Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Influencern avslöjas som bluff – så luras alla följare

Yovana Mendoza har gjort en förmögenhet på hennes påstådda vegansim. Foto: Youtube

Vegan... men bara när följarna tittar? 

Ett favoritmärke... men bara när företaget bakom betalar stora summor?

Förtroendet för influencers är lågt i Sverige, enligt en ny mätning. 

Trots det gillar tusentals människor deras sponsrade bilder. 

Ansiktsvatten, sminkprodukter, klädmärken och hälsokost. 

Influencer marketing, där en person med många följare gör reklam för en produkt, är verkligen på frammarsch. 

Och det är kanske inte så konstigt egentligen. 

Camilla Gervide driver bloggen Bloggbevakning där hon granskar influencers. Foto: Privat

Vem vill inte ha samma klänning som sin idol eller använda en likadan ögonskugga som sin bästa vän? 

– Följarna ser på en influencer som sin kompis, eller sin storasyster, precis som en riktig person, säger Camilla Gervide som driver bloggen Bloggbevakning där hon granskar branschen.

Vegan – eller? 

En liten fisk. 

Det är vad det tog för influencern Yovana Mendoza att gå från en medlem i sociala medieeliten till att frysas ut av sina fans. 

Anledningen är att Yovana gjort en förmögenhet på sin veganska livsstil och på hennes Youtubekanal, med över två miljoner följare, talar hon högt och mycket om fördelarna med hennes växtbaserade diet. 

Yovana Mendoza har gjort en förmogenhet på sitt liv som vegan. Foto: Youtube

Men det gäller att hålla koll på sina flöden.

Under en resa till Bali tillsammans med en annan Youtube-stjärna publicerade denne en video på deras lunch.

Och följarna var inte sena med att peka ut vad det var som Yovana åt till sin sallad, skriver New York Post

Nämligen fisk. 

I en Youtubevideo ber Yovana om ursäkt för att ha lurat sina följare. Foto: Youtube

Fansen rasade mot den köttätande veganen och i en Youtubevideo ber Yovana om ursäkt till de som känner sig lurade. 

”Jag vet att så många av er litar på mig, ni lyssnar på mig och ni känner er förmodligen bedragna och ljugna för – och ni är i er fulla rätt att känna så”, säger hon i videon. 

Hon berättar även att det är på läkarens inrådan som hon börjat äta kött igen. Detta då hon inte fick sin ägglossning och behövde få i sig mer protein. 

Bianca Ingrosso högst förtroende 

Okej, så till en början kanske vi ville ha allt de sålde. 

Men vad händer när en person säljer ett ansiktsvatten ena dagen – för att nästa dag säga att ett annat märke är hennes favorit? 

Man förlorar förtroendet för personen i fråga. 

Det är i alla fall Camilla Gervides analys av Medieakademins förtroendebarometer, där influencers rankas lågt. 

Bianca Ingrosso och Isabella Löwengrip har högst förtroende bland läsarna. Foto: /IBL

Svenskar har fått frågan om vilket förtroende de har för olika influencers. Bianca Ingrosso, Isabella Löwengrip, PewDiePie, Therese Lindgren och Jocke och Jonna Lundell är alla med på listan.

Bianca Ingrosso och Isabella Löwengrip visar sig enligt barometern ha det högsta förtroendet hon svenska folket. 

Dock är det inte speciellt högt. 

Isabella Löwengrip och Bianca Ingrosso har högst förtroende bland svenskarna. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

5 procent har uppgett att de har ”mycket eller ganska stort förtroende” för de två sociala mediejättarna och entreprenörerna. 

– Jag tror att allt har med deras samarbeten att göra. De gör dem alltid i jagform. ”Jag älskar den här produkten”, ”Jag använder den här” – det blir omöjligt att leva upp till. Du kan inte göra reklam där du säger att du älskar en Samsungmobil när alla vet att du använder Iphone, säger Camilla Gervide och fortsätter: 

– Det slår tillbaka mot dem eftersom det känns som de säljer vad som helst för pengar. 

Tjänar multum på sina inlägg 

Expressen har tidigare skrivit om Bianca Ingrossos följare som känt sig besvikna på stjärnans många samarbeten. 

Flera följare har gett stjärnan hård kritik för dessa.

Du får betala dyra pengar för ett inlägg av Bianca Ingrosso Foto: JARI KANTOLA / STELLA PICTURES

Samtidigt kan man förstå influensernas förkärlek för reklamsamarbeten. De tjänar ju multum! 

I ett avsnitt av Alexander Pärleros Framgångspodden berättar Bianca Ingrosso om hur mycket hon tar för ett inlägg. 

– Det är väl några nollor, säger Bianca först. 

– Ett Instagraminlägg är ju egentligen det dyraste man kan köpa, fortsätter hon. 

Alexander Pärleros Foto: JULIA DANSARIE

Måste tolka dem rätt 

Influencern och modellen Ellinor Bjurström, 24 har över 80 000 följare på Instagram och har samarbeten med varumärken som Bubbleroom, Tradera och Eleven. 

Hon tror att ”samarbeten med dubbelmoral” absolut kan vara en av anledningarna till det låga förtroendet för influencers, men menar samtidigt att man måste tolka flödena rätt. 

Ellinor Bjurström menar att man måste tolka influensers flöden rätt. Foto: /IBL

– Man får tänka på att en influencer är en vanlig privatperson. Säg att du har en klänning från HM på dig ena dagen och en från Gina Tricot den andra. Det betyder inte att du tycker mindre om klänningen från HM för det. Alla vill ju ha lite variation i livet, sen är det ju så att man tycker om olika saker i perioder. 

Att man som influencer skulle välja att göra ett samarbete bara för pengarnas skull är helt okänt för henne. 

– Jag skulle aldrig göra ett samarbete jag inte kunde stå för. Vissa samarbeten tackar man nej till eftersom man inte tycker om produkten de säljer. 

Tillgjorda bilder förargar följarna

Men är det verkligen bara samarbetena som gör att influensers förtroende sjunker? 

Knappast. 

– Folk är trötta på att se influensers måla upp bilden av det perfekta livet med de perfekta vännerna och den perfekta bostaden. Det inspirerar ingen längre och det är ingen som tror på det, säger Camilla Gervide. 

Nyligen skapade reality-profilen Kourtney Kardashian rubriker när hon la upp en bild på Instagram. 

Kourtney Kardashian har ett populärt instagramkonto med över 75 miljoner följare. Foto: MEGA CHANNEL / MEGA/IBL THE MEGA AGENCY

Med bildtexten ”Älska dig själv lika mycket som du älskar dig” la sociala mediestjärnan upp en bild på sig själv i ett badkar där hennes kropp delvis täcks med skum. 

Den till synes hårda retuscheringen av bilden skapade ett ramaskri bland följarna som tycker att Kourtney borde ta sig en lektion i Photoshop. 

På bilden är hennes ansikte perfekt sminkat utan skuggor eller linjer och ett av hennes smala ben ligger i en märklig vinkel. 

Så pass märklig att man kan tro att retuscheraren i det här fallet lossat benet från kroppen och placerat det i en annan vinkel för att få till den perfekta bilden. 

https://www.instagram.com/p/BvKVFsTnM04/?utm_source=ig_embed

Men trots tydligt motstånd från följarna i kommentarsfältet verkar Kourtney fortfarande ha många fans kvar. 

Bilden har nämligen gillats över 2,7 miljoner gånger. 

– Det gäller att inte döma alla influencers på samma sätt. Folk kommer alltid in med dömande ögon men det går inte att säga att alla är på samma sätt eftersom vi alla är olika personer. De finns de som inte är genuina och så finns det de som är genuina, säger Ellinor Bjurström. 

”Sociala medier är framtiden”

Med alla samarbeten och tillgjorda bilder tror Camilla Gervide att influensers många gånger skapar ångest hos sina följare. 

Och vad är enligt henne det bästa botemedlet?

Avfölj! 

– Du ska inte följa ett konto du får ångest av. Antingen avföljer du det eller så sätter du dig ner och analyserar bilderna. 

– Visst det kanske är en fin bild men hur lång tid tog det att ta den här bilden och vad offrade man för att kunna ta den? Är du på en middag med kompisar vill du då umgås med dem eller vill du spendera hela kvällen med att arrangera bilder?

Men allt är väl inte dåligt med sociala medier? 

– Aboslut inte! Sociala medier är framtiden. Det var på sociala medier som #metoo startade och det finns massa bra influencers som påverkar sina följare till feminism, kroppspositivism och andra fina saker. 

Men om man vill tjäna pengar då?

– Det är klart man kan göra samarbeten. Men använd inte din person för att sälja produkten. Tänk på en gammal sminkreklam. Modellen sa aldrig att hon älskade produkten eller att det var hennes favorit. Hon sa att den var för ”den moderna kvinnan” eller något annat liknande, säger Camilla Gervide.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!