Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kampen mot klockan – 5 företagare om krisen

Här är Svenskt Näringslivs och LO:s krav för att undvika en ekonomisk kris.
Maria Sandström Åbom, restaurangägare i Mora, drabbas hårt av coronakrisen.Foto: SOFIA JEMTHANS
Tomas Byberg, ägare till ett stort bussbolag i Nordingrå, säger att branschen blöder.Foto: BYBERG & NORDIN
Thonaja Ibrahim, ägare till en frisersalong i Bagarmossen i Stockholm, kan inte hålla ut länge till.Foto: PRIVAT
Karin Uddfors, ägare till en resebyrå i Stockholm, har noll intäkter på grund av krisen.Foto: PRIVAT
Göran Axell, hotellägare i Söderhamn, i gladare tider. Nu är det fritt fall på grund av krisen, säger han.Foto: Henrik Nyblad / helahälsingland.se

Svenska företagare för en desperat kamp mot klockan, många är bara veckor från konkurs.

– Jag fick panikångest, jag har katastrofdrömmar om siffror, säger Maria Sandström Åbom, restaurangägare i Mora.

Sverige och hela världen står inför en ekonomisk depression om coronakrisen fortsätter. Hela branscher riskerar att raderas ut.

Hotellägare, frisörer, företagare i resebranschen, restaurangägare går på knäna. Många företagare ser sina livsverk hotade.

Vi har pratat med fem olika företagare i fem olika branscher:

Maria Sandström Åbom, 38: Driver restaurang Strand IL Gusto i Mora med 13 anställda tillsammans med sin man Love.

Göran Axell, 66: Ägare av och vd på Best Western Hotell med ett 30-tal anställda i Söderhamn.

Thonaja Ibrahim, 41: Innehavare av frisersalongen Hair & Beauty Studio i Bagarmossen i Stockholm.

Karin Uddfors, 56: Äger resebyrån Nygren & Lind med fyra anställda i Stockholm.

Tomas Byberg, 60: Vd för Byberg & Nordins Busstrafik AB i Nordingrå med 450 anställda.

Här är deras berättelser.

1. KRIS OCH PANIK

 

”Jag vet inte hur vi ska kunna betala personalens löner på onsdag”

 

Maria Sandström Åbom: 

– Vi har drabbats oerhört. Vi har förlorat närmare en miljon kronor den senaste månaden, en nedgång på 80 procent. Vi brukar bland annat ha 400–500 lunchgäster på helgerna, alla fjällturister som kommer. Det har gått ned till ett 30-tal, men vi står kvar med alla kostnader.

Göran Axell:

– 90 procent av omsättningen försvinner. Från måndagen har vi inga bokningar. Det är fritt fall, inga intäkter. Det handlar om veckor till nedläggning, konkurs. Det gäller hela branschen, samma sak hos alla. Dränering kommer att ske. Två, tre veckor, sedan är pengarna slut.

Thonaja Ibrahim: 

– Det är helt stopp för drop in-kunder, också för bokningar och långvariga behandlingar. Folk lägger inte pengar på klippning och makeup-behandling. De vill inte vara inomhus på samma ställe en längre tid. Inkomsterna har minskat 70 procent den här månaden, och det blir bara värre. Jag har haft stängt två veckor, hade bara öppet en dag och tog emot några bokade kunder.

Tomas Byberg: 

– Vi är oerhört hårt drabbade. Vår verksamhet med beställningstrafik, expressbussar, teaterpaket och arrangemang är helt stängd, vi har tappat 100 procent. Ingen åker. Vi får stå för mycket av kostnaderna. Vi har teaterresor till Stockholm. Teatern ställer in, men vi måste betala hotellrummen och betala tillbaka till kunderna. Vi har också resor där flyg ingår, vi får betala för de tomma flygstolarna.

Karin Uddfors:

– Det här är fullständig katastrof, den svartaste mardröm man kan tänka sig. Vi har noll intäkter. Alla ställer in, vi har inga bokningar. Vi har förlorat mer än 100 procent. Dels får vi inte något, det är tomt i kassan. Dels är vi skyldiga att betala tillbaka till kunder, enligt paketreselagen.

Maria Sandström Åbom: 

– Jag vet inte hur jag ska kunna betala personalens löner på onsdag. Vi har 13 anställda. Jag vet inte hur länge vi håller ut, det handlar om dagar eller veckor. Jag har inte sovit ordentligt på två veckor. Jag har mardrömmar, katastrofdrömmar om pengar. Häromdagen måste jag besöka akuten, fick en attack av panikångest för första gången någonsin. 

