Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så många miljoner förlorar influencers under corona

Många influencers livnär sig på sina inlägg på Instagram. Nu påverkar coronapandemin inkomsten.Foto: NTB scanpix

Många permitteras och allt fler blir av med jobben under coronapandemin. 

Influencers är inga undantag – där många, i såväl Sverige som internationellt, just nu förlorar en stor del av inkomsten. 

– Alla våra jobb har skjutits upp till senare på året för att säkerställa säkerheten, säger paret bakom Instagramkontot Roamaroo, skriver Evening Standard

Influencers undkommer inte de ekonomiska smällarna under coronakrisen.

Nya undersökningar visar nämligen att influencers på Instagram tappar uppskattningsvis 33 procent av sin potentiella inkomst till följd av coronapandemin, skriver Evening Standard

I en analys som den digitala byrån Attain har genomfört över 500 influencers på Instagram – allt från mindre profiler till stora kändisar – fann man att 66 procent av alla influencers publicerat färre sponsrade inlägg jämfört med den här tiden förra året. Över tio procent har helt förlorat inkomsten. 

Anledningen till detta är att reklam spelar en nyckelroll i ekosystemet på sociala medier. Marknadsintäkter utgör en stor andel av intäkterna för många, men just nu tar annonsörerna ett steg tillbaka. 

Nu när många förlorar sina jobb på grund av restriktioner och nedstängningar världen över är konsumenternas köpkraft låg. När människor inte har pengar att spendera är det osannolikt att annonsörerna skulle lägga ut mycket pengar för att locka dem till att göra det, enligt Evening Standard. 

De drabbas hårdast

Vissa influencers kan inte heller längre göra sitt innehåll på samma sätt under coronapandemin. Exempelvis har influencers som livnär sig på resande drabbats värst. 

Det resande paret Scott och Colette från USA, bakom Intagramkontot @Roamaroo, har inte kunnat fota samma typ av innehåll till varken Instagram eller Youtube, där resandet är nyckeln i arbetet. De 234 000 Instagramföljarna, som annars får se parets dagsfärska bilder från världens alla hörn, får nu ta del av gamla bilder. 

https://www.instagram.com/p/CAVfte_Agwp/?hidecaption=true

– Som reseskribenter och fotografer har karantänen haft en betydande inverkan på våra intäkter eftersom vi inte på ett säkert sätt kan delta i och slutföra våra reseuppdrag, säger paret, skriver Evening Standard.

– Alla våra jobb har skjutits upp till senare på året för att säkerställa säkerheten.

Ville inte jobba gratis – blev av med jobb

Modeinfluencern Jadé Tuncdoruk från Australien lägger vanligtvis upp foton på sin Instagram där han bär kända märken som Dior och Chanel. Hon tjänar motsvarande 8 000 till 13 000 svenska kronor för varje sponsrat inlägg, skriver news.com.au

https://www.instagram.com/p/B_n_6cgDnvi/

Många av lyxmärkena har behövt dra ner på kostnaderna och det har drabbat henne. Nu berättar hon att många av de stora varumärkena hon tidigare jobbat med har valt att klippa banden med henne – efter att hon inte velat jobba gratis för dem. 

”När jag har sagt nej - vilket enligt min åsikt är helt motiverat - har de helt avskrivit samarbetet”, säger hon på sin Instagramstory, enligt news.com.au. 

”Jag är mycket förvånad över att dessa organisationer är villiga att kasta bort samarbetet efter så lång tid”, fortsätter hon.

Exempelvis har Kendall Jenner inte lagt ut ett enda sponsrat inlägg sedan karantänen började – och går potentiellt miste om motsvarande 20 miljoner svenska kronor.

Svenska influencers får kritik för inläggen om corona – föräldrar reagerar
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!