandinaviens största bloggare.

Klädjätten H&M har tidigare fått upp ögonen för den 25-åriga modebloggerskan Kenzas företag och gått in med pengar i bolaget. Investeringen i Ivyrevel, som uppges ligga på cirka 25 miljoner kronor, kommer från ett dotterbolag helägt av H&M.

Företaget, som nu storsatsar digitalt på framtidens kläder, framstår nästan som ett litet familjebolag. Tillsammans med flickvännen, modebloggare Kenza Zouiten, brodern Dejan Subosic och barndomsvännen Gustav Springfeldt driver Aleksandar Subosic sedan 2013 klädföretaget som kallar sig självt för ett digitalt modehus.

 

LÄS OCKSÅ: Kenzas bolag tar in miljoner från H&M

 

– Vårt mål är att genom mode och tech flytta gränserna för vad mode kan vara och samtidigt hela tiden anpassa oss till kunden. Därför tog vi kontakt med världens största techbolag för ett år sedan och föreslog ett samarbete”, säger Aleksandar Subosic, medgrundare till Ivyrevel till Dagens industri.

Lanserar projekt med Google

Ivyrevel tar nu ett rejält steg framåt. Tillsammans med sökjätten Google lanserar de ett projekt som kallas Coded couture, där användaren via en app kan skapa en egendesignad klänning, så kallad Data dress.

 

LÄS OCKSÅ: Pensionssmäll för 80- och 90-talister

 

För kvinnor betyder det att du skapar en klänning efter det tillfälle den ska bäras. Appen registrerar och "lär" dina rörelser under en vecka och då gäller det allt från vilka du umgås till och var och hur du intar dina måltider.

Ska tillverka unika plagg

Med hjälp av en algoritm skapas sedan den specialsydda klänning som ska vara ett unikt plagg enligt vad Ivyrevel uppger.

– Vi har precis lanserat en betaversion av appen bland noga utvalda influencers (påverkansperson på internet) världen över”, säger Alex Subosic till Dagens industri.

 

LÄS OCKSÅ: Miljonregn över bloggstjärnan

 

Upplägget låter som det vore hämtat från en science fictionfilm. För att ta fram det unika plagget samlas information om användaren in under en vecka. Med användarens rörelsemönster och aktiviteter skapas sedan ett unikt mönster och plagg. De första plaggen kommer att vara klara i mitten av mars, och appen kommer att lanseras till konsument senare i år, uppger Dagens industri.

”Förvandla datan till design”

– Det svåraste har varit att förvandla datan till design. Om du till exempel tränar fem gånger i veckan kan man tro att det ska vara en sportklänning, men om du också äter mycket snabbmat är det kanske en helt annan design som passar bättre, säger Alex Subosic till Dagens industri.

Hela ''designoperationen'' har dock en begränsing. Användaren måste ge sitt medgivande till den veckolånga insamlingsperioden av data. Annars blir det inget plagg.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!