Det är den här reklamen som just nu visas på tv som flera tittare reagerat stark på. Foto: SkärmdumpDet är den här reklamen som just nu visas på tv som flera tittare reagerat stark på. Foto: Skärmdump
Det är den här reklamen som just nu visas på tv som flera tittare reagerat stark på. Foto: Skärmdump
Therese Lystedt, pressansvarig på Ica säger att djuren bor på en större yta i det verkliga livet. Foto: PressbildTherese Lystedt, pressansvarig på Ica säger att djuren bor på en större yta i det verkliga livet. Foto: Pressbild
Therese Lystedt, pressansvarig på Ica säger att djuren bor på en större yta i det verkliga livet. Foto: Pressbild

Ilskan mot Icas nya reklam: "Oacceptabelt"

Publicerad

Flera tittare har reagerat starkt mot Icas senaste reklamfilm.

Det eftersom matkedjan visar upp två chinchillor i en bur.

– Den här är helt klart alldeles för liten, och inte tillåten för chinchillor, säger Jonas Wahlström på Skansen-akvariet.

I Icas senaste reklamfilm syns två chinchillor. De kallas skämtsamt för hamstrar. Buren som djuren sitter i har fått flera att reagera och rikta kritik mot företaget via Icas Facebooksida.

En av personerna som reagerat är 36-åriga Eva Jönsson från Lund, som själv haft flera chinchillor.

– Det var en hamsterbur till två chinchillor. Den var väldigt mycket för liten. Jag hade inte ens använt den som transport, menar hon.

Jonas Wahlström, som arbetar på Skansen-akvariet, förstår kritiken som tittare riktat mot Ica efter reklamfilmen.

– Självfallet är buren helt oacceptabel för att hålla två chinchillor i. Men man får väl utgå från att det var en kort reklaminspelning, säger han och fortsätter:

– Det finns regler för hur stora utrymmen chinchillor ska ha, vilket är betydligt större än en hamsterbur. Den här är helt klart alldeles för liten, och inte tillåten för chinchillor.

De två chinchillorna sitter i en bur tillsammans i reklamen.

"Det är riktigt illa"

Christoffer Magnerholdt, 33 år från Stockholm, reagerade också när han såg reklamfilmen. Han har jobbat i djurbutik i över fem år – och burens storlek gjorde honom upprörd.

– Det är så många som tror att chinchillor är någon liten leksak. Det är precis lika illa att sätta dem i en liten hamsterbur som att sätta en guldfisk i en skål, säger han.

"Jag tycker det är riktigt illa att ni sätter in två chinchillor i en sådan liten bur, även om det bara var under inspelningen. Chinchillor är känsliga djur som snabbt blir uppstressade och det ni gör är att plåga två stackars djur", skriver en annan person som reagerat på Facebook.

Reklamen i sin helhet är en parodi på TV3:s "Lyxfällan".

Ica: "En kort tid"

Therese Lystedt, pressansvarig på Ica, skriver i ett mejl till Expressen att syftet med reklamfilmen, inspirerad av TV3:s "Lyxfällan", är att visa upp veckans varor på ett underhållande och skämtsamt sätt.

"ICAs reklamfilmer är inte på riktigt utan chinchillorna bor på en större yta i det verkliga livet", skriver hon och fortsätter:

"Chinchillorna var veterinärbesiktigade inför inspelningen och bedömningen var att de inte skulle ta någon skada av att sitta i en mindre bur under tagningarna."

Therese Lystedt berättar också att djurskötare var på plats under inspelningen och bevakade djuren.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen