Foto: ALAN DIAZ / AP TT NYHETSBYRÅNFoto: ALAN DIAZ / AP TT NYHETSBYRÅN
 Foto: ALAN DIAZ / AP TT NYHETSBYRÅN
Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea, säger till Financial Times att Ikea kommer att testa sälja möbler via återförsäljare online. Foto: Johan Nilsson / TT NYHETSBYRÅNTorbjörn Lööf, vd för Inter Ikea, säger till Financial Times att Ikea kommer att testa sälja möbler via återförsäljare online. Foto: Johan Nilsson / TT NYHETSBYRÅN
Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea, säger till Financial Times att Ikea kommer att testa sälja möbler via återförsäljare online. Foto: Johan Nilsson / TT NYHETSBYRÅN
"Även om vi alltid vill ha en högre tillväxtsiffra gör vi ett väldigt bra år", säger Håkan Svedman, chef vid Ikea Sverige, till Dagens Industri. Foto: Eva Tedesjö / DN / TT NYHETSBYRÅN"Även om vi alltid vill ha en högre tillväxtsiffra gör vi ett väldigt bra år", säger Håkan Svedman, chef vid Ikea Sverige, till Dagens Industri. Foto: Eva Tedesjö / DN / TT NYHETSBYRÅN
"Även om vi alltid vill ha en högre tillväxtsiffra gör vi ett väldigt bra år", säger Håkan Svedman, chef vid Ikea Sverige, till Dagens Industri. Foto: Eva Tedesjö / DN / TT NYHETSBYRÅN
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBLFoto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
 Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

Ikea slår rekord – men ställer om sin strategi

Publicerad

Ikea Sverige slår än en gång rekord – men bara ett blygsamt sådant.

Samtidigt förflyttas allt mer av försäljningen till nätet.

– Vi ser en förändring i kundernas beteende när det gäller att handla, säger Håkan Svedman, landschef för Ikea-koncernen i Sverige.

Nu ska möbeljätten testa en ny försäljningsmetod.

Ikea Sverige, som har ett brutet räkenskapsår, sammanfattar nu det gångna året. Siffrorna visar:

Den totalt försäljningen landade på 16,4 miljarder kronor. Det är en tillväxt på cirka en procent – en blygsam ökning.

Ikeas varuhus hade drygt 38 miljoner besök under året – samma nivå som året före.

På Ikea.se uppgick antalet besök till 90 miljoner. Det är en ökning med sex procent.

Den globala Ikeakoncernen redovisar en försäljning på 34,1 miljarder euro, motsvarande 325 miljarder kronor. En ökning med 3,8 procent efter justeringar för valutaeffekter.

Ikea om sin försäljning

Håkan Svedman på Ikea Sverige medger att försäljningstillväxten är marginell men han är ändå nöjd.

– Även om vi alltid vill ha en högre tillväxtsiffra gör vi ett väldigt bra år, vilket jag är glad och stolt över, säger han till Dagens industri.

I ett pressmeddelande från Ikea säger han:

– Vi är glada och stolta över att vi lyckats med ännu ett fantastiskt år, där vi till och med förbättrar förra årets rekordnivåer.

LÄS MER: Grosskopf: Kamprad är orolig för Ikea

Samtidigt står Ikea – liksom många andra internationella bolag – inför ett skifte: allt fler vänder sig till nätet. Under året som gått har Ikea sett att allt fler vänt sig till hemsidan.

– Vi ser en förändring i kundernas beteende när det gäller att handla. Våra varuhus fortsätter att fylla en viktig funktion som basen för inspiration och shopping, men det vi märker i allt växande utsträckning är att många kunder vill sköta hela, eller delar av, köpet via datorn eller mobilen, säger Håkan Svedman i pressmeddelandet.

Ikea ska testa ny säljmetod

Nu vill Ikea testa att sälja möbler via onlinebaserade återförsäljare, skriver Financial Times. Vd:n för Inter Ikea, Torbjörn Lööf, vill ännu inte uppge vilka – men enligt tidningen kan det handla om giganter som Amazon och Alibaba.

– Det här är den största utvecklingen i hur konsumenter möter Ikea sedan konceptet grundades, säger Lööf till FT.

Enligt honom är beslutet en del i en större översyn av verksamheten, som också gör att Ikea flyttar in i nya typer av butiker – till exempel mitt i städer i stället för i utkanten.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen