Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Inbjudan till Nobelfest kan vara en muta

Prins Daniel vid Nobelmiddagen 2010. Foto: Henrik Montgomery / Scanpix
Nobelmiddagen är årets mest exklusiva middag alla kategorier. Foto: Claudio Bresciani / Scanpix

Nobelmiddagen - årets mest exklusiva middag alla kategorier med glamour, pompa, ståt och kunglig glans.

En inbjudan hit är i praktiken en omöjlighet för de flesta.

Men flera internationella toppdirektörer har gräddfil till middagsbordet.

– I år kommer vår koncernchef att delta med ett antal kunder, säger Karin Ronander, presskontakt på Ericsson till Dagens Industri.

Bland de 1300 gästerna vid kvällens festligheter i Blå hallen i Stadshuset i Stockholm så är det några som glider in på åtråvärda specialbiljetter direkt kopplande till några av sveriges storföretag.

Det rör sig om viktiga internationella kunder till några av landets storföretag. Kunderna är inbjudna till festen av företagen som genom olika upplägg köper platser, uppger Dagens Industri.

Ingen av ''gräddfilsgästerna'' hamnar dock bland de 88 vid honnörsbordet där nobelpristagna sitter med bland annat kungen och Silvia samt kronprinsessan Victoria och prins Daniel.

Kan vara en muta

Det är ingen vild gissning att direktörsgästerna är kunder som företagen vill hålla sig extra väl med och kanske är det just en guldkantad Nobelmiddag som avgör om det ska bli en stor affärsuppgörelse eller inte.

Men det finns smolk i den guldkantade bägaren.

Thorsten Cars, före detta domare och tidigare ordförande för Institutet mot mutor, säger att det kan det vara en muta att om ett storföretag bjuder sina kunder till festen i Blå hallen.

– Är det till exempel en inköpschef eller en vd på ett företag som är kund till sponsorn som personligen får en inbjudan kan det ligga i farozonen. Men om sponsorn lämnar biljetter till ett företag man har affärer med utan att peka ut vilka personer som ska ha det är det inget att säga om det”, säger han till Dagens Industri.

 

LÄS OCKSÅ: Ericsson: Inga fler nerdragningar i Sverige

 

Ett av företagen som bjuder kunder till den exklusiva tillställningen är telekomföretaget Ericsson.

– Ericsson har ett internationellt partnerskapsavtal med Nobel Media. Som en liten del i det avtalet ingår ett antal biljetter till Nobelmiddagen. Dessa biljetter används för att bjuda in några av våra kunder. I år kommer vår koncernchef att delta med ett antal kunder. Totalt åtta personer”, säger Karin Ronander, presskontakt på Ericsson till Dagens Industri.

 

LÄS OCKSÅ: 10 frågor och svar om ditt mobila bank-id

 

Mellan 3 och 5 miljoner

Nobel Media, ett företag i Nobelgruppen som har Nobelstiftelsens vd Lars Heikensten som ordförande, har sedan 2012 Ericsson som en partner för att sprida budskapet om Nobelpriset utanför sveriges gränser

Andra partners är Scania, 3M och Volvo Cars.

Det är inte känt hur mycket företagen får betala för sitt partnerskap. Men enligt Dagens Industri rör sig troligen om mellan 3 och 5 miljoner kronor per år som företagen betalar till Nobel Media.

 

LÄS OCKSÅ: Nu är dina nya ppm-pengar på väg

 

Lars Heikensten säger till tidningen att Nobelstiftelsen för en dialog med alla partner om vilka som ska närvara på Nobels olika evenemang runt om i världen.

– Detsamma gäller för Nobelfesten. Det hör inte till det normala att det är företagskunder till en partner som bjuds in till just det evenemanget”, säger Lars Heikensten till Dagens Industri.

Scania skickar bara sin vd Henrik Henriksson.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!