Love och Maria Sandström Åbom äger restaurang Strand IL Gusto i Mora.Foto: SOFIA JEMTHANS

Göran Axell:

– Det händer nu hos oss i Norrland. I Stockholmsregionen började det ännu tidigare. Det är tvärnit för konferenser. Inga reser, bara några montörer och säljare.

Thonaja Ibrahim:

– Jag har inget i kassan. Den här månaden ska hyran betalas, jag har bara jobbat ihop hälften av hyran. Hur länge jag kan hålla ut? Inte alls, egentligen. Det är en jättesvår situation.

Karin Uddfors: 

– Det här är fullständig katastrof, den svartaste mardröm man kan tänka sig. Vi har noll intäkter. Alla ställer in, vi har inga bokningar. Vi har förlorat mer än 100 procent. Dels får vi inte något, det är tomt i kassan. Dels är vi skyldiga att betala tillbaka till kunder, enligt paketreselagen. Vi säljer skräddarsydda resor över hela världen. Vi är välrenommerade och har en köpstark trogen kundkrets.

Tomas Byberg: 

– Branschen blöder, men vi klarar oss lite bättre än andra för vi har flera ben att stå på. Linjetrafiken rullar fortfarande, också skoltrafik och färdtjänst. Men antalet resande har minskat med 40–50 procent.

Karin Uddfors: 

– Hur länge vi håller ut? Egentligen inte alls, vi sitter med alla kostnader. Jag ser en otroligt stor risk att vi inte klarar av den här situationen.

Maria Sandström Åbom: 

– Jag vet inte hur jag ska kunna betala personalens löner på onsdag. Vi har 13 anställda. Jag vet inte hur länge vi håller ut, det handlar om dagar eller veckor. Jag har inte sovit ordentligt på två veckor. Jag har mardrömmar, katastrofdrömmar om pengar. Häromdagen måste jag besöka akuten, fick en attack av panikångest för första gången någonsin. Min man och jag har fyra barn, nu är vårt första gemensamma barn på väg. Vi ska få en liten bebis till sommaren. Då är kanske krisen över, men då kan jag inte jobba även om läget är att vi tvingats varsla alla anställda. Jag är enormt orolig för min, familjens och företagets framtid.

 

2. VÄGAR UT?

”Jag satte upp en lapp på dörren men inga kunder hörde av sig”

 

Maria Sandström Åbom:

– Vi delade ut flygblad i brevlådor, runt 3 000. Hela personalen hjälpte till. Vi uppmanade folk att komma och hämta mat. För att rädda lite likviditet, för att få in pengar till löner.

Thonaja Ibrahim:

– Jag satte upp en lapp på dörren, uppmanade kunderna att boka och inte komma på drop-in. Jag tänkte på kundernas och samhällets säkerhet, ville inte folk skulle sitta och vänta på klippning. Men ingen hörde av sig.

Thonaja Ibrahim, innehavare av frisersalongen Hair & Beauty Studio i Bagarmossen i Stockholm, har tomt i kassan.Foto: PRIVAT

Maria Sandström Åbom:

– Vi hade jättestora vattenskador i höstas, hade stängt i tre månader. Vi investerade och renoverade och gjorde om hela restaurangen. Vi fick en jättebra start, men sedan gick det sämre än väntat under Vasaloppet. Dels kom det mindre folk på grund av snöbristen, dels för att människor redan då började bli rädda för corona. Och samtidigt började räkningarna för renoveringen att trilla in.

Thonaja Ibrahim:

– Människor är inte motiverade att gå och klippa sig, de lägger inte pengar på vad de ser som onödiga saker. Vi har fem barn, en vuxen och fyra hemma. Vi måste få in pengar till mat och andra utgifter.

 

3. STATENS ANSVAR

”Det vore en jättehjälp om staten finansierade 4–6 semesterveckor så att alla kunde gå hem”

 

Tomas Byberg:

 – Det är bra insatser av regeringen hittills, men inte tillräckligt för bussbranschen. Det krävs direkta skattelättnader, pengar rakt in i bolagen så att vi undviker konkurser. Det räcker inte att vi får låna till momsen och betala sju procent i ränta. Det behövs direkta subventioner, att man stryker sociala utgifter.

