Joakim Sundh, 26, från Stockholm har haft ett reklamationsärende hos Ikea på grund av en trasig knapp på en mikrovågsugn, och skrev till företaget på Facebook för ytterligare hjälp i ärendet.
Något som många kunder gör varje vecka.
Men den smidiga kommunikationskanalen har nu blivit ett sätt för fräcka bedragare att lura kunder i behov av hjälp.
Kort efter att ha skrivit till Ikea på Facebook blev Joakim Sundh kontaktad av en falsk företagssida som utgav sig för att vara Ikea.
”Hej Joakim!” löd det inledande meddelandet, och Joakim Sundh fick sedan veta att ”Ikea” beslutat sig för att kompensera honom ekonomiskt.
– Det första jag reagerade på var att jag redan hade pratat med Ikeas kundtjänst, säger Joakim Sundh och fortsätter:
– Och sedan blir jag kontaktad av den här fejkpersonen som, från ingenstans, plötsligt säger att ”vi kommer att återbetala dig för mikron”. Och då undrade jag var vändningen kom ifrån.

Fejksidan frågade sedan Joakim Sundh om vilken bank han är ansluten till.
– Jag tänkte att det är ju inte så farligt att ange vad man har för bank, så jag tänkte att jag ser vart det leder någonstans, säger Joakim Sundh.
När Joakim Sundh blev ombedd att även logga in på sitt mobila bank-id, en identifieringsapp som används av bland annat banker och myndigheter, anade han oråd.
– Då förstod jag direkt att det här är fejk, säger han.
Joakim Sundh ifrågasatte först varför han behöver logga in med sitt mobila bank-id, för att sedan testa bedragaren.
– Jag fick inget svar, så jag skrev ”okej, jag har öppnat mitt mobila bank-id, vad vill du att jag ska göra nu?" "Ett ögonblick”, fick jag som svar, men sedan försvann han. Sidan togs väl bort, jag vet inte vad som hände, säger Joakim Sundh.

Lätt att bli lurad
Joakim Sundh säger personen gav ett betydligt mer proffsigt intryck än andra bedrägerier som cirkulerar, där språket ofta är bristfälligt.
– Det kändes som att det var bra skrivet. Men det jag reagerade på var att de skrev ”hej Joakim” men inget mer, personen presenterade sig inte med namn eller något, det brukar ju oftast riktiga kundtjänster göra.
Tror du att någon skulle kunna trilla dit av det här?
– Absolut, det tror jag. Först när han började skriva tänkte jag ändå att ”oj, Ikea har skrivit till mig”, att de kanske vill hjälpa mig privat via ett meddelande i stället, vad vet jag. Och vet man inte bättre eller kanske är äldre, och inte har lika bra koll eller inte är försiktig, då tror jag absolut att det kan vara lätt att falla dit. Det räcker ju med att man loggar in på sitt mobila bank-id när de säger till så är det kört. Så det är extremt lätt hänt, säger Joakim Sundh.

Ikea vädjar till kunder
Ikea ser allvarligt på den här typen av bedrägeriförsök i företagets namn och uppmanar samtliga kunder att ta det säkra före det osäkra.
Och som alltid: Verkar det vara för bra för att vara sant så är det oftast det.
– Man får vara uppmärksam på vad som skrivs och hur det skrivs. Men framför allt: Vi kontaktar aldrig våra kunder på det här sättet. Det vill vi vara väldigt tydliga med. Vi skulle aldrig be kunder att lämna ut den typen av känsliga uppgifter. Om någon ber dig att göra det så är det inte vi, säger Malin Sennevall, presskontakt på Ikea, och fortsätter:
– Vi vill verkligen att våra kunder ska var försiktiga och uppmärksamma, och tänka efter en extra gång och ifrågasätta.