Förhandsintresset var stort inför Ikeas öppnande i Hyderabad, en jättestad på närmare tio miljoner invånare (i storstadsområdet) i centrala Indien.
Enligt Per Hörnell ringlade köerna med 25 000–30 000 personer inför premiären. Ikea räknar med sex miljoner besökare årligen till det nyöppnade varuhuset.
https://twitter.com/business/status/1027094343172206592Den svenska möbelkedjan ansökte för första gången om att få öppna i Indien 2006, men stötte på patrull i form av landets hårda regler av utländskt ägande.
Bolaget hann överge planerna när Indiens regering till slut vände och tillät 100-procentigt utländskt ägande av butiker där ett ensamt varumärke säljs.
https://twitter.com/IKEASverige/status/1026887494682529792Varuhuset i Hyderabad är en bjässe, storleksmässigt i nivå med ett köpcentrum.
Man har 850 anställda och en restaurang där 1 000 matgäster kan äta samtidigt och där det förutom kycklingköttbullar även lokal mat som samosa och biryani att serveras.
Köttbullarna har valts bort av religiösa orsaker.
– Det kommer att finnas kycklingbullar och vegetariska bullar i stället, har Patrik Antoni, vicechef för Ikea i Indien, tidigare berättat för AFP.
https://twitter.com/NAR/status/1027175507148906496Eftersom indiska kunder inte är vana att köpa möbler i platta paket och montera ihop dem själva, har Ikea inlett samarbete med Urban Clap, en digital plattform som hjälper konsumenter att hitta lämplig hantverkare.
Bangalore, Mumbai och New Delhi väntar
Ikea har enligt Financial Times redan investerat 750 miljoner dollar, cirka 6,5 miljarder kronor, i Indien inräknat kostnader för mark. Butiken i Hyderabad ska så småningom följas av ytterligare etableringar i Bangalore, Mumbai och New Delhi.
https://twitter.com/IKEASverige/status/1027415045750185984För att lyckas i Indien har Ikea gjort omfattande undersökningar av hur familjer i landet lever. Företaget kommer, som en anpassning till Indien, att sälja många småprodukter till ett pris under 200 rupier eller motsvarande 25 kronor styck. Ikea har också satsat på fler anställda som ska hjälpa kunderna att sätta samman möbler.
Besökt 500 indiska hem
Ikea har tidigare berättat att man besökt över 500 hem för att lära känna marknaden och dess behov.
– Vi hoppas och tror att Indien kan bli en av Ikeas största marknader framöver och har gjort mycket bakgrundsarbete under de här fem åren, säger Per Hörnell till DN.
https://twitter.com/KTRTRS/status/1027428099569463296