Kappahl föreslår en extra utdelning till aktieägarna. Foto: Maja Suslin / TT NYHETSBYRÅNKappahl föreslår en extra utdelning till aktieägarna. Foto: Maja Suslin / TT NYHETSBYRÅN
Kappahl föreslår en extra utdelning till aktieägarna. Foto: Maja Suslin / TT NYHETSBYRÅN
"Under fjärde kvartalet präglades marknaden av allt fler aggressiva erbjudanden som skapade en hård konkurrens", skriver Danny Feltmann i sitt vd-ord. Foto: Pressbild"Under fjärde kvartalet präglades marknaden av allt fler aggressiva erbjudanden som skapade en hård konkurrens", skriver Danny Feltmann i sitt vd-ord. Foto: Pressbild
"Under fjärde kvartalet präglades marknaden av allt fler aggressiva erbjudanden som skapade en hård konkurrens", skriver Danny Feltmann i sitt vd-ord. Foto: Pressbild
Kappahl redovisar en stark rapport – men man ökar inte sin omsättning. Foto: Magnus Glans/PressbildKappahl redovisar en stark rapport – men man ökar inte sin omsättning. Foto: Magnus Glans/Pressbild
Kappahl redovisar en stark rapport – men man ökar inte sin omsättning. Foto: Magnus Glans/Pressbild

Extra utdelningar efter starkt Kappahl-resultat

Publicerad

Kappahl ökar inte sin omsättning – men får mer i vinst.

I en färsk rapport föreslås nu extra utdelning på en halv miljard kronor till aktieägarna.

Samtidigt hårdnar konkurrensen.

"Under fjärde kvartalet präglades marknaden av allt fler aggressiva erbjudanden", skriver vd:n Danny Feltmann i en kommentar.

Klädbolaget Kappahl redovisar ett rörelseresultat på 139 miljoner kronor för det fjärde kvartalet, juni-augusti, i det brutna räkenskapsåret 2016/2017.

Det är betydligt över förväntan – analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 111 miljoner kronor. Det är också bättre än motsvarande period i fjol, då resultatet landade på 99 miljoner kronor.

 

LÄS MER: Tar betalt för plastpåsar – satsningen gör succé 

 

Kappahl tangerar omsättning

Nettoomsättningen uppgick till 1 248 miljoner kronor för fjärde kvartalet. Där nådde man dock inte riktigt upp till förväntningarna som låg på 1 255 miljoner. Det överträffar inte heller fjolårets fjärde kvartal – även då var omsättning drygt 1,2 miljarder kronor,

I en kommentar till rapporten skriver klädbolagets vd Danny Feltmann:

"Under året har flera sedan tidigare sjösatta förändringar burit frukt. Det gäller framför allt fortsatta justeringar av sortimenten samt pris- och kampanjstrategier som påverkat intäkter och bruttomarginal positivt". 

Bruttomarginalen blev 60,7 procent, jämfört med förväntade 58,3 procent.

 

LÄS MER: Kappahl ökar sin vinst – går bättre än väntat 

 

Samtidigt känner Kappahl av den allt hårdare konkurrensen.

"Under fjärde kvartalet präglades marknaden av allt fler aggressiva erbjudanden som skapade en hård konkurrens", skriver Feltmann.

Extra utdelning till Kappahls ägare

Nu föreslås en utdelning om två kronor per aktie för helåret. Styrelsen i Kappahl föreslår också en extra utdelning om 6,50 kronor per aktie via ett automatiskt inlösenförfarande.

Processen kommer att föregås av en aktiesplit där varje aktie i Kappahl delas upp i två aktier varav en blir inlösenaktie. Därefter görs en minskning av aktiekapitalet genom ett automatiskt inlösenförfarande.

Genom inlösenförfarandet kommer cirka en halv miljard kronor att överföras till Kappahls aktieägare.

Klädbolaget meddelar också att man kommer att expandera Newbie store till Polen och Storbritannien.

 

NYHETSBYRÅN DIREKT/EXPRESSEN

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen