Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Biljettkaoset: Kunder uppmanades åka gratis

Många försökte förgäves köpa biljetter på Stockholms centralstation på fredagen. Men vid lunchtid lyckades SJ få igång bokningssystemet igen. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Biljettbokningen till SJ:s tåg ligger nere på fredagsmorgonen på grund av ett IT-problem. Resenärer som behöver biljett till nära förestående avgång uppmanas bege sig till tåget och tala med personalen ombord. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Foto: / TT NYHETSBYRÅN

Ett fel i SJ:s IT–system slog ut biljettbokningen på fredagsmorgonen.

SJ:s personal hade inga möjligheter att ta betalt – så resenärer utan biljett  gick åka gratis. 

Men vid lunchtid fungerade bokningssystemet igen. 

– Det kom i gång strax innan klockan 12, säger Annie Edwards, presskommunikatör vid SJ. 

Efter lunchtid på fredagen bekräftade SJ att bokningssystemet på nytt fungerade efter att ha legat nere under hela förmiddagen. 

Problemet låg hos en stordator hos norska IT-leverantören Evry. 

– Vi kommer att ta det här med Evry och deras ledning för det är helt oacceptabelt att det händer, och det har hänt förut, säger presskommunikatör Annie Edwards, som inte vill spekulera i hur mycket felet kan ha kostat SJ i uteblivna biljettintäkter. 

– Men på sätt och vis var det bra att att det hände på en fredag eftersom det är mycket privatresenärer, som har bokat sina biljetter i god tid, som reser. 

Vid halvsjutiden på fredagsmorgonen upptäckte SJ-kunder att det inte gick att boka biljetter. Felet var ännu inte avhjälpt vid niotiden.

– Det är långa svarstider när man försöker boka biljetter digitalt. Därför är det svårt eller omöjligt att genomföra biljettköp för närvarande, uppgav Stephan Ray, vid SJ.

https://twitter.com/SJ_AB/status/916182688859672576

Felet påverkade såväl SJ.se, SJ:s app, biljettautomater och de interna säljsystemen hos kundservice och i resebutikerna.

Ingen möjlighet att ta betalt av resenärer

Vid tiotiden satt SJ satt i krismöte. 

– De sitter här och har ett möte om detta, och undersöker om vi kan få fram fler fakta eller göra nya påstötningar hos underleverantören, sa Peter Kraméus, kommunikationsstrateg hos SJ. 

LÄS MER: Chip i handen ersätter vanliga biljetter hos SJ

Under tiden åkte resenärer som saknade biljett, i mån av plats, gratis. 

https://twitter.com/SJ_AB/status/916194265910390784

– Vår ombordpersonal har inga möjligheter att ta betalt kontant, via Swish eller på annat sätt. Har man inte biljett och hade tänkt köpa biljett men måste åka med tåget ändå så kan man bege sig till stationen, prata med personalen och förklara hur det ligger till. De är medvetna om problemet och har en hjälpsam inställning, sa Peter Kraméus. 

Fick åka med på SJ-tåg även utan biljett

Det var med andra ord stopp i alla bokningskanaler. 

 

LÄS MER: Tabellen för 2018 klar – här är de viktigaste nyheterna

 

IT-ansvariga på SJ satt på fredagsmorgonen i ett krismöte för att lösa de tekniska problemen.

– Inget tyder på att det är en attack utifrån, för det kan man se ganska snabbt. Det här verkar vara ett internt IT-problem så att säga, förklarade Stephan Ray.

Och det var ett internt problem. Problemet låg hos i stordatorn hos norska IT-leverantören Evry. Vid lunchtid fungerade bokningssystemet åter och det var slut med gratisåkandet.

 

LÄS MER: SJ sålde 171 biljetter till tåg som inte fanns

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!