Tomas Byberg, som är vd på Byberg & Nordins Busstrafik AB i Nordingrå, ett bussbolag med 450 anställda, säger att branschen blöder. Han var tidigare ordförande i Bussbranschens Riksförbund.Foto: BYBERG & NORDIN

Karin Uddfors:

– Jag har fyra anställda. Jag tvingas till åtgärder, personal kommer att få gå. Det är oklart om pengarna räcker till korttidspermittering. Det vore en jättehjälp om staten finansierade 4–6 semesterveckor så att alla kunde gå hem.

Göran Axell, Söderhamn:

– Vi har ett 30-tal på lönelistan, 17 heltidsanställda. Vi tittar på lösningar, har haft sittningar men inte gjort något än. Det krävs flexibelt tänk vad gäller ledigheter och semestrar.

Maria Sandström Åbom:

– Statens stödpaket räcker inte. Man skjuter upp momsen men vi får betala 7 procent i ränta. Staten tjänar på det. Och att skjuta på momsen i två månader är bara att skjuta problemen framför sig. Ingen vet hur det ser ut i juni.

Tomas Byberg:

– Vi har 450 anställda men har inte korttidspermitterat någon än. Vi behöver ett smidigt arrangemang så att vi kan få tillbaka förare snabbt. Annars har vi inte personal om förarna blir sjuka. Vi har ju samhällsnyttig trafik som sjukresor och färdtjänst.

Göran Axell:

– Vi tittar på korttidspermittering. Men det är oklart vem som ska hantera det praktiskt. Ska vi betala ut ersättning först och sedan få tillbaka av staten? Det är inte lätt att betala om man inte har några. Regeringen har lagt ett väldigt kraftfullt paket. Men när man tittar närmare är det inte så effektivt som man ville tro från början. Det är en oro att inte veta hur det fungerar.

Karin Uddfors, som äger resebyrån Nygren & Lind i Stockholm, har inget att sälja och ingen att sälja till.Foto: PRIVAT

Maria Sandström Åbom:

– Jag har 13 anställda, men korttidspermittering hjälper inte nämnvärt. Regeringen måste skjuta till mer hjälp och tänka på konsekvenserna efter corona.

 

4. FRAMTIDEN FÖR BRANSCHEN

”Det första man gör när krisen är över är inte att boka en resa”

 

Tomas Byberg:

– Bussbranschen i Sverige är i djup kris. Det måste till akuta åtgärder inom dagar. Vi måste ha stöd inom en vecka eller två, annars försvinner många företag. Flera är redan på väg mot konkurs, det rör sig om bolag som har funnits i 60–70 år.

Thonaja Ibrahim:

– Alla andra i branschen har samma stora problem. Vi talar med varandra. En del har anställda, det ännu värre för dem.

Karin Uddfors:

 – Jag tror att det här håller i sig väldigt länge och jag tror att det blir långsiktiga effekter. Så många branscher följer med i det här, följden blir att ingen har pengar att resa för. Och det första man gör när krisen är över är inte att boka en resa.

Göran Axell:

– Hela branschen är hårt drabbad. Vi hoppas att det ska plana ut om någon månad. Att vi med regeringens stöd får några månaders frist.

Göran Axell, ägare av och vd på Best Western Hotell med 86 rum i Söderhamn, talar om fritt fall. Han är styrelseledamot i besöksnäringens organisation Visita i Norrland.Foto: Henrik Nyblad / helahälsingland.se

Karin Uddfors:

– Jag kan tänka mig att mardrömmen är ännu värre för många andra i min bransch. Många kommer att bli arbetslösa helt klart.

Maria Sandström Åbom:

– Alla jag talar med i branschen står helt handfallna. Vi kan inte göra något. Min bank föreslår delvis att vi ska ta lån på huset och gå in med egna sparpengar. Men det är inget alternativ, våra fonder är värda hälften i dag.

Thonaja Ibrahim:

– Jag har inte hört något om hjälp från staten. Jag hoppas, men tror inte att det kommer. Det vore jätteuppskattat om vi fick stöd.

 

Statens stödpaket för entreprenörer

Staten har lanserat ett stödpaket för entreprenörer, som bland annat innebär:

Anstånd med att betala skatt.

Nya regler för korttidspermittering.

Staten tar över sjuklöneansvaret.

Nya stödlån.

Kritiken mot stödpaketet bland företagare handlar om att det är för litet eller för snårigt att hantera.

Flera anser att korttidspermitteringar är en dyr lösning eftersom det bara minskar arbetsgivarens del av kostnaden med hälften.

 

Missa inga nyheter om coronaviruset! Ladda ner Expressens app – och slå på notiser – för senaste nytt.   

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!