Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Julklapparna kommer inte fram: ”Riktigt uselt"

Ulrike Siöland tycker att det inte är rätt att barnen blir snuvade på julklapparna i år.
Foto: Privat
Bild från bamba.se

Många kunder som handlat julklappar på nätet av företaget bamba.se är stressade nu.

Orsak: Klapparna har inte levererats trots bara fyra dagar kvar till julafton.

Än värre: Kunderna kommer inte fram när de ringer eller mejlar företaget.

– Det är riktigt uselt, säger Ulrike Siöland, 30, som beställde julklappar till sina barn.

Bamba.se säljer bland annat leksaker och babyprodukter på nätet. Enligt hemsidan har man fått utmärkelsen "Årets e-handlare" tre år i rad.

Men den här julen har varit mindre lyckad. Leveranstiderna är mycket längre än normalt och många kunder befarar att de inte hinner få hem klapparna till jul.

"Tråkigt att barnen blir drabbade"

Ulrike Siöland skickade i väg sin beställning den 6 december och räknade med att varorna skulle vara fram hos henne i Kävlinge i god tid. Nu närmar sig dopparedagen med stormsteg och ännu inga paket från bamba.se.

 – Nu står man här och vet inte om man ska chansa på att det kommer, eller om man måste ge sig ut och stresshandla nya julklappar, säger Ulrike Siöland och tillägger:

– Ett annat problem med detta är att nästan allt är slutsålt i butik. Det känns tråkigt att barnen blir drabbade av Bambas dåliga hantering.

Ulrike har försökt komma fram till företagets kundservice för att få ett besked men inte lyckats.


LÄS MER: Bästa och sämsta dagarna för flyg under jul och nyår


Nätföretaget satte 11 december som sista beställningsdag, men kunder som beställde redan den 6 december har ännu inte fått sina varor. Dessutom är det mycket svårt att komma fram till kundserviceavdelningen.

Ett par andra kunder som är missnöjda är Britt Marie och Tommy Lindemann i Stockholm. De hörde av sig till Expressen angående julklapparna de beställde till barnbarnen från bamba.se. Det var bland annat ett speciellt mekano som är svårt att få tag på. 

– Vi handlade där förra julen och det fungerade då. Nu verkar det ha klappat ihop. Chansen att vi ska hinna få julklapparna innan julafton är väl mikroskopisk. När vi talade med dem på måndagen hade inte ens hunnit registrera vår order.

Totalt har de beställt varor för 1100-1200 kronor av bamba.se den här gången.

– Det här är en katastrof för jättemånga som får gå och handla nytt. Företaget hade kunnat vara ärliga och gått och sagt: Här är kaos - köp någon annanstans, anser Tommy och Britt Marie Lindemann.

Upprörda kommentarer på Facebook

På företagets Facebooksida finns många arga inlägg.

"Ni kunde heller inte garantera att alla varor som jag beställde kunde levereras trots att de fanns i lager när jag beställde! Har beställt julklappar till sju barn som jag nu måste försöka panik handla någon annanstans", skriver en kund.

"Jag är oerhört besviken över kundservicen, förväntar mig en stor kompensation över att det både kommer bli besvikna barn och vuxna på julafton", skriver en annan kund.

Att beställa julklapparna på nätet har blivit mycket populärt. Så populärt att en del näthandlare inte hinner leverera i tid.
Foto: Shutterstock

Kundservice på bamba.se hänvisar till ovanligt högt tryck på lagret vilket inneburit längre leveranstider. Företaget satte en deadline den 11 december för leverans innan julafton. Frågan är om man klarar den när beställningar inskickade 6 december ännu inte klarats av.


LÄS MER: Så slår du in dina klappar – på ett klimatsmart sätt


Expressen har sökt Anders Danielson, vd på Bamba AB. Han svarar i ett mejl:

"Black Friday och jul innebär för oss en rejält ökad försäljning som vi förbereder oss för på många olika sätt med bland annat en kraftigt utökad personalstyrka som arbetar i flera skift. I år var antalet beställningar väldigt många fler än vad vi förutspått och i kombination med ett antal komplicerande faktorer har detta dessvärre lett till stora förseningar i vår logistik." 

Kan ni garantera att sakerna levereras till julafton om de beställts innan 11/12?

 "Den absoluta majoriteten av våra kunder kommer att få sin leverans innan jul men tyvärr inte alla, de kunder vars beställning vi inte hinner leverera kommer vi att ta kontakt med under tisdagen"

Hur ska ni kompensera kunder som får ge sig ut och köpa nya julklappar i handeln i sista stund när bamba.se inte kunde leverera?

"Just nu fokuserar vi på att kunna skicka i väg så många paket som möjligt ut till de kunder som fortfarande väntar på sin leverans från oss. På vilket sätt vi kommer att kompensera våra kunder har vi inte diskuterat klart ännu utan fokus för oss är att så många som möjligt ska få sina julklappar i tid och inte behöva ge sig ut på stan, men självklart är frågan om kompensation någonting vi kommer återkomma till och diskutera vidare internt"


Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!