Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Jubel och långa köer när Ikea skrev historia i Indien

I restaurangen serveras inga svenska köttbullar. Foto: MAHESH KUMAR A. / AP TT NYHETSBYRÅN
Ikeas Indien-vd Peter Betzel vid öppnandet. Foto: MAHESH KUMAR A. / AP TT NYHETSBYRÅN
Det historiska varuhuset inifrån. Foto: MAHESH KUMAR A. / AP TT NYHETSBYRÅN
Personal förbereder för öppnandet. Foto: MAHESH KUMAR A. / AP TT NYHETSBYRÅN
Konceptet och utställningsmontrarna känns igen. Foto: MAHESH KUMAR A. / AP TT NYHETSBYRÅN
Varuhuset i Hyderabad. Foto: MAHESH KUMAR A. / AP TT NYHETSBYRÅN
1 / 7

Det var jubel och karnevalsstämning när Ikea slog upp portarna för sitt första varuhus i Indien.

Personalen tog emot de kunderna med applåder och viftande med indiska och svenska flaggor.

– Det är en fantastisk möjlighet som står på glänt, säger Per Hörnell, marknads- och expansionsansvarig för Ikea i Indien till DN. 

Förhandsintresset var stort inför Ikeas öppnande i Hyderabad, en jättestad på närmare tio miljoner invånare (i storstadsområdet) i centrala Indien.

Enligt Per Hörnell ringlade köerna med 25 000–30 000 personer inför premiären. Ikea räknar med sex miljoner besökare årligen till det nyöppnade varuhuset.

https://twitter.com/business/status/1027094343172206592

Den svenska möbelkedjan ansökte för första gången om att få öppna i Indien 2006, men stötte på patrull i form av landets hårda regler av utländskt ägande.

Bolaget hann överge planerna när Indiens regering till slut vände och tillät 100-procentigt utländskt ägande av butiker där ett ensamt varumärke säljs.

https://twitter.com/IKEASverige/status/1026887494682529792

Varuhuset i Hyderabad är en bjässe, storleksmässigt i nivå med ett köpcentrum.

Man har 850 anställda och en restaurang där 1 000 matgäster kan äta samtidigt och där det förutom kycklingköttbullar även lokal mat som samosa och biryani att serveras.

Köttbullarna har valts bort av religiösa orsaker.

– Det kommer att finnas kycklingbullar och vegetariska bullar i stället, har Patrik Antoni, vicechef för Ikea i Indien, tidigare berättat för AFP.

https://twitter.com/NAR/status/1027175507148906496

Eftersom indiska kunder inte är vana att köpa möbler i platta paket och montera ihop dem själva, har Ikea inlett samarbete med Urban Clap, en digital plattform som hjälper konsumenter att hitta lämplig hantverkare.

Bangalore, Mumbai och New Delhi väntar

Ikea har enligt Financial Times redan investerat 750 miljoner dollar, cirka 6,5 miljarder kronor, i Indien inräknat kostnader för mark. Butiken i Hyderabad ska så småningom följas av ytterligare etableringar i Bangalore, Mumbai och New Delhi.

https://twitter.com/IKEASverige/status/1027415045750185984

För att lyckas i Indien har Ikea gjort omfattande undersökningar av hur familjer i landet lever. Företaget kommer, som en anpassning till Indien, att sälja många småprodukter till ett pris under 200 rupier eller motsvarande 25 kronor styck. Ikea har också satsat på fler anställda som ska hjälpa kunderna att sätta samman möbler.

Besökt 500 indiska hem

Ikea har tidigare berättat att man besökt över 500 hem för att lära känna marknaden och dess behov.

– Vi hoppas och tror att Indien kan bli en av Ikeas största marknader framöver och har gjort mycket bakgrundsarbete under de här fem åren, säger Per Hörnell till DN. 

https://twitter.com/KTRTRS/status/1027428099569463296

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!