Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ikea – Sveriges mest värdefulla varumärke

Ikea – starkt varumärke. Foto: Colourbox / Artsy Frames
H&M – välkänt i världen. Foto: EPA / TT NYHETSBYRÅN
Ericsson – tungt varumärke. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Ikea är fortfarande Sveriges mest värdefulla varumärke, följt av i tur och ordning H&M, Nordea, Ericsson och Telia.

Det uppger konsultföretaget Brand Finance, som årligen uppskattar det ekonomiska värdet av världens största varumärken.

Varumärkesvärdet definieras som nettot av den ekonomiska nytta ägaren av ett varumärke skulle få genom att licensiera ut användningen av märket på den öppna marknaden.

Ikeas varumärke uppskattas av Brand Finance vara värt 197 miljarder kronor, vilket är klart mest av de svenska företagen även om värdet har minskat med 5 procent jämfört med i fjol. Tvåan H&M:s varumärke är värt 153 miljarder efter en 7-procentig minskning från fjolåret, medan Nordeas märke enligt sammanställningen ökat i värde med 7 procent till 51,4 miljarder kronor.

Livecasino klättrar

Det värdemässigt snabbast växande svenska varumärket är enligt Brand Finance Evolution Gaming, som är nykomling på den svenska topp 50-listan på plats 40. Livekasinoleverantörens varumärkesvärde ökade jämfört med i fjol med 82 procent.

Förutom den rent ekonomiska värderingen av varumärkena bedömer Brand Finance årligen också märkenas relativa styrka, där utfallet avgörs av faktorer som marknadsinvesteringar, igenkänning, personalens nöjdhet och bolagens rykte. Enligt kriterierna är H&M landets starkaste varumärke följt av Swedbank, Handelsbanken, Nordea och Ikea.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!