Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Joakim, 26, utsattes för nya Ikea-bluffen

Bedragaren utgav sig för att vara Ikea och kontaktade kunder direkt.Foto: Shutterstock
<p>Joakim anade oråd när bedragaren bad honom att logga in.</p>
Det gäller att se upp.
Bedragaren frågade Joakim vilken bank han använder.
För att sedan be honom logga in med mobilt bank-id. Vilket man inte ska göra såvida man inte litar på tjänsten eller personen som ber en.
"Det första jag reagerade på var att jag redan hade pratat med Ikeas kundtjänst", säger Joakim Sundh.
1 / 7

Bedragarnas nya metod:

Kapa aktuella kundsupportärenden och utge sig för att vara ett stort företag – och på så vis blåsa kunder på pengar.

– Vet man inte bättre tror jag absolut att det kan vara lätt att falla dit, säger Joakim Sundh från Stockholm som blev kontaktad av en bedragare som utgav sig för att vara Ikea.

Joakim Sundh, 26, från Stockholm har haft ett reklamationsärende hos Ikea på grund av en trasig knapp på en mikrovågsugn, och skrev till företaget på Facebook för ytterligare hjälp i ärendet.

Något som många kunder gör varje vecka.

Men den smidiga kommunikationskanalen har nu blivit ett sätt för fräcka bedragare att lura kunder i behov av hjälp.

Kort efter att ha skrivit till Ikea på Facebook blev Joakim Sundh kontaktad av en falsk företagssida som utgav sig för att vara Ikea.

”Hej Joakim!” löd det inledande meddelandet, och Joakim Sundh fick sedan veta att ”Ikea” beslutat sig för att kompensera honom ekonomiskt.

– Det första jag reagerade på var att jag redan hade pratat med Ikeas kundtjänst, säger Joakim Sundh och fortsätter:

– Och sedan blir jag kontaktad av den här fejkpersonen som, från ingenstans, plötsligt säger att ”vi kommer att återbetala dig för mikron”. Och då undrade jag var vändningen kom ifrån.

Bedragarnas fräcka metod på Facebook. Det gäller att se upp.

Fejksidan frågade sedan Joakim Sundh om vilken bank han är ansluten till.

– Jag tänkte att det är ju inte så farligt att ange vad man har för bank, så jag tänkte att jag ser vart det leder någonstans, säger Joakim Sundh.

När Joakim Sundh blev ombedd att även logga in på sitt mobila bank-id, en identifieringsapp som används av bland annat banker och myndigheter, anade han oråd.

– Då förstod jag direkt att det här är fejk, säger han.

Joakim Sundh ifrågasatte först varför han behöver logga in med sitt mobila bank-id, för att sedan testa bedragaren.

– Jag fick inget svar, så jag skrev ”okej, jag har öppnat mitt mobila bank-id, vad vill du att jag ska göra nu?" "Ett ögonblick”, fick jag som svar, men sedan försvann han. Sidan togs väl bort, jag vet inte vad som hände, säger Joakim Sundh.

Ikea är ett populärt företag bland bedragare. Även Postnord drabbas ofta.Foto: /Ibl / /IBL

Lätt att bli lurad

Joakim Sundh säger personen gav ett betydligt mer proffsigt intryck än andra bedrägerier som cirkulerar, där språket ofta är bristfälligt.

– Det kändes som att det var bra skrivet. Men det jag reagerade på var att de skrev ”hej Joakim” men inget mer, personen presenterade sig inte med namn eller något, det brukar ju oftast riktiga kundtjänster göra.

Tror du att någon skulle kunna trilla dit av det här?

– Absolut, det tror jag. Först när han började skriva tänkte jag ändå att ”oj, Ikea har skrivit till mig”, att de kanske vill hjälpa mig privat via ett meddelande i stället, vad vet jag. Och vet man inte bättre eller kanske är äldre, och inte har lika bra koll eller inte är försiktig, då tror jag absolut att det kan vara lätt att falla dit. Det räcker ju med att man loggar in på sitt mobila bank-id när de säger till så är det kört. Så det är extremt lätt hänt, säger Joakim Sundh.

Vad du än gör – logga inte in med ditt mobila bank-id.

Ikea vädjar till kunder

Ikea ser allvarligt på den här typen av bedrägeriförsök i företagets namn och uppmanar samtliga kunder att ta det säkra före det osäkra.

Och som alltid: Verkar det vara för bra för att vara sant så är det oftast det.

– Man får vara uppmärksam på vad som skrivs och hur det skrivs. Men framför allt: Vi kontaktar aldrig våra kunder på det här sättet. Det vill vi vara väldigt tydliga med. Vi skulle aldrig be kunder att lämna ut den typen av känsliga uppgifter. Om någon ber dig att göra det så är det inte vi, säger Malin Sennevall, presskontakt på Ikea, och fortsätter:

– Vi vill verkligen att våra kunder ska var försiktiga och uppmärksamma, och tänka efter en extra gång och ifrågasätta.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!