Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så försvann mascaran från sminkmarknaden

Begreppet ”influencer” exploderade år 2016.
Kim Kardashian är en av världens mest uppmärksammade influencers på internet.Foto: TWITTER / SPLASH NEWS / TWITTER SIPA USA

När Kylie Jenner lanserade sminkmärket Kylie cosmetics för fem år sedan saknades en viktig produkt: Mascaran. 

Och enligt experter har mascaran en tuff tillvaro i sminkvärlden just nu – tack vare kändisar som Kylie Jenner och Kim Kardashian, rapporterar CNN.

Kvinnor har använt mascara ända sedan 1800-talet, när skönhetsproduktens formula  till en början var gjord på ingredienser som vaselin, svart skoputs och till och med kolstoft. Detta säger Beryl Barnard, direktör för International makeup association, till CNN.

Barnard berättar även att den första ogiftiga mascaran skapades 1913 av den franska kemisten Eugene Rimme – och därefter tog det fart.

Hollywood hade en stor inverkan på mascarans popularitet. 

Men hur ser mascarans status ut nu?

Inte så bra.

Mascarans popularitet minskar

Sminkjättar som Rihannas Fenty beauty, lanserat 2017, och Lady Gagas Haus laboratories, innehöll vid lansering inte mascara. Inte heller lanserade Kylie Jenner sitt sminkmärke med en mascara i kollektionen. 

Även om mascaran är en stor inkomstkälla har försäljningen av produkten sjunkit med sju procent sedan 2016 – från 916 miljoner dollar till 851 miljoner dollar, motsvarande 8,2 miljarder svenska kronor, under 2019. Under den perioden har enhetsförsäljningen stupat med 15 procent, skriver CNN

Mascaran, den sedan länge stående och för många viktiga kompontenten inom smink, har börjat bli mindre och mindre relevant i dagens sminkrutiner, menar New York Post

– Mascaran är inte död, men ja, den har definitivt tagit ett kliv tillbaka, säger kändissminkören Randall Mahnke-Tang, till CNN. 

Kylie Jenner sminkar Kim Kardashian.Foto: PLANET PHOTOS / STELLA PICTURES/STELLA/DDP/PLANET PHOTOS DDP/P

Bekvämligheten som bestämmer

CNN menar att kvinnor inte plötsligt slutat vilja ha långa ögonfransar, utan de vänder sig snarare mot andra alternativ. Det är alltså bekvämligheten före kostnaden som lett till en skarp ökning inom fejkfransförsäljningen och som gjort att allt fler fransförlängningssalonger har startat.

En teori är att unga konsumenter först vänder sig till fejkfransar för att alltid se ”Instagramredo” ut, och för att de eftersträvar en look som inte behöver underhållas i lika stor utsträckning. Experter menar även att många konsumenter som kommer in till salonger efterfrågar ”Kardashian-looken”, skriver CNN

Kim Kardashian.Foto: David Buchan / Variety/ Shutterstock

Kardashian stor förebild

Kim Kardashians makeupartist Mario Dedivanovic säger i intervjun med CNN att Kardashian onekligen är en av världens mest uppmärksammade influencers på internet just nu.

– Många kvinnor tar inspiration av henne när det kommer till smink, säger han

Dedivanovic menar även att han tror att mascaran aldrig kommer att dö ut, men att fransförlängningarna är ett lättare alternativ för kvinnor just nu. 

TV: Kylie Jenner slutar med fillers

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!