Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ikeas förändringar – går emot Kamprad

Ingvar Kamprad blev 91 år och har beskrivits som en av de största entreprenörerna under 1900-talet. Foto: PATRIK ÖSTERBERG / ALL OVER PRESS PATRIK C ÖSTERBE ALL OVER PRESS SWE
”Under 42 års tid hade han tankar kring hur han skulle få sitt livsverk att leva vidare”, säger Anna Jonsson om Ingvar Kamprad. Foto: Lunds univesitet
Författaren Anders Ström tror att Ingvar Kamprads minne kommer att leva vidare i minst tio år till. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Ingvar Kamprad grundade Ikea redan som 17-åring. Sen bara växte och växte företaget – och när han gick bort var han en av världens rikaste. Foto: PIERO OLIOSI / POLARIS/ IBL
Flaggan vajade på halv stång utanför Ikea i Kungens kurva, Huddinge, efter nyheten om Kamprads död. Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ingvar Kamprad var orolig för sitt livsverk Ikea in i det längsta.

Och nu – ett år efter hans bortgång – genomgår koncernen stora förändringar.

Men den berömda Ikea-andan sägs leva kvar.

– Den är starkare än någonsin, säger författaren Anders Ström.

Söndagen den 28 januari 2018 blev en sorgens dag. För Älmhult, för Sverige, för Ikeas anställda över hela världen.

Klockan 11.22 på förmiddagen kablade Ikea ut nyheten på sitt Twitterkonto:

”Ingvar Kamprad har i stillhet somnat in i sitt hem i Småland”.

Han gick bort på lördagen, den 27 januari, omgiven av sina närmaste efter en kort tids sjukdom. Ikeas grundare – en av Sveriges absolut kändaste och mest folkkära affärsmän – blev 91 år gammal.

Ett år efter Ingvar Kamprads död

Nu har det gått ett år.

Ett år för Ikea utan dess ledare och grundare, som sen starten 1943 i småländska Älmhult lagt ner hela sin själ i varumärket.

En av de första frågorna när Ingvar Kamprad gick bort var: ”Vad ska hända med Ikea nu?”. Bolaget har genomsyrats av sin grundares värderingar, och han skapade den berömda ”Ikea-andan”.

Enligt Anna Jonsson, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet som har forskat om Ikea, lade Ingvar Kamprad grunden för andan när han redan 1976 började förbereda för att säkra Ikeas framtid. Det var då han skrev ”En möbelhandlares testamente”.

– I 42 år hade han tankar kring hur han skulle få sitt livsverk att leva vidare. Så Ikea har under lång tid jobbat med sin kultur, säger Anna Jonsson.

Den berömda andan – eller kulturen – finns nedskriven i ett tiotal konkreta kärnvärderingar och präglar bolagets rekryteringar. Till exempel ska man vara kostnadseffektiv och innovativ, och söka nya lösningar på problem.

Kamprad orolig för Ikeas framtid

När Ingvar Kamprad gick ur tiden fanns dock en oro att Ikeas själ skulle gå förlorad.

Och han var själv orolig.

I oktober 2017 – bara tre månader innan Kamprad gick bort – sa vännen och den personlige rådgivaren Göran Grosskopf i en intervju att ingen kunde råda bot på Kamprads oro och nervositet inför framtiden:

– Ingvar är och har alltid varit orolig för Ikea, det spelar ingen roll vad man än säger.

”Sönernas uppgift är framför allt att bevara kulturen och den starka känslan för Ikea. Så jag tror inte det är någon omedelbar risk”, svarade Göran Grosskopf för ett år sen, då han fick frågan om det inte finns risk för distans mellan Kamprads familj och själva Ikeakoncernen. Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN

Författaren Anders Ström, som i höstas gav ut biografin ”Fenomenet Ingvar Kamprad – En bok om hans liv” (Ekerlids förlag), sa i oktober att nätverket runt Kamprad därför blev extra viktigt.

– De kunde föra hans anda vidare. Personer som han haft långvariga band till och litat på sitter nu i nyckelpositioner inom Ikeasfären.

”Det var en stor förlust för Ikea, både affärsmässigt och på personlig nivå, eftersom han byggt upp företaget och färgat av sig på dess idé och känsla”, säger Anders Ström om Ingvar Kamprads bortgång. Foto: Expressen

I dag säger Anders Ström:

– Ikea-andan är starkare än någonsin. Det är klart att Ingvar Kamprads närvaro spelade en stor roll, men andan är så förankrad i Ikeas ledning och bland medarbetarna att den finns ända in i minsta skrymsle.

Det kan dock förändras med tiden.

– På sikt lär den personliga relationen till Ingvar Kamprad blekna bort men det dröjer säkert några decennier, säger Ström.

Sönernas roll i Ikea-sfären

Även koncernens organisation har gjort sitt. Ikeas bolagsstruktur är snårig, och kan vara svår att begripa. Men – den har gjort att Ikea inte är beroende av en enskild person.

”Det finns ingen anledning att tro att Ikeas ’själ’ ändras i och med Kamprads död. Företagskulturen är djupt förankrad hos ledning och chefer, även hos de chefer som inte har Kamprad som efternamn”,  skrev Dagens Nyheters Dan Lucas för ett år sen.

Han syftade då på Ingvar Kamprads tre söner: Peter, Jonas och Mathias.

Ingvar Kamprad med sönerna Jonas, Mathias och Peter – som har valt att inte ta några operativa roller inom Ikea. Foto: IKEA / OKÄND
Jonas, Mathias och Peter Kamprad har lovat att föra sin pappas arv vidare – men är inte alls lika synliga utåt som fadern. Foto: IKEA / IKEA

Alla tre sitter i dag i olika bolagsstyrelser inom Ikeakoncernen, och följer sin pappas plan för varumärket.

I ett uttalande i samband med dödsfallet sa de:

– Vi, sönerna, har lovat honom att föra vidare hans arv och göra vad vi kan för att säkra att Ikeas kärnvärderingar och unika koncept bärs vidare in i framtiden.

 

Ingvar Kamprads arv

Ingvar Kamprad var en av världens tio rikaste personer och lämnade efter sig en enorm förmögenhet när han dog: totalt 469 miljarder kronor.

En stor del av summan var dock bunden till företaget samt till familjen Kamprad stiftelse. Hans privata förmögenhet uppgick till 1,24 miljarder kronor.

Hälften av denna förmögenhet gick till Ingvar Kamprads fyra barn:

Sönerna Peter Kamprad, 54, Jonas Kamprad, 52, och Mathias Kamprad, 49, och dottern Annika Kihlblom, 60.

Det innebär att de fick dela på drygt 600 miljoner kronor – 150 miljoner kronor var. Sönerna var dessutom förmånstagare i två olika kapitalförsäkringar, men det är hemligt hur mycket pengar det handlar om.

Den andra halvan av Kamprads privata förmögenhet ska användas för att, via familjen Kamprads stiftelse, utveckla företagsverksamheten i Norrland.

– De bevakar varumärket och konceptet. De har inga operativa roller men finns i bakgrunden. De har viss insyn och påverkan, som sin pappa, men Ingvar Kamprad var mycket mer synlig, säger Anders Ström.

Förändringar i Ikea under 2018

Trots allt prat om att föra Ingvar Kamprads visioner och Ikea-andan vidare – efter hans bortgång har Ikea genomgått en rad förändringar.

I en mejlkommentar skriver Ikea själva:

”2018 har varit ett år av förändringar, där den nya handeln kräver att vi blir ett ännu bättre Ikea som är redo för framtiden. Vi har också fortsatt med stora satsningar för att bli mer hållbara, exempelvis med vetenskapligt satta klimatmål”.

Under våren berättade bolaget att man snabbar upp sitt utvecklingsarbete, från en femårsstrategi till en treårig. Man steppar också upp arbetet mot en digital framtid.

Ikea kommer bland annat öka sitt fokus på mindre stadsnära butiker, satsa på e-handel och hemleveranser.

Det går tvärtemot Ingvar Kamprads gamla vision: Bygg stort, utanför stadskärnorna.

Här i Älmhult i Småland grundade Ingvar Kamprad sitt allra första Ikeavaruhus 1958. Bilden är från 1970. Foto: Expressen / TT NYHETSBYRÅN

Förändringarna ligger i tiden

Förändringarna har dock försvarats av flera av Ikeas toppchefer, i olika kanaler.

Och både Anna Jonsson och Anders Ström säger att de ligger i tiden.

– Ikea står inför stora utmaningar med digitalisering och e-handel. Då har man funderat på vad det innebär för idékonceptet och hur man ska kunna möta det, säger Anna Jonsson.

– Ikea går nu in i en mer explorativ fas och testar nya genomförandeidéer.

Vad skulle Ingvar Kamprad säga om förändringarna?

– Det låg i hans idé att beprövade sanningar skulle användas men man skulle också testa nytt. Så hade Ingvar varit ung entreprenör i dag skulle han bemöta det här på samma sätt, säger Anna Jonsson.

Anders Ström säger att det inte är Ikea som förändras, utan konsumenternas beteende.

– Och framgången med Ikea och Ingvar Kamprads sätt att driva affärer har hela tiden stavats förändring. 

Tusentals tjänster bort från Ikea

Stegen bort från stora varuhus är dock inte den enda förändringen som hade kunnat sticka i ögonen på Ingvar Kamprad.

Ingvar Kamprad älskade att träffa Ikeas medarbetare. I ett brev till personalen, som hittades efter hans bortgång, skrev han att han saknar kramarna och handslagen. Foto: MIKAEL PERSSON / MIKAEL PERSSON/STELLA PICTURES

I maj stod det klart att Ikea varslar 150 anställda om uppsägning, varav 110 berörda tjänster fanns i Malmö, Helsingborg och Älmhult. Den största massuppsägningen någonsin inom Ikea i Sverige.

Men det var bara början.

I november gick Ikea ut med nattsvarta siffror:

7 500 personer skulle bort från företaget, varav 650 tjänster varslades i Sverige, på grund av en omorganisation.

Foto: JENS CHRISTIAN / KVÄLLSPOSTEN/EXPRESSEN

I samband med varslet i maj intervjuade Dagens industri Ikea Groups detaljhandelschef Tolga Öncü. Han pratade då om ett behov av en mer effektiv organisation, om större anpassning till ”morgondagens kundbehov”.

På frågan om en liknande massuppsägning hade varit möjlig under Ingvar Kamprads tid svarade Tolga Öncü:

– Det här hade vi genomfört när som helst om vi ställts inför samma utmaningar och möjligheter som vi står för i dag.

Tanken är också att på sikt skapa 11 500 nya jobb.

Anna Jonsson säger att hon tycker Ikeas framtid ser bra ut.

– Det finns utmaningar men också möjligheter med digitaliseringen. Lyckas man integrera växande fysiska butiker med digitalisering och e-handel finns ännu fler möjligheter för Ikea att fortsätta växa.

Ikea om Ingvar Kamprad

Ikea själva avböjer en intervju om året efter Kamprads bortgång, men presskontakten Jon Egerlid säger i en skriftlig kommentar:

”Ingvar är varmt hågkommen av oss alla och han var och fortsätter vara en stor inspiration. Han byggde Ikea på en stark och levande vision, och uppmuntrade oss alltid att tänka och agera långsiktigt i allt vi gör. Vi fortsätter utvecklas i Ingvars anda. Vårt fokus ligger fortsatt på de många människorna och vi fortsätter utveckla vårt koncept för att nå fler människor runtom i världen på ett sätt som har en positiv påverkan på människor, samhället och planeten”. 

På frågan vad Ingvar Kamprad skulle säga om nedskärningar och citynära butiker svarar Jon Egerlid:

”Ingvars största önskan var att Ikea skulle leva för evigt. För att leva för evigt måste man ständigt förändras och anpassa sig till samhället vi lever i. Därför tror jag att Ingvar hade haft förståelse för de organisationsförändringar vi nu går igenom”.

Det här är Ikea i dag

Ikea har totalt 422 varuhus på fler än 50 olika marknader världen över, varav 20 i Sverige.

Under 2018 öppnades 19 nya varuhus och Ikea etablerade sig i Lettland och Indien. 2025 vill Ikea ha öppnat 25 varuhus i Indien. Under året expanderade Ikea också i Storbritannien, Nordamerika, Mellanöstern och Asien.

Under 2019 ska ytterligare 15 varuhus öppnas.

2020 har Ikea som mål att etablera sig i Sydamerika – först i Chile, Peru och Colombia. Nio varuhus är planerade för regionen under en tioårsperiod. Under 2020 ska Ikea också öppna i Filippinerna.

Under förra verksamhetsåret, som stängdes den 31 augusti 2018, uppgick Ikeas försäljning till 38,8 miljarder euro – något som när siffrorna släpptes i oktober motsvarade cirka 405 miljarder kronor. Justerat för valutaeffekter ökade försäljningen med 4,5 procent.

Även om ökningen på 4,5 procent är måttlig – med Ikeas mått mätt – slog koncernen försäljningsrekord.

Försäljningen i Sverige landade på 16,8 miljarder kronor.

Under verksamhetsåret 17/18 gjordes 100 miljoner besök på Ikeas svenska sajt, och omkring 38 miljoner besök i Ikeas svenska varuhus och butiker.

 

Källa: Ikea

 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!