Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ilska mot Nellys nya modell: ”De exploaterar svarthet”

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
Victoria Kawesa riktar kritik mot den virtuella modellen.Foto: Privat
Kawesa menar att skapelsen kan skapa problem för svarta kvinnor i modebranschen.Foto: Instagram/@Shudu.gram

Den virtuella modellen ”Shudu Gram” både hyllas och kritiseras i sociala medier.

Victoria Kawesa på Afrosvenskarnas riksorganisation förklarar att skapelsen kan skapa problem för svarta kvinnor i modebranschen.

– De fråntar riktiga svarta kvinnor, svarta modeller, arbetstillfällen men exploaterar svarthet, säger hon.

Influencers har poserat bredvid den nya, virtuella modellen. Bilderna sprids i hög fart i sociala medier och många hyllar initiativet.

Den virtuella modellen ”Shudu Gram” har skapats av en 3D-designer och beskrivs av många som den ”perfekta modellen”.

https://www.instagram.com/p/BTcG-Ohl-FM/

Shudu har synts i stora skönhetsmärkens flöden som ansiktet utåt och används just nu som modell för e-modesajten Nelly.

Samtidigt väcks starka känslor bland de som får syn på den virtuella modellen och tar del av berättelsen bakom Shudu Gram.

”Svarta kvinnor får få möjligheter”

En av kritikerna är Victoria Kawesa, genusvetare och styrelsemedlem på Afrosvenskarnas riksorganisation. Hon menar att den virtuella modellen, ur flera aspekter, är problematisk.

– De fråntar riktiga svarta kvinnor, svarta modeller, arbetstillfällen men exploaterar svarthet – de får inte ekonomiska fördelar av att deras svarthet representeras. Generellt inom modebranschen står vita kvinnor för normen för skönhet och har tillgång till de jobben. Svarta kvinnor får få möjligheter, säger Kawesa.

– I det här fallet har de skapat en ”dark skinned” kvinna – en grupp som är minst representerade i modevärlden.

https://www.instagram.com/p/BkZ4vailHfo/

De få svarta kvinnor som representeras i branschen ”fetischeras” och stylas ofta som nidbilder, menar Kawesa.

– Det finns en idé om att mörka, svarta kvinnor är mindre feminina. De objektifieras som ”den andre”; vilda, farliga, primitiva, maskulina, exotiska … något annat än vita västerländska kvinnor. De får symbolisera ett sorts mörkt, primitivt ”Afrika”.

”Där rasismen kommer in”

Kawesas kritik grundar sig i att den virtuella modellen lika gärna hade kunnat vara en riktig modell från Sydsudan.

– Den virtuella modellen är en appropriering av sydsudanesiska modellers utseende och kroppar, att man använder vår svarthet utan att vi får vara med, säger Kawesa.

– Man ska ställa sig frågan: om dessa modeller redan finns, varför behöver vi ersätta dem med en virtuell modell?

Den virtuella modellen syns bland annat på Nellys sociala medier.Foto: Instagram/Nelly.com

Victoria Kawesa understryker att representation och närvaron av svarta modeller är viktigt.

– Men de som kontrollerar modevärlden är framför allt vita män. Den virtuella modellen representerar ett kolonialt begär efter mörka svarta kvinnokroppar och svart kultur där västerländska vita män kan tjäna pengar på svarta kvinnokroppar, deras representation och attribut utan att verkliga kvinnor får ta del av de ekonomiska resurserna, säger hon.

– Så här behåller de kontrollen och makten över hur svarta kvinnor framställs samtidigt som de exkluderas från inflytande och närvaro i vita maktrum som modebranschen.

”Svartas närvaro upplevs ofta som ett hot”

Samma typ av bristande representation av svarta människor syns i övriga delar av samhället, menar Victoria Kawesa och understryker att strukturerna bakom diskriminering och rasism förstärks på grund av detta.

– Att exploatera och konsumera svarthet, samtidigt som svarta kroppar exkluderas från makt och resurser, är en röd linje som går genom den västerländska kulturen. Det är så rasismen reproduceras och upprätthålls. Man vill behålla rummen vita, i det här fallet modebranschen, och svarta personers närvaro upplevs ofta som ett hot, säger hon.

– Vi måste förändra samhället så att vithet inte utgör normen för skönhet.

Nelly.com: ”Inte ett substitut”

Anna Ullman Sersé är vd på Nelly.com och kommenterar kritiken mot den virtuella modellen i ett mejl till Expressen:

”I helgen firade Nelly sitt 15-årsjubileum med en fest där vi bjöd in 200 influencers. Vi har sedan staren arbetat aktivt med till en början bloggare, numera influencers. Eftersom vi är ett digitalt bolag som ständigt utforskar ny innovation och digitala lösningar valde vi att i samband med inbjudan av 200 influencers även bjuda in en avatar”, skriver Ullman Sersé.

”Vi använder inte en avatar som ett substitut till verkliga modeller, varken i produktkatalog eller i kampanj på Nelly.”

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!