Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ikea slår rekord – men ställer om sin strategi

Foto: ALAN DIAZ / AP TT NYHETSBYRÅN
Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea, säger till Financial Times att Ikea kommer att testa sälja möbler via återförsäljare online. Foto: Johan Nilsson / TT NYHETSBYRÅN
"Även om vi alltid vill ha en högre tillväxtsiffra gör vi ett väldigt bra år", säger Håkan Svedman, chef vid Ikea Sverige, till Dagens Industri. Foto: Eva Tedesjö / DN / TT NYHETSBYRÅN
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

Ikea Sverige slår än en gång rekord – men bara ett blygsamt sådant.

Samtidigt förflyttas allt mer av försäljningen till nätet.

– Vi ser en förändring i kundernas beteende när det gäller att handla, säger Håkan Svedman, landschef för Ikea-koncernen i Sverige.

Nu ska möbeljätten testa en ny försäljningsmetod.

Ikea Sverige, som har ett brutet räkenskapsår, sammanfattar nu det gångna året. Siffrorna visar:

Den totalt försäljningen landade på 16,4 miljarder kronor. Det är en tillväxt på cirka en procent – en blygsam ökning.

Ikeas varuhus hade drygt 38 miljoner besök under året – samma nivå som året före.

På Ikea.se uppgick antalet besök till 90 miljoner. Det är en ökning med sex procent.

Den globala Ikeakoncernen redovisar en försäljning på 34,1 miljarder euro, motsvarande 325 miljarder kronor. En ökning med 3,8 procent efter justeringar för valutaeffekter.

Ikea om sin försäljning

Håkan Svedman på Ikea Sverige medger att försäljningstillväxten är marginell men han är ändå nöjd.

– Även om vi alltid vill ha en högre tillväxtsiffra gör vi ett väldigt bra år, vilket jag är glad och stolt över, säger han till Dagens industri.

I ett pressmeddelande från Ikea säger han:

– Vi är glada och stolta över att vi lyckats med ännu ett fantastiskt år, där vi till och med förbättrar förra årets rekordnivåer.

LÄS MER: Grosskopf: Kamprad är orolig för Ikea

Samtidigt står Ikea – liksom många andra internationella bolag – inför ett skifte: allt fler vänder sig till nätet. Under året som gått har Ikea sett att allt fler vänt sig till hemsidan.

– Vi ser en förändring i kundernas beteende när det gäller att handla. Våra varuhus fortsätter att fylla en viktig funktion som basen för inspiration och shopping, men det vi märker i allt växande utsträckning är att många kunder vill sköta hela, eller delar av, köpet via datorn eller mobilen, säger Håkan Svedman i pressmeddelandet.

Ikea ska testa ny säljmetod

Nu vill Ikea testa att sälja möbler via onlinebaserade återförsäljare, skriver Financial Times. Vd:n för Inter Ikea, Torbjörn Lööf, vill ännu inte uppge vilka – men enligt tidningen kan det handla om giganter som Amazon och Alibaba.

– Det här är den största utvecklingen i hur konsumenter möter Ikea sedan konceptet grundades, säger Lööf till FT.

Enligt honom är beslutet en del i en större översyn av verksamheten, som också gör att Ikea flyttar in i nya typer av butiker – till exempel mitt i städer i stället för i utkanten.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!