När Ingves senast berättade om det senaste räntebeslutet och det faktum att riksbanken nu sänkt ränteprognosen noterade Expressen att han hade sällskap av pr-konsulten Willy Silberstein - som hyrs in för att försvara räntehöjningarna. Foto: Christian Örnberg
När Ingves senast berättade om det senaste räntebeslutet och det faktum att riksbanken nu sänkt ränteprognosen noterade Expressen att han hade sällskap av pr-konsulten Willy Silberstein - som hyrs in för att försvara räntehöjningarna. Foto: Christian Örnberg

Ingves hyr hjälp för att förklara räntehöjningen

Publicerad
Uppdaterad
Riksbankschefen Stefan Ingves räntehöjningar har ­ifrågasatts av alla från finansministern till bankernas prognosmakare.
Expressen kan i dag avslöja att han hyrt in en stjärn­konsult för att försvara räntehöjningarna.
Kostnad: 140 000 kronor.
Riksbankschefen Stefan ­Ingves har varit i skottgluggen på senare tid. Internt i bankens direktion har han mött motstånd av de så kallade duvorna - Lars EO Svensson och Karolina Ekholm - som gång på gång reserverat sig mot ränte­höjningar och skarpa ränte­prognoser.

Varslar om fler höjningar

Ingves och hans räntehökar dock kunnat höja räntan och varsla om fortsatt kraftiga räntehöjningar eftersom ställningen i direktionen är 4-2 i hökarnas favör.
Riksbankens penningpolitik har också ifrågasatts externt.
I samband med budgetpresentationen stod det klart att finansminister Anders Borg inte alls tror på Ingves ränteprognos. Borg räknar med betydligt lägre ränta framöver - precis som den så kallade räntemarknden.
När Ingves senast berättade om det senaste räntebeslutet och det faktum att riksbanken nu sänkt ränteprognosen noterade Expressen att han hade sällskap av pr-konsulten Willy Silberstein.

"Offert på 140 000 kr"

Riksbanken har redan en informationsavdelning men har även anlitat en konsult för att kommunicera.
- Vi har accepterat en offert på 140 000 kronor, säger riksbankens presschef Tomas Lundberg.
Silberstein har en bakgrund på Dagens industri, Expressen och Sveriges Radio. För två år se lämnade han tjänsten som inrikeschef på "Ekot" för att bli pr-konsult på Kreab men har nu egen firma som är specialiserad på att träna makthavare att föra ut sitt budskap.
"Jag erbjuder hjälp med att nå beslutsfattare och att utforma rätt budskap", skriver han i sin egen marknadsföring.

Ska tala klarspråk

Hittills har Willy Silberstein tränat riksbankschefen och hans chefskolleger vid nio tillfällen och tre träningar återstår.
- Även om det inte är ofta brukar vi ibland anlita konsulter för medie- och presentationsträning som stöd i vårt eget arbete, säger Tomas Lundberg.
Han tillägger också att riksbanken jobbat med ett så kallat "klarspråksarbete" och att anlitandet av Silberstein är en fortsättning på det arbetet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen