En av skyltarna som har väckt kritik från Ikeas kunder - här i ett varuhus i Uppsala. Foto: PrivatEn av skyltarna som har väckt kritik från Ikeas kunder - här i ett varuhus i Uppsala. Foto: Privat
En av skyltarna som har väckt kritik från Ikeas kunder - här i ett varuhus i Uppsala. Foto: Privat
Emil Eriksson, presskontakt Ikea Sverige, berättar att skyltarna togs bort. Foto: IKEAEmil Eriksson, presskontakt Ikea Sverige, berättar att skyltarna togs bort. Foto: IKEA
Emil Eriksson, presskontakt Ikea Sverige, berättar att skyltarna togs bort. Foto: IKEA

Ikea tar bort skyltar – efter kritik från kunder

Publicerad

Flera kunder har riktat kritik mot Ikea för rumsskyltar som beskrivs som "könsstereotypa".

Nu tar Ikea till sig av kritiken – och tar bort skyltarna.

– De upplevdes som exkluderande och det är självklart inget vi vill förknippas med, säger Emil Eriksson, presskontakt på Ikea.

"Förälder varannan vecka, ungkarl varannan" stod det på en skylt utanför ett av inspirationsrummen på ett Ikea-varuhus i Sverige.

Flera liknande skyltar, som av upprörda kunder beskrivs som könsstereotypa, har väckt kritik. Bland annat ska rum inredda i rosa färg varit märka som rum för tjejer och de med mörkare färger varit märkta som rum för killar. 

Kunder har ställt sig frågande till varför varhuset valt att kategorisera de inredda rummen till olika kön. 

Nu har Ikea valt att ta bort skyltarna.

– Många av våra kunder har engagerat sig efter att en kund publicerade detta på vår Facebooksida. Vi höll med om den kritiken som kunden hade, säger Emil Eriksson, presskontakt på Ikea.

"Det är självklart inget vi vill förknippas med", säger Ikea. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

"Upplevdes som exkluderande"

Ikea har haft kontakt med kunden – en dialog som har varit bra och givande, menar Emil Eriksson.

– Skyltarna upplevdes som exkluderande och det är självklart inget vi vill förknippas med. Vi står för humanism och människors lika värde på Ikea. Vi ber om ursäkt och gör om det bättre, säger han.

– Vi är naturligtvis tacksamma för att våra kunder engagerar sig och tycker till om hur vi kan bli bättre. I grunden är det något positivt som vi blir glada för.

LÄS OCKSÅ: Folkstorm efter Ikeas ändring: ”Är ju svenskt”

Emil Eriksson säger att det inte tillför något om det är en kille eller tjej som rekommenderas ett av Ikeas färdiginredda rum.

– Man ska vara relevant för människor i olika livssituationer, men där könet inte spelar någon roll. Kunden som hörde av sig hade rätt i det, och vi har lyssnat och tagit till oss av det, säger han.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen