Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ikea satte nytt miljardrekord

Ingvar Kamprads Ikea går rekordstarkt. Under 2016 var den samlade försäljningen 354 miljarder kronor – en ny toppnotering.
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Ingvar Kamprad.
Foto: PEO MÖLLER / KVP/EXPRESSEN

Ikea sätter nya svindlande rekord.

Under 2016 var försäljningen 354 miljarder kronor, skriver Dagens industri

Det var en ökning med åtta procent.

Ikeas grundare Ingvar Kamprad kan njuta av att hans heminredningsimperium fortsätter att gå starkt. Faktum är att 2016 var Ikeas bästa år hittills. Ikea har 396 varuhus och förra året hade de 915 miljoner besök i 48 länder.

Enligt DI, som har tagit del av företagets årsberättelse, var intäkterna för Ikeas samlade varumärke motsvarande 354 miljarder kronor när samtliga tolv franchisetagare räknats in.

Så har Ikea ökat

Ikea har ökat sin försäljning i sina redan existerande butiker. E-handeln har också bidragit till försäljningsökningen, och Ikea har dessutom slagit upp portarna till 14 nya varuhus.

LÄS OCKSÅ: Ingvar Kamprads plan för Ikea efter sin död

Det var under 2016 som Inter Ikea, företaget som äger Ikeas varumärke, köpte industriverksamhet, varuförsörjning och sortimentsutvecklingen från Ikeakoncernen. Jätteaffären var värd motsvarande 52 miljarder kronor.

Inter Ikea-gruppen inkasserar tre procent av franchisetagarnas försäljning i avgift och under de första åtta månaderna 2016 ökade intäkterna för franchisingen med sju procent till motsvarande 7,1 miljarder kronor, uppger Dagens industri.

"Fantastiskt spännande"

– Det är fantastiskt spännande, speciellt med tanke på de oerhört snabba förändringar som präglar även vår bransch, där bland annat digitalisering och e-handel leder till snabbt förändrat beteende, säger Torbjörn Lööf, koncernchef för Inter Ikea Group, till DI.

Han spår en fortsatt fin tillväxt för det Hollandsbaserade bolaget som har sina rötter i Småland, och strategin är tydlig.

– Det blir hela spektrat av åtgärder från att förbättra sortimentet till att öka takten med nya varuhusetableringar. Vi kommer även att rulla ut en rad nya koncept med allt från små service- och uthämtningsställen till andra butikskoncept i olika storlekar och även i mer citynära lokaliseringar, säger Torbjörn Lööf till tidningen.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!