Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ikea tar bort skyltar – efter kritik från kunder

En av skyltarna som har väckt kritik från Ikeas kunder - här i ett varuhus i Uppsala. Foto: Privat
Emil Eriksson, presskontakt Ikea Sverige, berättar att skyltarna togs bort. Foto: IKEA

Flera kunder har riktat kritik mot Ikea för rumsskyltar som beskrivs som "könsstereotypa".

Nu tar Ikea till sig av kritiken – och tar bort skyltarna.

– De upplevdes som exkluderande och det är självklart inget vi vill förknippas med, säger Emil Eriksson, presskontakt på Ikea.

"Förälder varannan vecka, ungkarl varannan" stod det på en skylt utanför ett av inspirationsrummen på ett Ikea-varuhus i Sverige.

Flera liknande skyltar, som av upprörda kunder beskrivs som könsstereotypa, har väckt kritik. Bland annat ska rum inredda i rosa färg varit märka som rum för tjejer och de med mörkare färger varit märkta som rum för killar. 

Kunder har ställt sig frågande till varför varhuset valt att kategorisera de inredda rummen till olika kön. 

Nu har Ikea valt att ta bort skyltarna.

– Många av våra kunder har engagerat sig efter att en kund publicerade detta på vår Facebooksida. Vi höll med om den kritiken som kunden hade, säger Emil Eriksson, presskontakt på Ikea.

"Det är självklart inget vi vill förknippas med", säger Ikea. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

"Upplevdes som exkluderande"

Ikea har haft kontakt med kunden – en dialog som har varit bra och givande, menar Emil Eriksson.

– Skyltarna upplevdes som exkluderande och det är självklart inget vi vill förknippas med. Vi står för humanism och människors lika värde på Ikea. Vi ber om ursäkt och gör om det bättre, säger han.

– Vi är naturligtvis tacksamma för att våra kunder engagerar sig och tycker till om hur vi kan bli bättre. I grunden är det något positivt som vi blir glada för.

LÄS OCKSÅ: Folkstorm efter Ikeas ändring: ”Är ju svenskt”

Emil Eriksson säger att det inte tillför något om det är en kille eller tjej som rekommenderas ett av Ikeas färdiginredda rum.

– Man ska vara relevant för människor i olika livssituationer, men där könet inte spelar någon roll. Kunden som hörde av sig hade rätt i det, och vi har lyssnat och tagit till oss av det, säger han.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!